کاهش ۶۴ درصدی بارش ها در خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی استان نسبت به میانگین بارش درازمدت ۴۴ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۶۴ درصد کاهش داشته است. محمد علایی” با بیان اینکه به لحاظ زمانی پراکنش نامناسبی داریم و بیشترین بارش در فصل زمستان و بهار است، عنوان کرد: در سال جاری ۹۵.۷ میلی‌متر […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی گفت: میزان بارندگی استان نسبت به میانگین بارش درازمدت ۴۴ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۶۴ درصد کاهش داشته است.

محمد علایی” با بیان اینکه به لحاظ زمانی پراکنش نامناسبی داریم و بیشترین بارش در فصل زمستان و بهار است، عنوان کرد: در سال جاری ۹۵.۷ میلی‌متر بارش داشته‌ایم که تا هفته گذشته ۷۴ میلی‌متر بوده است. در سال آبی گذشته در مدت زمانی مشابه (از یکم مهرماه سال ۹۸ تا ۲۶ اردیبهشت سال ۹۹) در استان ۲۶۹ میلی‌متر بارش داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه میانگین بلندمدت ۵۰ ساله همین بازه زمانی ۱۶۹ میلی‌متر بوده است، اظهار کرد: نسبت به میانگین بارش بلندمدت استان ۴۴ درصد و نسبت به سال آبی گذشته ۶۴ درصد کاهش داشته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه دامنه تغییرات بارش در مناطق خشک نسبت به مناطق مدیترانه‌ای زیاد است، اظهار کرد: میانگین بارش در سال‌ آبی ۹۷-۹۶، ۱۲۹ میلی‌متر بود، یعنی سال‌ خشکی بود و در عوض در سال آبی ۹۹-۹۸، ۳۰۵ میلی‌متر بارش داشتیم که پربارش‌ترین سال در ۵۰ سال گذشته بوده است. سال جاری نیز سالی بسیار خشک است و با توجه به شرایط تغییر اقلیمی شاهد آب و هوایی بسیار خشک خواهیم بود.
علایی با بیان اینکه سال ۹۹، میانگین بارش به ۲۷۴ میلی‌متر رسید، گفت: با این تفاسیر سال جاری سالی بسیار خشک است و با توجه به شرایط تغییر اقلیمی شاهد آب و هوایی بسیار خشک خواهیم بود.
تنها ۴۱ درصد سدها پر آب است
وی درخصوص آخرین وضعیت سدها گفت: در استان ۱۹ سد بزرگ با حجم ذخیره یک میلیارد ۵۷۲ میلیون مترمکعب وجود دارد که روزانه رصد می‌شوند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با اشاره به اینکه در مدت مشابه سال گذشته، ۶۵۰ میلیون متر مکعب آب وارد سد شد اما در سال جاری تنها ۶ میلیون مترمکعب آب وارد این سدها شده است، تصریح کرد: با توجه به وضعیت بحرانی که اکنون بوجود آمده است، همه ما یعنی شرکت آب منطقه‌ای، آب فاضلاب استان و مشهد که توزیع آب شرب را دارند، جهاد کشاورزی که در حوزه کشاورزی کمک می‌کنند، شرکت توزیع نیروی برق و… دست به دست هم داده‌ایم تا این شرایط را با کم‌ترین میزان تنش بگذرانیم.
علایی با بیان اینکه برای مدیریت این بحران باید انسجام مدیریتی ایجاد شود، گفت: دستگاه‌های اجرایی آمادگی کامل درخصوص مدیریت بحران را دارند.
وی با بیان اینکه نمایندگان مردم در مجلس، نمایندگان شورای شهر و استان، دانشگاهیان نهاد مدنی و نخبگان اجتماعی باید برای حل این مشکل همگی دست به دست هم دهند، عنوان کرد: مدیران باید با مردم صادق باشند و مسائل را درست و شفاف برای آن‌ها مطرح کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی با بیان اینکه اولویت اول، مدیریت آب شرب و بهداشت شهرها و روستاها است و بعد از آن صنعت، کشاورزی و خدمات آب، گفت: ما یکی از بحرانی‌ترین استان‌های کشور در بخش آب هستیم زیرا بیش از ۸۵ درصد آب مصرفی استان از آبخوان‌ها برداشت می‌شود که با این وضعیت یک میلیارد مترمکعب اضافه برداشت از آبخوان‌های زیرزمینی وجود دارد که این اضافه برداشت موجب افت سطح آب و ایجاد بحران خواهد شد.