کاهش ۴۰ درصدی میزان بارش ها در زنجان

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با حضور در استودیو خبر شبکه اشراق ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بارشها و آب پشت سدهای استان به سئوالات مجری برنامه پاسخ داد. “اسماعیل افشاری” در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره ایثارگریهای رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس با […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با حضور در استودیو خبر شبکه اشراق ضمن ارائه گزارشی از وضعیت بارشها و آب پشت سدهای استان به سئوالات مجری برنامه پاسخ داد.

“اسماعیل افشاری” در ابتدای سخنان خود ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد و خاطره ایثارگریهای رزمندگان اسلام در دوران هشت سال دفاع مقدس با ارائه گزارشی اجمالی از وضعیت بارشها در استان اظهارکرد: از اول مهرماه سال گذشته تا ۳۰ مهرماه سالجاری که تقریبا می توان گفت پایان سال آبی است، حدود ۲۲۳ میلی‌متر بارش در استان ثبت شده که نسبت به سال گذشته حدود ۴۰درصد  و نسبت به دوره بلندمدت آماری حدود ۳۰ درصد کاهش را نشان میدهد.

وی با بیان اینکه امروز آخرین سال آبی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ است، گفت: سال سختی از لحاظ میزان بارش‌ها و روان آب‌ها داشتیم و تمام مردم از این امر مستثنی نبودند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان تصریح کرد:میزان روان آب‌ها و آب ورودی آب به سدها ۷۰ درصد کاهش دارد.

افشاری با بیان اینکه آب پشت سدهای استان حدود ۲۲۹ میلیون متر مکعب است، تاکید کرد: طی سال گذشته در همین بازه زمانی ۲۶۰ میلیون متر مکعب آب در پشت سدها بوده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۰ میلیون متر مکعب کاهش داشته است.

وی بر اهمیت آب مجازی و پنهان در تولید محصولات کشاورزی مثل گوشت نیز اشاره کرد و گفت:برای تولید هر کیلو گوشت نیازمند ۱۵ هزارلیتر آب هستیم که متاسفانه بدلیل دیده نشدن این آب ، جامعه ارزش چندانی برای آن قائل نیست.

دبیر شورا حفاظت آب استان با بیان اینکه در قالب شورای حفاظت منابع آب استان و سازگاری با کم آبی ۱۰ پروژه مصوب شده است، اظهار کرد: این تعداد پروژه با همکاری جهاد کشاورزی استان زنجان و شرکت آب و فاضلاب اجرا می‌شود و پیشنهادات اجرایی ارائه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: برخی از این پروژه‌ها طی دو ماه آینده قابلیت اجرایی شدن را دارند و برخی هم زمان بر است ولی در مدیریت مصرف آب بسیار موثر خواهند بود.

افشاری تاکید کرد: سازگاری با کم آبی و برخوداری عادلانه از منابع آبی مورد تاکید شرکت آب منطقه‌ای زنجان است و با بیان اینکه در طرح سازگاری با کم آبی، مباحث آب‌های سطحی و زیر زمینی مطرح است، ابراز داشت: اگر در خصوص آب‌های زیرزمینی صرفه جویی کنیم جزو منابع استراتژیک محسوب شده و در آینده کمتر دچار مشکل خواهیم شد.

ای مقام مسئول با تاکید بر اینکه متوسط افت آب دشت های استان سالانه حدود ۷۱ سانتی متر است، تصریح کرد: از مردم استان بخصوص کشاورزان عزیز درخواست می‌شود همچنان دقت و ظرافت در مصرف آب را مد نظر قرار دهند.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه ای زنجان به حوزه آبریز رودخانه قزل اوزن نیز اشاره کرد و عنوان داشت:این رودخانه که ازاستان کردستان سرچشمه میگیرد و پس از طی طریق از استانهای زنجان و آذربایجان شرقی به گیلان سرازیر می شود یکی از منابع مهم ارتزاق کشاورزان در استان است که امیدوارم با رعایت حقابه از سوی همه مصرف کنندگان ،شاهد انتفاع عمومی از این رودخانه مهم باشیم.

افشاری بر لزوم ضرورت عدم کشت محصولات پر آب طلب در کنار رودخانه‌ها تاکید کرد و گفت: اگر کشت برنج متوقف شود تشویقاتی برای این افراد در نظر گرفته می‌شود .

دیدار مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با فرماندهی تیپ زرهی ۲۱۶ زنجان

 “اسماعیل افشاری” رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل این شرکت با سرهنگ “جلال صالحی” ،فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان و جمعی از فرماندهان ستادی این نیرو دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار که “محمد حسین پور”مدیردفترهیئت مدیره و مدیرعامل، “سهراب باقری”مشاور امور ایثارگران،”علیرضا حاجمیری”فرمانده پایگاه مقاومت بسیج شهید خلیفه و “امیدوار”مشاور امور بانوان مدیر عامل شرکت را همراهی کردند ، افشاری ضمن تبریک آغاز هفته دفاع مقدس، به بیان میزان بارشها در سال جاری و مقایسه آن با سال آبی گذشته پرداخت و گفت: میزان بارندگیها نسبت به سال آبی گذشته ۴۰درصد و نسبت به دوره بلند مدت آماری ،۳۰ درصد کاهش یافته است.

وی در ادامه با اشاره به سیر نزولی روان آبها از کاهش ۷۰ درصدی ورودی آب به سدهای استان خبر دادو اظهار داشت:در حال حاضر فقط ۴۰ درصد از آب شرب شهر از سد تهم و مابقی یعنی ۶۰درصد از چاههای اطراف زنجان تامین می شود و این افزایش مصرف در آبهای زیرزمینی بسیار نگران کننده است و در صورت ادامه دار بودن ،امکان فرونشست زمین و ایجاد اختلال در تاسیسات زیرساختی از قبلی خطوط راه آهن را بدنبال خواهد داشت.

 مدیرعامل شرکت آب منطقه ای زنجان با تاکید بر افت سالانه ۷۱ سانتی متری سفره های آب زیرزمینی ، تصریح کرد که در صورت ادامه دار بودن کاهش بارشها و افزایش مصارف بی رویۀ آب ، افت بیشتری را در منابع آب زیرزمینی شاهد خواهیم بود.

سرهنگ جلال صالحی فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان ضمن عرض خیر مقدم به میهمانان جلسه ،آغاز هفته دفاع مقدس را تبریک گفت.

فرمانده تیپ ۲۱۶ زرهی زنجان ، در راستای رعایت الگوهای مصرف آب ، از برگزاری دوره های آموزشی به سربازان در خصوص مصرف بهینه آب ،تبدیل روش آبیاری فضای سبز پادگان به تحت فشار و بارانی ،تعمیر و اصلاح خطوط آبرسانی خانه های سازمانی و تاسیسات وابسته ،جمع آوری تاسیسات پرورش ماهی و استفاده از شیرآلات اهرمی در پادگان خبرداد.