کاهش ۵۰ درصدی ذخایر آب سدهای خراسان رضوی

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از کاهش ۵۰ درصدی آب جمع شده پشت سدهای این استان نسبت به سال گذشته خبر داد. محمد علایی اظهار داشت: هم اکنون میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان ۶۸۱ میلیون مترمکعب است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته هزار و ۱۹۸ میلیون متر مکعب […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی از کاهش ۵۰ درصدی آب جمع شده پشت سدهای این استان نسبت به سال گذشته خبر داد.

محمد علایی اظهار داشت: هم اکنون میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان ۶۸۱ میلیون مترمکعب است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته هزار و ۱۹۸ میلیون متر مکعب بوده است.

وی بیان کرد: کاهش بارندگی ها در سال آبی جاری بحث اهمیت طرح نجات آب کشاورزی را به یکی از مباحث مهم در حوزه مدیریت تبدیل کرده است

وی افزود: در سالی که میزان بارندگی خراسان رضوی ۶۵ درصد کاهش را نسبت به سال گذشته نشان می دهد، گرمای زودرس هوا  نیز مزید بر علت، افت سطح آب در آبخوان های استان به دلیل برداشت از سفره های زیرزمینی توسط چاه های کشاورزی‌ و شرب شده است.

علایی خاطرنشان کرد: استان خراسان رضوی به جهت شرایط اقلیمی جزو مناطق خشک و نیمه خشک کشور محسوب می شود و بیشترین اتکای آن در تامین آب  به منابع آب های زیرزمینی است.

وی گفت: در سال های خشک میزان اتکای تامین آب خراسان رضوی به آبهای زیرزمینی حدود ۹۵ درصد است که این موضوع  فشار زیادی را به سفره های زیرزمینی وارد می کند.