رویکردهای برنامه هفتم برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی

نماینده مردم ملایر با اشاره به اینکه در برنامه هفتم توسعه بر روی موضوعاتی مانند نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی تاکید شده است، افزود: به دلیل به تامین حداکثری برق بخش خانگی در دو سال گذشته سطح رضایتمندی مردم از مدیریت مصرف برق بالا رفته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، ” احد آزادی‌خواه” درباره اهمیت موضوع آب در برنامه هفتم توسعه و نحوه تنظیم احکام آب در این برنامه گفت: از جمله نکات مثبتی که در فرایند تنظیم احکام آبی برنامه هفتم توسعه وجود دارد، تعامل بسیار خوب وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه با مجلس و کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست است که سبب شد تا در حوزه آب به ویژه از ماده ۳۲ به بعد احکام بسیار خوبی در این حوزه تنظیم شود.
نماینده مردم ملایر با اشاره به ضرورت مقابله با برداشت بی رویه از آب‌های زیرزمینی افزود: از جمله موضوعات بسیار مهمی که در برنامه هفتم بر آن تاکید شده است، موضوع نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی و نیز پلمپ چاه‌های غیر مجاز است که باید با جدیت دنبال شود.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در ادامه با اظهار امیدواری نسبت به بهتر شدن مدیریت منابع آب کشور در جریان اجرای برنامه هفتم اضافه کرد: از جمله موضوعات دیگری که در حوزه آب در برنامه هفتم مورد تاکید است، بحث اجرای دقیق الگوی کشت است که در جریان آن باید کشت محصولات کم آب‌بر تبلیغ و ترویج شود تا استفاده بی‌رویه از آب در بخش کشاورزی به شکل محسوسی کاهش یابد.
نماینده مردم ملایر در ادامه با اشاره به تلاش وزارت نیرو برای تامین آب با‌کیفیت شهر‌های بزرگ گفت: وزارت نیرو در دو سال گذشته اهتمام ویژه نسبت به تامین آب با کیفیت و پایدار برای شهر‌های بزرگ داشته که از جمله آن می‌توان به حل سریع مشکل آب شرب شهر همدان اشاره کرد که کار بسیار بزرگی بود.
​وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مدیریت مطلوب مصرف برق در تابستان سال جاری و سال گذشته بیان کرد: در سایه مدیریت مطلوب مصرف برق در دوره گرم سال جاری و سال گذشته، شاهد این بودیم که وزارت نیرو بدون محدودیت برق بخش خانگی را تامین کرد و در دیگر حوزه‌ها نیز با مدیریت بار میزان انرژی تحویلی را افزایش داد که این اتفاق سبب شد تا سطح رضایتمندی مردم در حوزه مدیریت مصرف برق بالا برود.