رئیس حوضه زاینده رود هشدار داد؛

کاهش ذخیره آب به پایداری سد زاینده رود آسیب می‌زند

رئیس حوضه زاینده رود با تأکید بر ضرورت انتقال آب از کوهرنگ به زاینده رود، گفت: آب سد نباید تخلیه و بیشتر از این خالی شود زیرا با توجه به اینکه سد زاینده رود بتنی دو قوسی است کاهش و تخلیه آب این سد موجب وارونگی و ایجاد ترک در سد می‌شود.

به گزارش اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، علیرضا الماسوندی در اجلاس مدیریت منابع آب فلات مرکزی ایران با عنوان بدون تاخیر، با اشاره به اینکه این اجلاس در راستای حکمرانی خوب آب است و می‌تواند رویکردی با هدف توسعه پایدار باشد، اظهار کرد: متاسفانه در گذشته بسیاری از طرح های حوزه آب و زیست‌محیطی اجرا نشده و امروز شاهد تنش آبی در بیش از ۸۰ شهر هستیم.

او افزود: با توجه به سابقه فعالیتم در مطالعات جامع آب غرب کشور و بررسی مسائل و مشکلات تنش آب کشور و همچنین مسایل ‌سیاسی و ژئوپلیتیک که مورد تأیید مقام معظم رهبری قرار گرفت و هشت میلیارد دلار از صندوق توسعه به آن تخصیص یافت، وزیر نیرو این وظیفه را برعهده من قرار داده است.

الماسوندی ادامه داد: مطابق تأکید رئیس جمهور برای حل مسئله آب اصفهان، با همکاری گروهی از افراد همچون مشاوران، کارشناسان و ‌‌نخبگان که مطالعه جامع در حوزه آب داشته اند، ۱۲ اقدام و ‌مدل برای حوضه زاینده رود تدوین شد.

رئیس حوضه زاینده رود با اشاره به اینکه در تاریخ ۲۷ مرداد امسال گزارش جامعی از حوضه زاینده رود به رئیس جمهور ارائه شد، تأکید کرد: اکنون بسته‌های کاری هر حوزه در ارتباط با آب تدوین و به وزارتخانه های مرتبط ابلاغ شده است.

او در ادامه به منابع و مصارف این حوضه اشاره کرد و گفت: آمار به روز شده نشان می‌دهد که منابع و مصارف آب های سطحی ۱.۲ میلیارد متر مکعب، آب زیرزمینی مجاز ۱‌.۱ میلیارد مترمکعب، آب زیرزمینی غیرمجاز ۳۴۷ میلیون متر مکعب و چاه‌های دارای پروانه و غیرمجاز ۲۳۰ میلیون متر مکعب است.

الماسوندی به مصرف بالای پمپاژ های سیار از رودخانه اشاره کرد و افزود: ایستگاه های پمپاژ دارای مجوز و حق اشتراکی و دارای پروانه اگرچه باید نزدیک ۱۰۰ میلیون مترمکعب برداشت آب داشته باشند، اما برداشت آب این ایستگاه ها ۶۰۰ میلیون مترمکعب است.

او وجود ۴۲۰ ایستگاه پمپاژ در چهارمحال بختیاری و ۹۰ ایستگاه پمپاژ ثابت در اصفهان را حاکی از شرایط این حوضه در بخش مصرف عنوان کرد و گفت: در این شرایط حتی یک قلم فروشست می‌تواند تبدیل به فروچاله شود.

رئیس حوضه زاینده رود با تأکید بر وضعیت حاد فرونشست زمین، تصریح کرد: در این خصوص رئیس جمهور تأکید کرد که زندگی و ‌حیات مردم اصفهان به زاینده رود گره خورده و اگر مردم به دلیل فرونشست زنده نباشند، چه زاینده رود باشد چه نباشد بی فایده است.

او با بیان اینکه در حوزه کشاورزی ۲.۷ میلیارد مترمکعب برداشت داریم، اظهار کرد: ما امروز از ذخیره استاتیک برداشت آب داریم و عمق چاه های ما به ۲۵۰ متر رسیده است.

الماسوندی با تاکید بر اینکه برای زاینده رود به جدیت باید اقدام شود تصریح کرد: امروز‌ زمان اینکه برای زاینده‌رود گفتار درمانی کنیم و مقاله بنویسیم گذشته است.

او افزود: اولین اقدامی که وزیر نیرو دستور آن را داد این بود که برای ایستگاه های پمپاژ در طول زاینده رود کنتور فهام نصب و میزان برداشت آب و انرژی آنها تأیید و مصرف بیش از آن قطع شود.

رئیس حوضه زاینده رود با بیان اینکه امروز با ایستگاه‌های پمپاژ آب‌فروشی می‌شود که باید جلوی این بی نظمی گرفته شود، تأکید کرد: در این خصوص به هیچ عنوان مسامحه ای را نمی‌پذیریم.

او تصریح کرد: طی دو ماه آینده کنتور بر روی تمام ایستگاه های پمپاژ نصب و جلوی اضافه برداشت ها گرفته می‌شود که با این اقدام طی چهار ماه آینده جلوی برداشت نزدیک ۳۰۰ میلیون مترمکعب آب گرفته می‌شود.

الماسوندی با اشاره به تغذیه مصنوعی چاه‌ها، توضیح داد: سالانه یک میلیارد مترمکعب اضافه برداشت داریم، بنابراین در نظر داریم آبخوان را تغذیه مصنوعی و حبس کنیم و دیگر آب را از آبخوان برنداریم به همین دلیل دیگر اجازه برداشت به چاه های غیرمجاز و چاه هایی که اضافه برداشت دارند، نمی‌دهیم.

او با اشاره به انتقال آب از دریا به اصفهان با حجم ۴۰۰ میلیون مترمکعب، تأکید کرد: امروز شرایط پر مخاطره ای است و چاره ای جز احیای زاینده رود و تالاب گاوخونی نداریم.

رئیس حوضه زاینده رود با بیان اینکه ۱۲ میلیارد مترمکعب آب در حوضه زاینده رود را پیش خور کرده ایم، یادآور شد: اگر امروز دریاچه ارومیه احیا نمی‌شود به دلیل پیش خور کردن آب آن است.

او در ادامه تأکید کرد: امروز صنایع ما باید به سمت استفاده از پساب بروند و دیگر نمی‌توانند هم برداشت آب داشته باشند و هم از چاه غیرمجاز برداشت کنند.

 

الماسوندی با اشاره به تغییر الگوی کشت، اظهار کرد: در بالادست رودخانه که برداشت های غیرمجاز انجام می‌شود الگوی کشت رعایت نمی‌شود و اگر می‌خواهیم اصلاح الگوی کشت داشته باشیم، کشت گلخانه‌ای باید با تأمین آب پایدار گسترش یابد.

او با بیان اینکه نمی‌توان در غرب و شرق اصفهان آب را حراج کرد، گفت: آب باید مستقیماً و به صورت حجمی به دست سرمایه‌گذاران و کشاورزان برسد، بنابراین انتقال بین حوضه ‌ای تنها برای تأمین آب شرب انجام می‌شود و اگر سرعت برداشت از آب های زیرزمینی کاهش نیابد، نرخ فرونشست به صورت تصاعدی افزایش خواهد یافت.

به گفته رئیس حوضه زاینده رود، تأمین آب شروع شده است و مطالعات خطوط انتقال نیازمند زمان چندانی نیست و نباید برای اجرای این طرح‌ها معطل مطالعات بمانیم.

او در ادامه با تأکید بر اینکه امسال سد زاینده رود شرایط خوبی ندارد و ما دو سال متمادی خشکسالی داشتیم و بی انضباطی برداشت ها در بالادست باعث شده تا جان سد گرفته شود، اظهار کرد: آب سد نباید تخلیه و بیشتر از این خالی شود و با توجه به اینکه سد زاینده رود بتنی دو قوسی است، کاهش و تخلیه آب این سد موجب وارونگی و ایجاد ترک در این سد می‌شود، بنابراین وجود آب برای پایداری سد ضرورت دارد وگرنه این سد را از دست می‌دهیم بنابراین باید آب از تونل کوهرنگ انتقال یابد.

الماسوندی با بیان اینکه به طور قطع ورودی سد زاینده رود هم در آذرماه مناسب نخواهد شد، چراکه ورودی به صورت برف است و آب نمی‌شود، تصریح کرد: اگر با این همین شکل پیش برویم بدون ملاحظه دی ماه امسال مخزن سد زاینده رود به ۷۰ و یا ۷۷ میلیون مترمکعب می‌رسد.

او با تاکید بر ضرورت اصلاح قوانین و مقررات در برنامه هفتم توسعه به ویژه در بخش کشاورزی و محیط زیست، تصریح کرد: باید در خصوص نظام کیفیت تجدید نظر کنیم زیرا جریمه دیگر معنایی ندارد و این موارد را باید در برنامه هفتم توسعه جدی بگیریم و مانند برنامه های دیگر نباشد، همچنین ما در مورد زاینده رود نگران کیفیت آب هستیم.