کاهش۵۰درصدی مصرف سوخت مازوت در نیروگاه شهیدرجایی

مدیرعامل نیروگاه شهیدرجایی از کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه به دلیل انجام تعمیرات خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری برق حرارتی، ابوالفضل موتابها مدیرعامل نیروگاه  شهید رجائی با اشاره به انجام تعمیرات برنامه ریزی شده با هدف کسب آمادگی تولید برق و متعاقب آن، کاهش مصرف سوخت مایع گفت: به دلیل نوع واحدهای نصب شده در نیروگاه شهید رجایی که از نوع بخاری و سیکل ترکیبی است، تنها ۵۰ درصد از ظرفیت تولید انرژی الکتریکی در این نیروگاه به هنگام فصل سرما، متکی بر سوخت مایع است و ۵۰ درصد دیگر، وابسته به سوخت مازوت نیست.
وی افزود: برای کمک به حفظ محیط زیست، دو واحد ۲۵۰ مگاواتی با قابلیت مصرف سوخت مازوت، در دست تعمیرات قرار گرفت که این تعمیرات همزمان، در مجموع با کاهش تولید ۵۰۰ مگاوات در نیروگاه بخار، موجب کاهش ۵۰ درصدی مصرف سوخت مازوت در این نیروگاه شده است.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی با اشاره به اولویت بندی استفاده از سوخت های مصرفی در واحدهای این نیروگاه به هنگام فصل سرد سال گفت: طراحی تمامی نیروگاه های کشور بر پایه سوخت گاز طبیعی است و تنها در شرایط اضطراری از گازوئیل به عنوان سوخت دوم در نیروگاه های گازی  و در نیروگاه های بخاری نیز از سوخت مازوت استفاده می شود. از این روی در این نیروگاه نیز با توجه به شرایط آب و هوایی، تولید برق در فصول مختلف سال بر پایه مصرف سوخت گاز و یا مایع انجام می شود.
موتابها افزود: در ماه های سرد سال، ناترازی تولید و مصرف سوخت گاز طبیعی، موجب عدم تخصیص این نوع سوخت به نیروگاه ها می گردد؛ از این روی برای استمرار تولید برق در واحدهای ۲۵۰ مگاواتی این نیروگاه، از سوخت مایع استفاده می شود. البته نیروگاه ها در تعیین سوخت مصرفی، اختیاری ندارند، بلکه دیسپاچینگ ملی گاز و دیسپاچینگ ملی برق، عهده دار این وظیفه هستند.
مدیرعامل نیروگاه شهید رجایی در تکمیل نظر خود به هزینه استفاده از سوخت مازوت و تاثیر نامطلوب آن بر تجهیزات نیروگاه اشاره و بیان کرد: مصرف سوخت مازوت برای تولید انرژی الکتریکی، به دلیل ایجاد آسیب های زیست محیطی، آسیب به تجهیزات و قطعات نیروگاهی و افزایش هزینه های مرتبط با آن، مطلوب نظر صنعت تولید برق نیست. بنابراین ما تمایلی به استفاده از این سوخت نداریم و به  ناچار  از سوخت مایع در این شرایط استفاده می کنیم.
شایان ذکر است نیروگاه سیکل ترکیبی شهید رجائی به ظرفیت کل  ۲۰۴۰ مگاوات  با ۱۳ واحد بخاری و سیکل ترکیبی، نقش موثری در تنظیم ولتاژ شبکه تولید کشور دارد.