چاه‌های غیرمجاز زنجان از مدار بهره‌برداری خارج شد

مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه بیش از 50 درصد چاه‌های غیرمجاز استان زنجان از مدار بهره‌برداری خارج شده است گفت: با توجه به کاهش بارندگی و برداشت از آب‌های زیرزمینی، میانگین افت آب در دشت‌های استان زنجان به یک متر رسیده است.

به گزارش برقاب : بیش از ۵۰ درصد چاه‌های غیرمجاز استان زنجان از مدار بهره‌برداری خارج شد . اکبر باقری” ضمن تبریک فرارسیدن ایام الله دهه مبارک فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران، به بخشی از عملکرد شرکت آب منطقه‌ای زنجان اشاره کرد و گفت: شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان به منظور صاینت از منابع آبی کشور،  ۷۰۳ حلقه چاه غیرمجاز را تا نیمه نخست بهمن امسال پلمپ کرده است که با صرفه‌جویی سالانه بیش از ۱۷ میلیون مترمکعبی آب سفره‌های آب زیرزمینی همراه شده است.
مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان افزود: بیش از ۵۰ درصد چاه‌های غیرمجاز این استان که تعداد آن حدود ۱۱۰۰ حلقه است از مدار بهره‌برداری خارج شده است و در تلاش هستیم مابقی چاه‌های غیرمجاز را پس از تعیین تکلیف در کمسیون آب‌های زیرزمینی در شرکت آب منطقه‌ای زنجان، از مدار مصرف خارج کنیم.
وی درباره وضعیت آبخوان‌های استان اظهارکرد: با توجه به کاهش بارندگی و برداشت از آب‌های زیرزمینی، میانگین افت آب در دشت‌های استان زنجان یک متر است و در این شرایط ضروری به نظر می‌رسد که کشاورزان و بهرهبرداران تغییرات جدی و اساسی در الگوی کشت لحاظ کرده و کنتورهای هوشمند نصب کنند، در غیراین صورت در تمدید پروانه به مشکل قانونی برخورد خواهند کرد.
دبیر شورای حفاظت از منابع آب استان زنجان یادآور شد: در صورتی که ماده ۴۵ قانون توزیع عادلانه آب به مرحله اجرا برسد با متخلفان منابع آبی در این استان برخورد جدی خواهد شد.
وی با بیان اینکه در این استان چهار سد تهم، گلابر، کینه ورس و تالوار در حال بهره برداری است، تصریح کرد: با توجه به بارش‌های سال‌جاری و کاهش حجم ذخیره سدهای استان، مدیریت مصرف بهینه آب به صورت جدی و ویژه در دستورکار قرار گرفته است.
مدیرعامل شرکت آب ‌منطقه‌ای زنجان با بیان اینکه عملیات اجرایی بدنه سد ایالو در ماهنشان به اتمام رسیده است، ابراز داشت: احداث سد بلوبین با هدف کنترل جریان‌های سطحی در محدوده این سد با هدف تامین آب شرب شهرهای زرین‌آباد و حلب و ۹۲ روستای مسیرصورت گرفته است.
وی افزود: سد مراش نیز با حجم ۴۰ میلیون مترمکعب شهرهای دندی و ماهنشان و ۱۲۲ روستای اطراف را پوشش می دهد و در شهریور ماه سال آینده به مرحله آبگیری خواهد رسید.
باقری آغاز عملیات اجرایی سد مشمپا را که از طرح‌های در دست اجرای شرکت آب منطقه‌ای زنجان  است مهم دانست و گفت: با اتمام مرحله ارزیابی زیست محیطی آن، تا هفته‌های آینده عملیات اجرایی این سد مهم از سر گرفته می‌شود و تا ۲ سال آتی به مرحله آبگیری خواهد رسید که با بهره‌برداری از آن دغدغه کمبود آب شرب در استان رفع می‌شود.
وی به بهره‌مندی از پساب در صنایع این استان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون حدود ۱۷ میلیون متر مکعب پساب در این استان تولید می‌شود که با مدیریتی که صورت گرفته برخی صنایع در شهرک‌های صنعتی زنجان از این امکان استفاده می‌کنند.