پیش بینی تشدید کاهش منابع آب خراسان شمالی در سال آینده

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد: به علت کاهش شدید بارندگی در سال قبل و پیش بینی کاهش بارش در سال جاری، بحران کاهش منابع آب در سال آینده و تابستان دور از انتظار نخواهد بود. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مهندس سید عقیل مرتضوی […]

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اعلام کرد: به علت کاهش شدید بارندگی در سال قبل و پیش بینی کاهش بارش در سال جاری، بحران کاهش منابع آب در سال آینده و تابستان دور از انتظار نخواهد بود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی مهندس سید عقیل مرتضوی در نشست شورای حفاظت منابع آب استان گفت: به همین علت، سال آبی سختی را پیش رو داریم و تمامی دستگاههای متولی از هم اکنون باید به فکر مدیریت منابع آب و مواجهه با شرایط سخت باشند.

او تصریح کرد: باید بپذیریم در شرایط تغییر اقلیم قرارداریم و باید فرهنگ مصرف آب در زندگی را در سازگاری با شرایط موجود تغییر دهیم.

وی تاکید کرد: پیش بینی ها حکایت از ادامه کاهش بارندگی دارد و از اکنون باید با فرهنگ سازی مدیریت مصرف و استفاده بهینه از منابع آب و مدیریت کشت برای عبور از شرایط بحران آماده باشیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی اظهار داشت: ورودی آب به سدهای استان در سال آبی گذشته (مهرماه ۱۳۹۹ تا مهرماه ۱۴۰۰) حدود ۶۰ درصد و میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای استان در این مدت  ۴۰ درصد کاهش داشته و اکنون، تنها ۲۷ درصد از ظرفیت مخازن سدهای استان آب دارند.

مهندس مرتضوی میزان مصرف آب در استان را در شرایط کنونی ۹۸۸ میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: در افق ۱۴۰۵ این نیاز به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب می رسد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی نیز در این نشست گفت: توسعه استان خراسان شمالی بر مبنای کشاورزی است و اگر کشاورزی استان آسیب ببیند پیامدها و تبعات تنش های آن صرفا محدود به تنشهای اجتماعی نخواهد بود.

دکتر “غلامرضا هوایی” به اهمیت شناخت منابع آّب جایگزین برای شرایط حاد اشاره کرد و افزود: بحث آب بسیار جدی است و برای شرایط حاد خشکسالی باید پیش بینی و برنامه از پیش تعیین شده داشته باشیم.

در این نشست، بر استفاده از پساب در سایر بخشها و جایگزینی با آب خام صنایع، تاکید و مقرر شد دستگاههای متولی در اسرع وقت موضوع را پیگیری و اقدامات قانونی را به عمل آورند.