پیشبرد فاز اول شبکه فاضلاب ورزقان با پیشرفت چشمگیر

 با تأمین مالی مجتمع مس سونگون، اجرای شبکه فاضلاب ورزقان و خاروانا علیرغم مشکلات زمین‌شناسی پیشرفت مؤثری داشته است.

 

به گزارش پایگاه خبری برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب آذربایجان شرقی؛ خانی در خصوص لزوم اجرای شبکه فاضلاب شهر ورزقان گفت: شهرستان ورزقان با وسعت ۲۳۶۸ کیلومتر مربع و با ارتفاع ۱۵۶۰ متر از سطح دریا در مناطق عمدتا کوهستانی استان آذربایجان شرقی واقع گردیده است. با توجه به کوهستانی بودن منطقه و سنگی بودن زمین در شهر ورزقان و مشکلات حفر چاه جذبی و تراز بالای آب های زیرزمینی و لزوم تخلیه کوتاه مدت و هزینه بر بودن آنها و همچنین احتمال آلودگی چاههای آب و در راستای افزایش سطح بهداشت عمومی جامعه و ارج نهادن به درخواستهای بحق مردم عزیز و مسئولین محترم منطقه ، شرکت آب و فاضلاب استان را برآن داشت تا نسبت به اجرای طرح فاضلاب شهر ورزقان برنامه ریزی و اقدام نمایند.
وی افزود: به رغم همه این مشکلات، ۱۱.۵ کیلومتر از شبکه ۴۰ کیلومتری فاضلاب این شهرستان انجام شده و لوله های با اقطار ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیمتر و از جنس پلی اتیلن در این طرح استفاده شده است.
مدیرعامل آب وفاضلاب آذربایجان شرقی ادامه داد: براین اساس قراردادی با موضوع  عملیات اجرایی شبکه های جمع آوری و خطوط انتقال شهرستان ورزقان بین شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی و سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا و با تامین مالی مجتمع مس سونگون آذربایجان منعقد گردید و در این راستا عملیات اجرایی و لوله گذاری فاضلاب از دی ماه سال ۱۴۰۱ آغاز شد.
خانی تاکید کرد: علیرغم وجود مشکلات متعدد از جمله، وجود زمینهای سخت و سنگی، بالا بودن سطح تراز آب زیرزمینی، ریزشی بودن برخی از مسیرها، وجود تاسیسات زیر بنایی متعدد (گاز- مخابرات و آب) و … تا پایان شهریور ماه سال ۱۴۰۲ بخش قابل توجهی از شبکه فاضلاب اجرا گردیده است.
وی تصریح کرد: کل شبکه جمع آوری و خط انتقال فاضلاب شهر ورزقان و خاروانا حدود ۵۹ کیلومتر و از جنس لوله های فاضلابی پلی اتیلن کاروگیت می باشد.
مدیرعامل آب وفاضلاب آذربایجان شرقی گفت: این پروژه با اعتباری بالغ بر ۱۵۷۰ میلیارد ریال و به مدت ۳۶ ماه اجرا می شود .