پوشش ۹۰درصدی آبرسانی روستایی در دولت سیزدهم

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، از برنامه‌ریزی برای افزایش میزان پوشش آبرسانی روستایی در انتهای دولت سیزدهم به ۹۰ درصد خبر داد. به‌ گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، “حمیدرضا جانباز” در نخستین جلسه مرکز جهاد آبرسانی که […]

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، از برنامه‌ریزی برای افزایش میزان پوشش آبرسانی روستایی در انتهای دولت سیزدهم به ۹۰ درصد خبر داد.

به‌ گزارش روابط عمومی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، “حمیدرضا جانباز” در نخستین جلسه مرکز جهاد آبرسانی که با حضور وزیر نیرو در ساختمان حوزه ستادی این وزارتخانه برگزار شد، اظهار کرد: در کل کشور حدود ۵۹ هزار و ۶۰۰ روستا داریم که حدود ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
وی با بیان اینکه هدف‌گذاری اول ما آبرسانی به روستاهای ۲۰ خانوار بود، اضافه کرد: در این هدف مورد نظر از مجموع روستاها، ۳۹ هزار و ۱۰۰ روستا دارای جمعیت ۲۰ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جزو روستاهای بالای ۲۰ خانوار بودند و حدود ۲۰ هزار نفر نیز در روستاهای کمتر از ۲۰ خانوار قرار داشتند.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با اشاره به تعریف مجتمع‌های آبرسانی روستایی در سال‌های گذشته، خاطرنشان کرد: به‌رغم اقدامات خوبی که در روستاها از ابتدای انقلاب شکل گرفته بود، متاسفانه در تعدادی از روستاها به‌دلیل شرایط اقلیمی منابع تامین آب باکیفیت را از دست دادیم.
وی ادامه داد: آنچه که با سازمان برنامه و بودجه تفاهم کردیم آبرسانی به ۲۱ هزار روستا با جمعیت ۱۱.۲ میلیون نفر است که تاکنون ۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از آن جمعیت از آب سالم و پایدار بهره‌مند شده‌اند.
جانباز خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته با عنایت مقام معظم رهبری، اعتباراتی از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای پروژه‌های مجتمع‌های آبرسانی روستایی تخصیص داده شد و امسال نیز با کمک مجلس بودجه خوب و بیشتری نسبت به سال‌های گذشته در این زمینه در اختیار وزارت نیرو قرار دارد.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اضافه کرد: طبق برنامه ارائه شده وزیر نیرو به مجلس شورای اسلامی، میزان پوشش آبرسانی روستایی و جمعیت بهره‌مند در انتهای دولت سیزدهم باید به رقم ۹۰ درصد برسد.
وی افزود: در این برنامه مشخص شده که در نیمه دوم امسال و تا نیمه نخست سال ۱۴۰۴ چه اقدام‌هایی انجام شود و نیز روش‌های متنوعی برای تامین اعتبارات مورد نیاز پیش‌بینی شده است.
جانباز تصریح کرد: از مجموع روستاها، ۱۶ هزار و ۵۱۶ روستا با جمعیت یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر فاقد آب هستند، همچنین هشت هزار و ۴۲۳ روستا با جمعیت ۲.۴ میلیون نفر در زمینه آبرسانی به طور خودگردان عمل کرده و آب مورد نیاز خود را تامین می‌کنند.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در پایان گفت: از مجموع ۱۶ هزار و ۵۱۶ روستای کشور، ۱۱ هزار و ۷۴۳ روستا با جمعیت ۳۰۰ هزار نفر بهترین نقطه برای شروع فعالیت‌های آبرسانی توسط خیران بوده و باید از این نقطه کار آبرسانی را شروع کرد.