پست برق ۲۳۰/۲۰ کیلوولت صنعتی عباس آباد افتتاح گردید

 با حضور"دکتر علی اکبرمحرابیان" وزير نيرو، فرهاد بشیری نماینده مردم پاکدشت در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مقامات کشوری و محلی،  پست برق ۲۳۰/۲۰ کیلوولت عباس آباد، با هدف تامین برق مطمئن متقاضیان شهرک صنعتی عباس آباد و افزایش قابلیت اطمینان شبکه و هزینه ای بالغ بر ۷۵۰ میلیارد ریال، افتتاح و به بهره‌برداري ‌رسید.

وزیر نیرو، ساخت و افتتاح پست برق ۲۳۰ کیلوولت عباس‌آباد را یکی از نیازهای منطقه اعلام کرد و اظهار داشت: احداث این پست برق در واقع جزو نیازهای شهرک بوده که ما برای توسعه صنعتی در این منطقه با تامین آب و زیرساخت‌های مربوط می‌توانیم در سال‌های آتی بدون هیچگونه محدودیت شاهد توسعه صنعت باشیم.

بخش عظیمی ازجامعه ما خوشبختانه زیرالگوی مصرف هستند

وی در ادامه با اشاره به تصویب آئین‌نامه نحوه محاسبه تعرفه برق مصرفی مشترکان در راستای اجرای بند “ی” تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ اظهار کرد: بخش عظیمی از جامعه ما خوشبخانه زیرالگوی مصرف هستند و ما به دنبال این هستیم کسانی که زیرالگوی تعریف شده برق مصرف می‌کنند، با کاهش مصرف، مورد تشویق قرار گیرند.

محرابیان تصریح کرد: البته این تشویق به صورت کاملا موثر بوده به طوری که در فصول گرم، پیش‌بینی شده این عزیزان با صرفه‌جویی خود در واقع معادل هزینه خرید برق تضمینی، پاداش دریافت کنند.

امکان تامین انرژی و استفاده برق در تمام فصول برای همه اقشار فراهم خواهد شد

وی همچنین‌ گفت: در این آئین‌نامه ما به دنبال این هستیم عده اندکی هم که مصارفشان بالاتر از الگوی مصرف است، مصارف خودشان را در حد الگو تنظیم کنند و در صورتی که به هر دلیل علاقه‌مند نیستند مصارف خود را کاهش دهند برق مصرفی آنها به صورت غیریارانه‌ای محاسبه شود که این اقدام کاهش مصرف برق از سوی بخش پرمصرف جامعه را در پی داشته و امکان تامین انرژی و استفاده برق در تمام فصول برای همه اقشار فراهم خواهد شد.

اقدام موثر برق منطقه ای تهران در رفع مشکلات تامین برق واحدهای صنعتی

رسول قسمت سرپرست شرکت برق منطقه‌ای تهران با اشاره به اقدام موثر صورت گرفته در رفع مشکلات تامین برق واحدهای صنعتی منطقه پاکدشت و حومه که سال‌ها به‌دلیل ضعف زیرساخت‌های شبکه، انجام نگرفته بود، اظهار داشت: برق منطقه‌ای تهران بنا به درخواست و نیاز واحدهای صنعتی منطقه اقدام به انجام برنامه ضربتی و ابتکاری نمود که حاصل آن پست ۲۰/۲۳۰ کیلوولت عباس‌آباد به شکل مدولار است که با سطح ولتاژ ۲۰/۲۳۰ کیلوولت، طی مدت ۵ ماه به بهره‌برداری رسید.

تجهیزات این پست ساده‌سازی شده است

وی در ادامه افزود: تفاوت مهم این پروژه با سایر پروژه‌ها این است که تجهیزات این پست ساده‌سازی شده است تا در زمان کوتاه‌تری این پروژه به بهره‌برداری برسد و از ویژگی‌های مهم دیگر آن می‌توان به این موضوع اشاره کرد که معمولا در تامین برق مشترکین مسکونی یا صنعتی، ولتاژ‌های مورد نیاز آنها (فشار ضعیف) باید تامین شود؛ لذا در این پروژه باید ابتدا ولتاژ ۲۳۰ به ۶۳ تبدیل شود و ۶۳ نیز به ۲۰ کیلوولت تبدیل و سپس آن را در اختیار مشترکین صنعتی قرار دهیم که انجام این کار در حالت عادی نیاز به ایجاد یک پست ۲۳۰ به ۶۳ با هزینه‌ای بالغ بر ۲۵۰ میلیارد تومان و دو پست ۶۳ به ۲۰ کیلوولت با حدود صد میلیارد تومان نیاز بود که عملا ما به ۳ پست برق فشار قوی نیاز داشتیم که بتوانیم ظرفیتی که توسط همین پست ایجاد شده را تامین نماییم، اما در این طرح ولتاژ ۲۳۰ کیلوولت تبدیل به ۲۰ کیلوولت در محل مصرف شده است تا واحدهای صنعتی از آن بهره‌برداری نمایند.

علاوه بر صرفه‌جویی در هزینه ها، پست عباس آباد در زمان کوتاه‌تری اجرا شد

مهندس قسمت با تاکید بر دنبال کردن سیاست ایجاد چنین پست‌هایی و بررسی و امکان سنجی احداث آن در سطح محدوده تحت پوشش شرکت برق منطقه‌ای تهران (سه استان تهران، البرز و قم) برای بهره‌برداری شهرک‌های صنعتی و مکان‌هایی که از لحاظ شبکه‌ای امکانش وجود داشته باشد اضافه کرد: شهرک صنعتی عباس‌آباد نیز در یک فضای کوچک بار زیادی را به‌صورت متراکم مصرف می کند. پس ما به جای ایجاد چند پست کاهنده از یک پست فشار قوی با ولتاژ بالا به ولتاژ قابل استفاده و قابل مصرف مشترکین احداث کرده که این امر علاوه بر صرفه‌جویی باعث می‌شود پست در زمان کوتاه‌تری اجرا شود. این سیاستی است که برق منطقه‌ای تهران دنبال می‌کند.

این مقام مسئول ابراز امیدواری کرد تا در آینده آثار این بررسی‌ها و طرح‌های اجرایی نمایان شده و نتیجه آن را تمام مشترکین مشاهده نمایند.

ظرف ۶ ماه آینده حدود ۸۰ مگاولت آمپر دیگر در اختیار مشترکین قرار خواهد گرفت

سرپرست شرکت برق منطقه ای تهران در پایان گفت: در این منطقه پروژه‌های دیگری نیز وجود دارد که با اقداماتی که صورت گرفته ظرف ۶ ماه آینده حدود ۸۰ مگاولت آمپر دیگر علاوه بر این ۹۰ مگاولت آمپر که هم‌اکنون احداث شده و در اختیار مشترکین قرار گرفت اضافه نماییم.

گفتنی است این پروژه به جای حدود ۳۵۰ میلیارد تومانی که به صورت نرمال باید هزینه آن می‌شد با هزینه بالغ بر ۷۵ میلیارد تومان انجام شده که با توجه به مبحث اقتصاد مقاومتی صرفه‌جویی بزرگی در هزینه است.