پروژه تونل انرژی تبریز، مهمترین راهبرد توزیع نیروی برق در استان

اصحاب رسانه استان طی بازدیدی از تونل انرژی تبریز در جریان آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در راستای این پروژه قرار گرفتند.

به گزارش برقآب، پروژه تونل انرژی تبریز یکی از پروژه‌های مهم و بزرگ شرکت توزیع نیروی برق تبریز است که با همت صنعت برق استان انجام شده است. به منظور آشنایی اصحاب رسانه استان با آخرین وضعیت اقدامات انجام شده در خصوص احداث و بهره برداری از این پروژه، تور رسانه‌ای برگزار شده است. وظیفه این تور، معرفی و توضیح جزئیات این پروژه به اصحاب رسانه استان بوده است.

تونل انرژی شهر تبریز به طول چهار کیلومتر و قطر ۳.۵ متر در عمق ۱۲ متری زیر زمین از پست ۲۳۰ کیلوولت مرکزی تبریز در خیابان خاقانی تبریز تا مسیر کوه عون بن علی اجرا می‌شود. این پروژه برای تامین برق مطمئن و پایدار مرکز شهر تبریز و منطقه ایده لو در دست ساخت است. بخش اصلی حفاری این پروژه به اتمام رسیده و فقط ۱۵ متر از عملیات حفاری و ۶۰۰ متر از عملیات محکم سازی باقیمانده است. با این حال، به دلیل انجام عملیات حفاری و اجرایی در زیر زمین، تاریخ دقیقی برای زمان بهره برداری مشخص نشده است. اما منصور راحیمی، مدیر پروژه های خطوط انتقال برق منطقه ای آذربایجان، بیان کرده است که در صورت رخ ندادن اتفاقات غیرمنتظره، دهه فجر سال بعد، پروژه به صورت کامل به بهره برداری می‌رسد.

یکی از مزیت‌های اجرایی این پروژه، انجام عملیات اجرایی در زیر زمین و عدم نیاز به حفاری‌های روباز است. این مزیت به دلیل شلوغ بودن محدوده مرکزی شهر تبریز بسیار حائز اهمیت است. عملیات اجرایی این پروژه از سال ۱۳۹۶ آغاز شده است و تا کنون حدود یک هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال هزینه برای آن صرف شده است. پیش‌بینی می‌شود رقم هزینه عملیات اجرایی برای تکمیل آن به ۲ هزار میلیارد ریال برسد. این پروژه بسیار مهم و استراتژیک برای توزیع نیروی برق در استان تبریز است و باعث بهبود تامین برق در منطقه ایده لو خواهد شد.

در نتیجه، پروژه تونل انرژی تبریز که به تامین برق مطمئن و پایدار مرکز شهر تبریز و منطقه ایده لو اختصاص دارد، در حال حاضر در مراحل اجرایی قرار دارد و تا کنون پیشرفت چشمگیری داشته است. اما به دلیل طبیعت کار این پروژه، تعیین زمان دقیق بهره برداری آن مشکل است. با این حال، منتظریم که در دهه فجر سال بعد با بهره برداری کامل از این پروژه، تامین برق در منطقه بهبود یابد.