پذیرش مقاله کارشناس شرکت برق منطقه ­ای سمنان در مجله تخصصی بین المللی

مقاله کارشناس شرکت برق منطقه­ ای سمنان در مجله تخصصی بین‌المللی «Journal of Applied Bioinformatics and Computational Biology»، پذیرفته و چاپ گردید.

این مقاله با عنوان «Consolidated Optimization Method based on GASA-SVM for Predicting Protein-Protein Interactions from Protein Sequences» توسط مهندس سعیده محمودیان کارشناس امنیت شبکه دفتر فناوری اطلاعات معاونت برنامه‌ریزی و تحقیقات شرکت برق منطقه‌ای سمنان تالیف شد.

مهندس محمودیان گفت: بیشتر فعالیت‌های سلول از طریق برهمکنش بین پروتئین‌ها (PPI) صورت می‌گیرد. اطلاعات  PPI‌ها به بهبود دانش ما در مورد عملکرد سلول، عملکرد پروتئین، عملکرد ژن، مسیر سیگنالینگ و یافتن پروتئین‌های بیماری کمک می‌کند.

وی هدف از ارائه این مقاله را پیش‌بینی و شناسایی برهمکنش پروتئین-پروتئین (PPI) با دقت بالا و در زمان قابل قبول با استفاده از رویکرد یادگیری ماشین عنوان کرد و افزود: در این مقاله یک روش توسعه یافته مبتنی بر الگوریتم ماشین بردار پشتیبان (SVM) بهبود داده شده توسط ترکیب الگوریتم‌های بهینه‌سازی-الگوریتم ژنتیک با الگوریتم شبیه سازی التهابی (GASA)- برای پیش‌بینی PPI ها تنها با استفاده از داده توالی‌های اولیه پروتئین‌ها معرفی شده است.

وی افزود: نتایج بدست آمده از این مقاله جهت تایید کارایی روش پیشنهادی، بر روی مجموعه‌داده‌های KUPS و S. Cerevisiae، تست و ارائه گردیده است. نتایج نشان می‌دهد در مقایسه با سایر روش‌های پیش‌بینی برهمکنش‌های پروتئین-پروتئین به کار گرفته شده، چارچوب محاسباتی پیشنهادی ما عملکرد بسیار رقابتی و امیدوار کننده‌ای را ارائه می‌دهد.