١۶ شهر خراسان رضوی در شرایط قرمز تامین آب قرار دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: ١۶ شهر در استان از لحاظ تامین آب در شرایط قرمز قرار دارد و میزان مصرف آب در استان از تولید آن بیشتر است.

سید ابراهیم علوی افزود: طرقبه – شاندیز، تربت حیدریه، دولت آباد، تربت جام، گناباد، خواف، نشتیفان، کاریز، نیشابور و بردسکن از جمله شهرهای در وضعیت قرمز هستند و  ١١ شهر استان از جمله قوچان و کلات در وضعیت نارنجی و سربه سر تولید و مصرف آب قرار دارند.

وی اضافه کرد: در سال آبی ١۴٠٠-١۴٠١ یعنی از مهر ۱۴۰۰ تا کنون ١۴۵ میلیمتر باران در استان باریده است که نسبت به مدت مشابه پارسال ٢۵ درصد افزایش دارد اما میزان بارشها نسبت به دوره آماری بلندمدت ٢٢ درصد کاهش دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در استان ٩٨ شهر با یک میلیون و ٩٠٠ هزار نفر جمعیت و ٢ هزار و ٢۵۴ روستا تحت پوشش خدمات این شرکت هستند و طول شبکه آبرسانی استان ٣٠ هزار کیلومتر است.

علوی افزود: با مساعدت دولت، در سال ١۴٠٠ با رشد ۴.۵ برابری اعتبارات مصوب با رقم هزار میلیارد تومان مواجه بودیم.

آبیاری تانکری ٩٠٠ روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی با اشاره به آبرسانی روستایی به ۵٠ روستا در سال ١۴٠٠ با مساعدت خیران در استان افزود: طی ۲ سال آینده با عنایت دولت، سپاه و بسیج سازندگی مشکل آبرسانی در ۴٢٠ روستا برطرف خواهد شد.

علوی افزود: در خراسان رضوی هزار و ٣٣٣ چاه برای آبرسانی در مدار بهره برداری قرار دارد و سرانه مصرف آب در استان برای هر نفر ١٨٣ لیتر در روز است و در حال حاضر با کسری هزار و ۴۶٠ لیتر در ثانیه ای منابع آب در استان مواجه هستیم.

وی ادامه داد: سرانه مصرف در روستاها ١٩٩ لیتر در روز به ازای هر نفر است و بخشی از مصارف شرب برای دام و کشاورزی استفاده می شود که منجر به کسری آب در سایر روستاها می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی گفت: در حال حاضر ٩٠٠ روستا در استان به صورت تانکری آبرسانی می شود.

علوی میزان هدرفت آب در استان را ٣١ درصد بیان کرد و افزود: ٢٠ درصد از هدررفت در شبکه توزیع و تا قبل از کنتور صورت می گیرد و ١١ درصد نیز  هدررفت از بعد از کنتور شامل انشعابات غیرمجاز است.

وی ادامه داد: برای گذر از شرایط تنش آبی پروژه های در بخش مدیریت تولید توسط شرکت در دست اجراست و در بخش مدیریت مصرف نیز نیازمند مشارکت مشترکان هستیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی در خصوص خسارت سیلاب اخیر نیز گفت: تاسیسات آب و فاضلاب در ١٠٠ روستا و ٩ شهر در ١۵ شهرستان دچار خسارت ۵۵٠ میلیارد ریالی شد که البته اشکالات به سرعت برطرف شد.

 شرکت آب و فاضلاب خراسان رضوی هم اینک به یک میلیون و ۲۶۵ هزار مشترک آب و ۲۲۲ هزار مشترک فاضلاب در شهرها و روستاهای این استان به جز مشهد خدمت‌رسانی می‌کند.