مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای همدان گفت:

 ویژگی‌های ابرپروژه آبرسانی همدان/ ۱۰۰۰ میلیارد تومان به تکمیل طرح اختصاص یافت

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: عملیات لوله‌گذاری طرح آبرسانی بلند‌مدت به همدان، پایان یافته است و با نصب شیرآلات، اتصالات و الکترو پمپ‌ها، فاز نخست این طرح بهره‌برداری می‌شود.
“محمد ضروری” در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون) افزود: طرح آبرسانی بلندمدت به همدان به طول ۱۴۵ کیلومتر از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی در سال ۱۳۸۳ به استان همدان است که عملیات اجرایی آن از سال ۱۳۸۶ آغازشده است.
وی با اشاره به اینکه ۲۲ کیلومتر از این پروژه تا سال ۱۳۸۹ اجرا شد، اظهار داشت: از سال ۱۳۸۹ تاکنون این پروژه توسط قرارگاه خاتم‌الانبیا(ص) اجرایی شده است.
ضروری خاطرنشان کرد: خط انتقال این طرح دارای سه ایستگاه پمپاژ با ارتفاع ۵۷۶  متر، ۱۵۰ هزار مترمکعب مخزن تعادلی و ۱۴۰ کیلومتر لوله فولادی با اقطار یک هزار و ۶۰۰ میلی‌متر، آب را به همدان منتقل می‌کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: این طرح یک تصفیه‌خانه پیشرفته با ظرفیت سه هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه دارد که پیش‌بینی می‌شود بر اساس زمان‌بندی مقرر شده بهره‌برداری شود.
وی افزود: با توجه به آماده نشدن تصفیه‌خانه این طرح، یک خط گذرگاه(بای پس) به طول ۱۶ کیلومتر تصویب، طراحی و اجرا شد که آب سد تالوار را به مخزن سد آبشینه و پس از آن به تصفیه‌خانه شهید بهشتی می‌رساند.
ضروری اظهار داشت: به تعبیر وزیر نیرو این یک اَبَر پروژه است که سال‌های سال بلاتکلیف مانده بود که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و پیگیری‌های استاندار همدان عملیات اجرایی آن شتاب گرفت و در طول چهار تا پنج ماه گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته است.
وی ادامه داد: اکنون کل مسیر خط انتقال این طرح به طول ۱۴۵ کیلومتر لوله‌گذاری شده، عملیات ساخت سه مخزن آن تکمیل شده و برق‌رسانی آن به طول ۷۰ کیلومتر با خط ۶۳ کیلوولت در حال اجرا است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان همدان گفت: با بهره‌برداری از فاز نخست این طرح، ۶۰۰ لیتر آب در ثانیه آب وارد شبکه آبرسانی همدان شده و پیش‌بینی می‌شود به زودی به بهره‌برداری برسد.