وضعیت پروژه‌های آبرسانی روستایی در شهرستان خداآفرین

با بهره برداری از پروژه‌های آبرسانی شرکت آبفا در شهرستان خداآفرین 17 هزار نفر از آب سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد.

به گزارش روابط‌عمومی شرکت آب و فاضلاب استان آذربایجان شرقی، پروژه‌های متعددی برای آبرسانی به شهرها و روستاهای شهرستان خداآفرین در حال انجام است که با بهره‌برداری از آنها، ۱۷ هزار نفر از آب سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد.
در این راستا معاون بهره برداری و توسعه آب شرکت آبفای استان گفت: شرکت آب و فاضلاب هم اکنون به ۲ شهر و ۱۱۵ عدد روستای شهرستان خداآفرین با مجموع جمعیت ۲۸ هزار نفر خدمات ارائه می‌کند.
مهندس عباسپور ادامه داد در حال حاضر پروژه‌های مختلفی در حوزه آبرسانی شهرستان خداآفرین در دست اجرا است.
اولین دسته از پروژه‌های مهم شهرستان طرح ملی آبرسانی به قشلاقات شهرستان خداآفرین است که شامل حفر و تجهیز سه حلقه چاه در حاشیه رود ارس، احداث ایستگاه‌های پمپاژ و مخزن ۲ هزارمترمکعبی است که با مشارکت قرارگاه امام حسم مجتبی(ع) و سازمان بسیج سازندگی سپاه عاشورا به عنوان نماینده معین انجام می‌شود. این پروژه بخشی از بار مجتمع آبرسانی شهید لشگری را نیز پوشش خواهد داد که ان‌شاءالله با افتتاح فاز ۱ و ۲ این پروژه آب ۲۵ روستا با جمعیت ۱۰ هزار نفر را تأمین کنیم.
پروژه‌های مخزن و خط انتقال شاه‌ولی در بخش گرمادوز شامل احداث مخزن ۲,۰۰۰ مترمکعبی و خط انتقال ۷۶ کیلومتری به اقطار ۳۰۰ ، ۳۵۵ و ۴۰۰ میلیمتر است که مخزن این پروژه ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی و خط انتقال حدود ۴۷ درصد پیشرفت دارد. این پروژه‌ها با هزینه تمام شده بالغ بر ۱,۱۰۰,۰۰۰ میلیون ریال و مدت اجرا ظرف ۱۰ ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
پروژه‌های احداث ۲ باب مخزن ۳۰۰ مترمکعبی همراه ایستگاه‌های پمپاژ در روستاهای خطای و کهلوجک بخش گرمادوز که هرکدام ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند. این پروژه‌ها در مسیر روستای لاریجان به مخزن ۲۰۰۰ شاه ولی هستند که با هزینه تمام شده بالغ بر ۴۰,۰۰۰ میلیون ریال است.
از دیگر پروژه‌ها حفر چاه‌های عمیق مجتمع قشلاقات کلیبر-خداآفرین در بخش گرمادوز خداآفرین در حاشیه رود ارس در حال انجام است که ۲ حلقه از آن تکمیل شده و یک حلقه نیز در حال حفاری است. هزینه تمام شده این پروژه بالغ بر ۱۵,۰۰۰ میلیون ریال است.
دومین دسته از پروژه‌های شرکت شامل احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی روستای جانانلو، مخزن ۲۰۰ مترمکعبی روستای باقراوغلو و مخزن ۳۰۰ مترمکعبی روستای باقراوغلو و شبکه وخط انتقال آنها بوده که با مشارکت سازمان منطقه آزاد ارس انجام می‌شود و جمعیت ۵ هزار نفر را پوشش خواهد داد.
پروژه روستای جانانلو در بخش مرکزی شهرستان خداآفرین شامل احداث مخزن ۵۰۰ مترمکعبی و خط انتقال به اقطار ۲۰۰ و ۱۶۰ میلیمتر به طول ۲ کیلومتر و شبکه توزیع به قطر ۲۵۰ میلیمتر و طول ۲ کیلومتر می باشد که خاکبرداری و تسطیح مخزن آن انجام شده است و آماده احداث سازه است.
از سایر پروژه‌های آبرسانی می‌توان به پروژه احداث مخزن، بهسازی چشمه و خط انتقال به طول تقریبی ۸ کیلومتری روستای زرنق از توابع بخش مرکزی شهرستان است و پروژه احداث مخزن و خط انتقال روستای ایری‌بوجاغ از توابع بخش گرمادوز اشاره کرد که با بهره برداری از این دو پروژه حدود ۲ هزار نفر از آن بهره‌مند خواهند شد.
پروژه مخزن ۱۵۰ مترمکعبی و خط انتقال  به قطر ۹۰ و طول ۸۰۰ متر روستای ایری‌بوجاغ بخش گرمادوز در حال احداث بوده و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و خط انتقال در حال اجراست.
پروژه مخزن ۱۵۰ مترمکعبی و خط انتقال به قطر ۱۱۰ و طول ۱۲۰۰ متری روستای اسکانلو علیا در بخش مرکزی شهرستان تکمیل شده است و در حال بهره‌برداری است.
مهندس عباسپور افزود از مردم عزیز شهرستان خداآفرین خواهشمندیم که با مدیریت مصرف و صرفه‌جویی ما را در خدمت‌رسانی هر چه بهتر یاری نمایند.
شهرستان خداآفرین با مرکزیت شهر خمارلو در شمالی‌ترین قسمت‌های استان آذربایجان شرقی قرار دارد و شامل تعداد زیادی روستا و همچنین محل قشلاق عشایر است که قسمت‌های زیادی از آن منطقه محروم محسوب می‌شود.