وضعیت خشکسالی مشهد در ۸۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد با بیان اینکه شدت خشکسالی پارسال و امسال مشهد در ۸۰ سال گذشته سابقه نداشته، اظهار کرد: تنها ۱۷ درصد از حجم ذخیره آب سدهای مشهد پُر است که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۳۵ درصد بود و این امر نشان دهنده وضعیت بحرانی تامین آب مشهد است.

به گزارش روابط عمومی آبفا مشهد، مهندس حسین اسماعیلیان افزود: سد دوستی مهم ترین منبع تامین آب مشهد است که در سال های گذشته ۷۰ درصد از آب شرب مشهد از این سد تامین می شد، اما در حال حاضر این رقم به کمتر از ۲۰ درصد رسیده است. وی اضافه کرد: امسال با توجه به کاهش ۲ ساله بارندگی ها، حجم ذخیره این سد به کمترین حد رسیده و بارندگی های اخیر نیز تاثیری بر آبگیری این سد نداشته است. مهندس اسماعیلیان بیان کرد: مطلوبیت و کیفت آب شرب، ارتباط مستقیمی با حجم ذخیره سدها دارد، در صورتی که سدها پرآب باشد، مطلوبیت آب نیز بالا خواهد بود اما با کاهش ذخایر آبی سدها، میزان مطلوبیت و کیفیت آب کم شده و شوری و سختی آب افزایش می یابد. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد گفت: در سال ۹۹ میزان برداشت از منابع آبی چاه ها ۴۲ درصد بود اما با توجه به کاهش بارندگی ها و خشکسالی، میزان برداشت از چاه ها در سال گذشته به ۶۳ درصد رسید و از ابتدای سال جاری تاکنون نیز حدود ۶۰ درصد آب مورد نیاز مشهد از چاه ها برداشت شده است. وی افزود: این وضعیت، زنگ خطر بزرگی است و علاوه بر مدیریت مصرف، باید طرح های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت در این خصوص اجرای شود. مهندس حسین اسماعیلیان با تاکید بر اینکه مدیریت مصرف همچنان ضروری ترین عامل برای گذر از شرایط کم آبی است، تصریح کرد: متوسط مصرف آب برای مشترکان خانگی شهر سه و نیم میلیون نفری مشهد، حدود ١٢٠ لیتر در شبانه روز است که این میزان تا ۷۰ لیتر در شبانه روز قابل کاهش است.

وی خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال اقدامات فرهنگی مختلفی در راستای مدیریت مصرف صورت گرفته است که اجرای طرح های افکارسنجی در ۲ مرحله با هدف سنجش و پایش سطح آگاهی مردم از شرایط کم آبی و وضعیت تامین آب مشهد، انعکاس ۸۰ مورد پوسترهای مدیریت مصرف و کلیپ های مرتبط با تجهیزات کاهنده مصرف و ۱۰۰ مورد اطلاعیه های سوت زنی مرتبط با کشف انشعابات غیرمجاز از آن جمله است. مهندس اسماعیلیان اظهار داشت: مراجعه به ادارات در سطح شهر مشهد با هدف آموزش مدیریت مصرف آب و ارائه گواهی حضور در کلاس به شرکت کنندگان در ادارات، نصب ۱۵۰ بیلبورد مرتبط با مدیریت مصرف در سطح شهر با همکاری شهرداری، چاپ هفت عنوان کتاب مرتبط با مدیریت مصرف برای توزیع در کلاس های اوقات فراغت دانش آموزان فرهنگسراها، پایگاه های بسیج و مساجد و فعالیت های گروه مروجان فرهنگ مصرف بهینه آب در سطح شهر مشهد و روستاهای زیر پوشش،  از جمله اقدامات فرهنگی این شرکت برای نهادینه کردن مدیریت مصرف آب است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب مشهد افزود: مراجعه به کلاس های مدارس سطح شهر مشهد و روستاهای زیر پوشش، همچنین اجرای جشن و برگزاری برنامه های نمایشی و عروسکی در هزار و ۲۰۰ کلاس درس مقطع ابتدایی، نشر محتوا در فضای مجازی در ۹۰ مدرسه و ۷۵ روستا و برخورد با ۴۵۰ مشترک پرمصرف از دیگر اقدامات در این حوزه بوده است.