وزیر نیرو در سفر به کردستان از طرحهای آبی این استان بازدید کرد/جزئیات سفر یک روزه وزیر نیرو به کردستان

دکتر علی‌اکبر محرابیان صبح سه شنبه 7 دی ماه 1400 برای اطلاع از آخرین وضعیت پروژه‌های نیمه تمام در حوزه آب، فاضلاب و برق به کردستان سفر کرد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کردستان، وزیر نیرو و هیئت همراه به منظور تعیین تکلیف وضعیت تعدادی از پروژه نیمه تمام در حوزه آب و برق روز سه‌شنبه وارد کردستان شد.
مهندس آرش آریانژاد با اشاره به بازدیدهای میدانی دکتر محرابیان و هیئت همراه از پروژه های نیمه تکمیل بخش آب استان گفت: امیدواریم با تخصیص اعتبار لازم برای این پروژه‌ها مشکلات آبی این استان هر چه زوتر تعیین تکلیف و مرتفع گردد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای کردستان افزود: وزیر نیرو و هیئت همراه در این سفر از سدهای ژاوه، قوچم، گاران، سیازاخ، شبکه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج، خط آبرسانی به بیجار و حسن آباد یاسوکند، خط آبرسانی به قروه و دهگلان از سد ژاوه و تصفیه خانه فاضلاب سنندج، بازدید نمود.

وی ادامه داد: در طی این بازدیدها دکتر محرابیان مسئله تأمین آب شرب سالم و پایدار شهرستان‌های سنندج، بانه و سقز را از دغدغه‌های مسئولان کشوری و استانی دانسته و اظهار داشت که تصمیمات نهایی برای رفع این مسائل به زودی اجرایی خواهد شد.

آلودگی آب سدهای کردستان نگران کننده است/ در تلاشیم آب پایدار تا آغاز فصل گرما در اختیار مردم سنندج قرار گیرد.

وزیر نیرو در جریان بازدیدها عنوان کرد: آلودگی آب سدها نگران کننده است و در این راستا حفظ محیط زیست باید پیوست همه طرح های وزارت نیرو باشد و هیچ طرحی نباید بدون پیوست زیست محیطی، اجرا شود.

دکتر علی اکبر محرابیان اظهار کرد: در این سفر اعتبار کامل پروژه انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج تأمین شد و مردم سنندج مطمئن باشند که در روند اجرای این پروژه هیچ توقفی نخواهد بود و در سریع‌ترین زمان ممکن به بهره‌برداری می‌رسد و سرعت کار در این پروژه بالا و ۲۸ کیلومتر خط لوله ۱۴۰۰ و ۱۶۰۰ در بدترین شرایط توپوگرافی در حال اجرا است.

وی در این بازدید به پیشرفت ۴۰ درصدی پروژه اشاره و افزود: قبل از آغاز فصل گرما شاهد افتتاح خط انتقال آب سد آزاد به تصفیه خانه سنندج خواهیم بود.

وزیر نیرو ادامه داد: نگرانی ما در خصوص منابع آبی کردستان جدی است، چرا که این آلودگی‌ها بخشی مربوط به فاضلاب‌های شهری و بخشی مرتبط با صنایع آلاینده است و باید برای رفع این معضل، عزمی جدی در این خصوص وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: قرار بود در طرح اولیه آب به صورت ثقلی در بستر رودخانه انتقال داده شود اما در جهت حفاظت کمی و کیفی از این آب، بنا بر این شد تا سامانه انتقال آب با خط لوله به اجرا در آید.

دکتر محرابیان گفت: متأسفم که مردم عزیز شهر سنندج از آبی استفاده می‌کردند که شرایط خوبی نداشت اما با رهاسازی آب از سد آزاد که در حال انجام است تا حدودی مشکل رفع شده و این روند تا رسیدن به نتیجه کامل در بستر خط انتقال، دنبال می‌شود.

وزیر نیرو یادآور شد: پروژه انتقال آب از سد آزاد به سنندج به سرعت درحال پیشرفت بوده و اعتبار لازم برای تکمیل آن تا پایان سال جاری فراهم شده است.

تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آبرسانی کردستان در اولویت قرار می‌گیرد

وزیر نیرو بازدید و بررسی طرح‌های نیمه‌تمام حوزه آب و برق را هدف سفر به کردستان دانست و گفت: تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام آبرسانی کردستان در اولویت قرار می‌گیرد.

دکتر محرابیان در ابتدای بازدیدهای میدانی خود از طرح سد ژاوه بازدید بعمل آورد. این طرح آب‌های خروجی حوضه کرخه غربی را در محل رودخانه ژاوه رود، حاصل از تلاقی رودخانه های قشلاق و گاوه رود در مخزن سد ژاوه مهار و توسط خط انتقالی به طول ۳۴.۷ کیلومتر، شامل یک تونل ۶۰۰ متری در ابتدای مسیر و ۳۴.۱ کیلومتر خط لوله به قطر ۱۹۰۰ میلی‌متر، آب را به سد مخزنی سورال واقع در دشت قروه و دهگلان منتقل می‌کند.

این طرح با هدف انتقال متوسط سالانه ۷۰ میلیون متر مکعب در سال برای تعادل بخشی آبخوان دشت قروه دهگلان، تامین نیاز آبی حدود ۱۲ هزار هکتار از اراضی اطراف مخزن سد و مسیر سامانه انتقال آب، کنترل سیلاب‌های رودخانه ژاوه و توسعه اقتصادی واجتماعی منطقه، احداث یک نیروگاه ۵ مگاواتی، ایجاد اشتغال موثر و مفید در بخش‌های کشاورزی، پرورش آبزیان و ایجاد جاذبه گردشگری طبیعی، تعادل بخشی آبخوان دشت قروه دهگلان احداث شده است.

دکتر محرابیان اظهار کرد: بیش از ۳۵۰ میلیارد تومان برای اجرای ۲۲ کیلومتر لوله گذاری این خط انتقال از محل طرح شهید سلیمانی تأمین شد و در بازه زمانی اول تابستان تکمیل شود.

وزیر نیرو در ادامه سخنان خود افزود: فوریت موضوع آب شرب بانه بیشتر از سنندج است چون وضعیت منابع آب ما در آنجا به نقطه اضطراری رسیده است.

محرابیان تصریح کرد: این جلسه عملیاتی است و تمام مشاورین و پیمانکاران باید پاسخگو باشند.

وزیر نیرو اعلام کرد: باید تا اول تابستان طرح اضطراری بانه اجرا می‌شود و تا پایان تابستان پمپاژ اصلی اجرا خواهد شد.

رفع مشکل آبی ۱۹۹ روستای دارای تنش آبی در سال جاری

وزیر نیرو گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های مالی انجام شده آب شرب ۱۹۹ روستای دارای تنش آبی در سال‌جاری رفع می‌شود.

دکتر علی‌اکبر محرابیان در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی کردستان، اظهار کرد: براساس انعقاد قراردادی با قرارگاه امام حسن، آب شرب مطمئن ۴۲۰ روستای دارای تنش آبی برطرف خواهد شد.
وی عنوان کرد: بر اساس طرح‌های در نظرگرفته شده دیگر شاهد تنش آبی در روستاهای بالای ۱۰ خانوار نخواهیم بود و شرکت آبفای کردستان باید تمام تلاش خود را برای پوشش دهی اکثر روستاهای استان به کار گیرند.

دکتر محرابیان ادامه داد: متاسفانه وضعیت آب شرب بانه و سایر شهرستان‌های استان به معضلی مهم تبدیل شده است که باید برای رفع آن تلاش کرد.

دکتر محرابیان به مشکل کم آبی و معضل آب شهر بانه اشاره کرد وگفت: وضعیت به گونه‌ای است که منابع آب به نقطه اضطرار رسیده است و تمام عوامل وزارت نیرو و پیمانکاران باید برای رفع این مشکل همت کنند.

وزیر نیرو افزود: خط انتقال آب از سد عباس آباد به شهر بانه یکی از کارهای مهم و اساسی در راستای رفع تنش آبی بانه است که باید تا اول تابستان و پمپاژ آن تا پایان تابستان سال آینده تمام شود.

این مقام مسئول بر ضرورت جبران کسری اعتبار برای تکمیل سد عباس آباد بانه در ردیف بودجه سال ۱۴۰۱ تاکید کرد و اظهار داشت: مهمترین کار انتقال خط آب از سد عباس آباد به شهر بانه است که طرح اضطرار باید تا اول تابستان و پمپاژ اصلی تا پایان تابستان اجرا شود.

وی اشاره ای به مشکل آب در سقز داشت و گفت: مقرر شد برای تکمیل سد چراغ ویس و سامانه انتقال آب به سقز، از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز، دو سوم آن توسط وزارت نیرو و یک سوم دیگر هم با اعتبارات استانی تامین شود و تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بهره برداری برسد.

افتتاح سه فاز از طرح پایاب سد گاران تا آخر سال جاری

وزیر نیرو در بازدید از سد گاران مریوان وعده افتتاح سه فاز از طرح پایاب سد گاران برای مصارف کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۰ را داد و افزود: برابر بررسی‌های انجام شده انتقال آب از سد گاران به پایاب سد در چهار فاز انجام می‌گیرد که فاز‌های اول، دوم و سوم تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید و فاز چهارم هم تا اواسط سال ۱۴۰۱ وارد فاز اجرایی خواهد شد.

دکتر محرابیان با اشاره به بحران آب شرب شهری مریوان با بیان اینکه مشکل آب شرب مریوان در دو بخش برنامه‌ریزی شده است، گفت: طرح اول تأمین آب اضطراری از تصفیه خانه موقت است که تلاش می‌شود با تجهیز این واحد انتقال، تابستان سال آینده مشکل آب شرب شهر مریوان تا حدود زیادی مرتفع گردد. طرح دوم هم تصفیه‌خانه اصلی شهر مریوان که نیازمند یک هزار میلیارد تومان اعتبار است.

همچنین وزیر نیرو دستور داد تخصیص آب برای ایجاد شهرک صنعتی، منطقه آزاد مریوان و تمام روستاهای در مسیر منطقه آزاد این شهرستان از سد «گاران» تأمین شود.

وی از حل فاضلاب ورودی به دریاچه زریبار خبر داد و تصریح کرد: برابر تصمیمات اتخاذ شده مقرر شد که استانداری کردستان مشکلات فاصلاب شهر مریوان به‌ویژه در بحث فاضلاب ورودی به دریاچه را بر عهده بگیرد.

اختصاص سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی بیجار

دکتر محرابیان در پایان سلسله بازدیدهای استانی در شامگاه سه‌شنبه ۷ دی ماه ۱۴۰۰ در نشست با نماینده ولی فقیه، استاندار، نمایندگان کردستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران صنعت آب و برق کردستان گفت: دولت سیزدهم اقدامی را تحت عنوان جهاد آبرسانی شروع کرده است که براساس آن در کردستان هم مشکل تنش آبی تمام روستاهای استان طی چهار سال آینده برطرف خواهد شد.

در این جلسه ای دکتر محرابیان اظهار داشت: مصوب شد تمام ۵۸ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته سد «سیازاخ» تخصیص داده شود و از محل تهاتر نفت نیز سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای پروژه آبرسانی بیجار در نظر گرفته شود.

در ادامه جلسه نماینده ولی فقیه، استاندار کردستان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و چند تن از مسولین استانی به ارائه برخی از مسائل و مشکلات موجود در حوزه آب و برق پرداختند.

بازدید از تصفیه‌خانه فاضلاب سنندج، پست ۶۳.۲۰ کیلوولت سنندج، ۴۰۰ کیلوولت آبیدر سنندج و شرکت در جلسه شورای مدیران صنعت آب و برق کردستان، از دیگر برنامه‌های سفر یک روزه دکتر علی‌اکبر محرابیان به استان کردستان بود.