مدیر عامل آبفا فارس:

همسو با دستور ویژه ی وزیر نیرو اجرای پروژه های تامین آب در شهرستان های دچار تنش آبی تسریع یافته است

مدیر عامل شرکت آبفا فارس از تسریع در عملیات اجرایی پروژه های تأمین آب در ۵ شهرستان دچار تنش آبی فارس، همسو با دستور ویژه ی وزیر نیرو به شرکت های آب و آبفا مبنی بر سرعت بخشیدن به پروژه های پیشگیرانه به منظور آبرسانی به شهر ها و روستاهای جنوبی، خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آبفا استان فارس، دکتر علی جان صادق پور مدیر عامل این شرکت که به صورت ویژه پیگیر اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با کم آبی در شهرستانهای داراب، فسا ، زرین دشت، فیروزآباد و کازرون که با تنش آبی دست به گریبان هستند، می باشد، در گفتگویی با خبرنگار ما با اشاره به تأکید وزیر نیرو مبنی بر سرعت بخشیدن به پروژه های پیشگیرانه به منظور آبرسانی به شهرها و روستاهای جنوبی که دچار تنش آبی شده اند، اظهار داشت: کمیته ی بحران شرکت آبفا استان فارس که ایام پرکاری را سپری می کند، همسو با تأکیدات وزیر نیرو و در راستای رسالت ذاتی شرکت آبفا فارس مبنی بر تهیه و توزیع آب شرب مردم این استان، به صورت روزانه پیگیر اقدامات پیشگیرانه به منظور مقابله با تنش آبی ناشی از خارج شدن منابع اصلی تأمین آب شرب در این شهرستان ها می باشد. وی در همین خصوص ادامه داد: پس از اولین نشانه های پدید آمدن بحران کم آبی در چند شهرستان استان فارس اعم از شهرستان های داراب، فیروزآباد، کازرون، زرین دشت و فسا، کمیته ی بحرانی با هدف مطالعه ی شرایط و طراحی اقدامات پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز بحران کم آبی و آثار اجتماعی ناشی از آن در این شهرستان ها،  تشکیل شد و با برنامه ریزی مدون و برگزاری جلسات تخصصی در جهت کاهش اثرات این بحران اقدامات ویژه ای را در دستور کار قرار داد. صادق پور در همین خصوص افزود :با کار مداوم و  اتخاذ راهکارهای راهبردی و بهنگام در این پنج شهرستان که بعلت بحران خشکسالی سنواتی و همچنین کاهش شدید نزولات آسمانی نسبت به مدت مشابه در سنوات قبل منابع اصلی تأمین آب آنها تقریبا از مدار بهره برداری خارج شده است، طرح های پیشگیرانه را تسریع بخشیدیم و برآنیم تا آثار این بحران را به حداقل ممکن برسانیم. وی ضمن ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده تا کنون اظهار امیدواری کرد تا با یاری مسئولین محلی و با در اختیار قرار گرفتن به موقع اعتبارات مورد نیاز، پروژه های مورد نظر در موعد مقرر اجرا و به بهره برداری برسد.

همین گزارش می افزاید: مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب فارس در پاسخ به علل پدید آمدن تنش آبی در استان فارس به ویژه ۵ شهرستان مذکور ، بیان داشت: پدیده خشکسالی متوالی در سالیان اخیر و کمبود آب ناشی از عدم بارش به موقع باران و همچنین برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی و مصارف غیر معمول در کاربری های مختلف در سطح استان فارس، مناطق مختلفی که از منابع سطحی سد و چشمه بهره مند می شدند را دچار تنش و کمبود آب نموده است . در همین راستا شهرستان های داراب ، فسا و زرین دشت که از سد رودبال، شهرستان فیروز آباد که از سد تنگاب و شهرستان کازرون که از چشمه ی ساسان تأمین آب می گردیدند نیز در همین ردیف قرار دارند و دچار تنش آبی شدید شده اند.

دکتر صادق پور در تشریح تفصیلی میزان تنش آبی و اقدامات پیشگیرانه ی شرکت آبفا فارس در شهرستان های مذکور نیز بیان داشت: کمبود آب پشت سد رودبال، تامین آب شهر و برخی روستاهای سه شهرستان داراب، زرین دشت و فسا که بخشی از آب آنها از این سد تامین می گردید را با مشکل جدی مواجه کرده است.  از سوی دیگر خشکسالی باعث کم شدن خروجی آب چشمه ساسان در شهرستان کازرون به میزان ۹۰ درصد گردیده است و تامین آب شهر کازرون و ۵۰ روستای این شهرستان را با چالش جدی مواجه ساخته است.  وی افزود: دیر شدن بارش باران در فصل پائیز همچنین باعث کم شدن سطح آب چاهای آب شهر فیروزآباد و برخی از روستاهای این شهرستان که از سد تنگاب تغذیه می گردیدند شده است.

مدیر عامل شرکت آبفا فارس در پایان با اظهار خشنودی از بارندگی روزهای اخیر ، این میزان بارندگی را بسیار ناکافی دانست و گفت: اقدامات ما در جای جای استان به ویژه شهرستان های دچار تنش آبی شدید به سرعت در حال انجام است اما امیدواریم با تداوم بارندگی ها و تغذیه ی سد ها، چشمه ها و سایر منابع آب، بحران کم آبی در استان کمرنگ تر شود.