• تاریخ : جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
  • برابر با : Friday - 3 - May - 2024
  • ساعت :

    هشدار وقوع خشکسالی شدید در خوزستان

    معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به وقوع خشکسالی شدید مشابه سال ۹۷ در این استان هشدار داد و گفت: کاهش ۳۳ درصدی آبدهی رودخانه‌ها باعث شده سدها آبگیری نشود و ۵۸ درصد از حجم مفید سدهای خوزستان در حال حاضر خالی است. فراز رابعی  اظهار داشت: بر اساس گزارش […]

    معاون مطالعات جامع منابع آب سازمان آب و برق خوزستان نسبت به وقوع خشکسالی شدید مشابه سال ۹۷ در این استان هشدار داد و گفت: کاهش ۳۳ درصدی آبدهی رودخانه‌ها باعث شده سدها آبگیری نشود و ۵۸ درصد از حجم مفید سدهای خوزستان در حال حاضر خالی است.

    فراز رابعی  اظهار داشت: بر اساس گزارش مرکز ملی خشکسالی و اقلیم شناسی هواشناسی، همه کشور با خشکسالی بی‌سابقه‌ای دست به گریبان است.

    وی افزود: بارندگی در خوزستان بسیار کم بوده و استان‌های همجوار که تامین کننده آب این استان هستند همچون لرستان، چهارمحال و بختیاری  وکهگیلویه و بویراحمد، نیز جزو کم‌بارش‌ترین استان‌های کشور به شمار می‌آیند.

    رابعی اضافه کرد: در زمستان گذشته بارندگی موثری اتفاق نیفتاد و آوردهای قابل توجهی به وقوع نپیوست، امید ما به فروردین بود که این ماه نیز جزو کم‌بارش‌ترین ماه‌های فروردین دوره‌های گذشته بوده است.

    وی با اشاره به آبگیری ۴۲ درصد از مخازن سدهای خوزستان به دلیل کاهش آوردها، گفت: آوردها به خوزستان از ابتدای سال جاری تاکنون ۳۳ درصد نسبت به سال‌های نرمال کاهش داشته است.

    رابعی افزود: حجم آوردها در این مدت در حوضه دز ۴۳ درصد کاهش، حوضه کرخه ۴۰ درصد کاهش، حوضه کارون ۲۴ درصد کاهش، حوضه مارون ۳۱ درصد کاهش و حوضه جره ۴۶ درصد کاهش داشته است.

    وی تاکید کرد: معتقدیم خشکسالی تابستان امسال در خوزستان مشابه سال ۹۷ خواهد بود، اگر چه شرایط در حوضه‌های دز و کرخه از سال ۹۷ نیز بدتر است.

    رابعی با اشاره به دلایل کاهش شدید حجم ذخیره مخازن سدهای خوزستان، اظهار داشت: کم بارشی و به تبع آن کاهش آوردها باعث شد امکان آبگیری کامل مخازن سدها فراهم نشود، از سوی دیگر تامین کامل آب کشت زمستانه و تلاش برای جلوگیری از خسارت به کشاورزان، موجب تنش در مخازن سدها شده است.

    وی اضافه کرد: نخستین جلسه مدیریت تنش خشکسالی بهمن ماه پارسال در سازمان آب و برق خوزستان برگزار و محدودیت منابع آبی به استانداری اعلام شد، متعاقب آن جلسات متعددی در استانداری با حضور مدیران تشکیل شده است.

    رابعی خاطرنشان کرد: بر اساس تجارب سال‌های گذشته و نظرات کارشناسان و مدل‌های شبیه سازی، برنامه ریزی دقیقی صورت گرفته تا بتوانیم تابستان امسال را با کمترین تنش آبی سپری کنیم.

     

     

     

    شبکه خبری سدها و نیروگاه های ایران

     

    نوشته های مشابه

    آمادگی ۱۰۰ اکیپ عملیاتی و پشتیبانی آبفا در سطح استان یزد
    اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳

    آمادگی ۱۰۰ اکیپ عملیاتی و پشتیبانی آبفا در سطح استان یزد

    مدیر دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد گفت: به دنبال هشدار سطح نارنجی هواشناسی برای پنج شنبه تا اوایل روز جمعه این هفته، بیش از ۱۰۰ اکیپ عملیاتی و پشتیبانی در سطح استان در حال آماده باش هستند.

    پاسخگویی به بیش از ۲۱ هزار تماس مردمی توسط مرکز ۱۲۲ شرکت آبفا گلستان
    اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳

    پاسخگویی به بیش از ۲۱ هزار تماس مردمی توسط مرکز ۱۲۲ شرکت آبفا گلستان

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان از پاسخگویی به بیش از 21 هزار تماس مردمی با مرکز تلفنی ۱۲۲ آبفای گلستان خبر داد و گفت: این مرکز آماده پاسخگویی به تمام سوالات، پیشنهادات و انتقادات مردم در حوزه آب و فاضلاب است

    بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی
    اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳

    بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی شهرستان ارومیه از آب شرب سالم و بهداشتی

    مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان ارومیه از بهره‌مندی نزدیک به ۸۰ درصدی جمعیت روستایی این شهرستان از آب شرب سالم و بهداشتی خبر داد.

    تقدیر مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از همکار جانباز آبفای استان مرکزی
    اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳

    تقدیر مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از همکار جانباز آبفای استان مرکزی

    "هاشم امینی" مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی در ادامه برنامه‌ سفر یک روزه خود به این استان به همراه استاندار با حضور در منزل حیدر یمنی همکار جانباز ، آزاده و بازنشسته شرکت آبفای استان ، از خدمات ارزنده وی در طول خدمت ۳۰ ساله در صنعت آبفا قدردانی کرد.

    ارسال دیدگاه

    دیدگاه بسته شده است.

    برو بالا