نیشابور ۲۸۰ لیتر برثانیه کمبود آب شرب دارد/ حفر و جابجایی ۱۳ حلقه چاه

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “سعیدرضا خجسته‌پور” در نشست خبری مشترک با مدیرعامل آبفای شهرستان افزود: توان‌ تولید آب شرب نیشابور در سال قبل ۷۲۰ لیتر بر ثانیه بود که با حفر و جابجایی ۱۳ حلقه چاه به هزار و ۲۰ لیتر در ثانیه افزایش یافت. وی با بیان اینکه برای حفظ وضع […]

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “سعیدرضا خجسته‌پور” در نشست خبری مشترک با مدیرعامل آبفای شهرستان افزود: توان‌ تولید آب شرب نیشابور در سال قبل ۷۲۰ لیتر بر ثانیه بود که با حفر و جابجایی ۱۳ حلقه چاه به هزار و ۲۰ لیتر در ثانیه افزایش یافت.
وی با بیان اینکه برای حفظ وضع موجود چند حلقه چاه باید کف‌شکنی و جا به جا شود که حفر هر چاه ۱۵ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد، اظهار داشت: طی ۱۰ سال گذشته بیش از ۵۰ درصد قنات‌های نیشابور خشک شده است و در حال حاضر ۹۲۴ رشته قنات فعال در شهرستان وجود دارد که ۱۲ درصد آب شرب مشترکان را تامین‌ کرده و سالیانه ۶۶ میلیون مترمکعب از این قنات‌ها برداشت می‌شود.
به گفته وی، مجموع آب تجدیدپذیر آبخوان دشت نیشابور سالیانه ۳۹۵ میلیون مترمکعب است که از این میزان ۵۳ میلیون مترمکعب از آب‌های سطحی تامین‌ می‌‌شود.
وی میزان برداشت آب از منابع سطحی و زیرزمینی دشت نیشابور را سالانه  ۵۷۶ میلیون متر مکعب اعلام کرد که سهم‌ آب شرب از این میزان ۹ درصد است.
مدیر امور منابع آب شهرستان نیشابور ادامه داد: منابع آب شرب شهری و روستایی شهرستان نیشابور را  ۱۳۸حلقه چاه با میانگین برداشت ۲۴ میلیون متر مکعب در سال تشکیل می‌دهد.
خجسته‌پور با اشاره به کسری مخازن آب زیرزمینی نیشابور به میزان ۱۳۴ میلیون مترمکعب در سال، این چالش را موجب افت سطح مخازن آب زیرزمینی به ارتفاع ۱.۲ متر اعلام کرد که با اقدامات انجام شده اضافه‌ برداشت‌ها حدود ۵۰ درصد کاهش یافته اما هنوز بیش از ۱۷۵ میلیون مترمکعب کسری مخزن از محل منابع آب زیرزمینی وجود دارد.
وی اظهار داشت: شکاف‌هایی به طول ۳۶ کیلومتر در دشت نیشابور پدید آمده و سالیانه ۸۶ میلی‌متر کل دشت نیشابور نشست می‌کند که  ۲۰برابر میانگین‌ جهانی است.