نیروگاه طرشت مخزنی برای انبار سوخت مایع ندارد.

معاون تولید شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت با تاکید بر اینکه نیروگاه طرشت مخزنی برای انبار سوخت مایع ندارد، گفت: تنها سوخت استفاده شده در نیروگاه طرشت گاز طبیعی است و امکان استفاده از سوخت دیگری در این مجموعه میسر نیست. محمدرضا گوهری داراب‌خانی ضمن تاکید بر لزوم افزایش بهره‌وری و راندمان نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های […]

معاون تولید شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت با تاکید بر اینکه نیروگاه طرشت مخزنی برای انبار سوخت مایع ندارد، گفت: تنها سوخت استفاده شده در نیروگاه طرشت گاز طبیعی است و امکان استفاده از سوخت دیگری در این مجموعه میسر نیست.

محمدرضا گوهری داراب‌خانی ضمن تاکید بر لزوم افزایش بهره‌وری و راندمان نیروگاه‌ها به ویژه نیروگاه‌های قدیمی‌تر، اعلام کرد: در سال جاری با توجه به برنامه شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی جهت نوسازی نیروگاه‌های فرسوده، واحدهای بخار یک و دو نیروگاه طرشت، دهم مهرماه بعد از ۶۲ سال بهره‌برداری موفق و پایدار با هدف جایگزینی واحدهای جدید راندمان بالا از مدار خارج شدند.
معاون تولید شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت افزود: طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است تا پیک سال ۱۴۰۱ دو واحد و در ادامه چهار واحد جدید راندمان بالا با تکنولوژی روز به مجموعه واحدهای نیروگاه طرشت اضافه شود.
وی در خصوص افزایش آلایندگی نیروگاه در صورت استفاده از سوخت مایع در زمستان با توجه به موقعیت مکانی آن در مرکز پایتخت، خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه تنها سوخت استفاده شده در نیروگاه طرشت گاز طبیعی است، از این رو امکان استفاده از سوخت دیگری میسر نیست. همچنین طبق برنامه‌های ابلاغی وزارت نیرو، نیروگاه طرشت در پیک شبکه و در فصول گرم موظف است که در مدار تولید باشد و در فصول سرد به صورت آماده باش (رزرو) در می‌آید. بنابراین در صورت نیاز و با شرط تامین گاز، امکان بهره‌برداری از آن وجود خواهد داشت.
معاون تولید شرکت بهره‌برداری نیروگاه طرشت با تاکید بر اینکه نیروگاه طرشت مخزنی برای انبار سوخت مایع ندارد، تصریح کرد: معمولا نیروگاه‌هایی که سوخت مایع مصرف می‌کنند به صورت مرتب و با برنامه‌ریزی مشخصی اقدام به تکمیل ظرفیت منابع خود می‌کنند. افزون بر اینکه تامین سوخت مایع نیازمند همکاری گسترده وزارت نفت، وزارت نیرو و سیستم حمل و نقل سنگین است و نا‌هماهنگی در هر کدام از این مراحل، باعث عدم تامین به موقع سوخت مایع برای نیروگاه‌ها خواهد شد. از این رو در صورت نیاز با برنامه‌ریزی و هماهنگی بیشتر، امکان تامین سوخت مایع و در نهایت تامین مطمئن برق شبکه، میسر است.
گوهری داراب‌خانی با بیان اینکه تبدیل نیروگاه‌های بخار به سیکل ترکیبی، راه‌حلی بسیار کارآمد و سریع بوده و راندمان بالایی برای تامین برق مورد نیاز شبکه دارد، تاکید کرد: در کنار این اقدام، استفاده از برج‌های خنک‌کن خشک در مجموعه این نیروگاه‌ها مصرف آب را بسیار پایین می‌آورد. همچنین می‌توان شیوه‌های جدید بازتوانی (Repowering) را برای نیروگاه‌های قدیمی‌ به کار گرفت. به طور مثال استفاده از حرارت خروجی از دودکش واحدهای گازی جهت تغذیه حرارتی بویلرهای کمکی یا اصلی، ضمن کاهش مصرف سوخت، به افزایش راندمان نیز منجر شده و از افزایش دمای محیط به واسطه مهار حرارت خروجی از دودکش جلوگیری خواهد کرد.
معاون تولید شرکت بهره‌بردار نیروگاه طرشت با اشاره به اینکه برای افزایش راندمان و پایداری نیروگاه طرشت برنامه‌ریزی‌های دقیقی انجام شده، خاطرنشان کرد: برنامه‌های منظم در خصوص تعویض و نوسازی لوله‌های بویلر، کندانسور و همچنین برج خنک‌کن به خودی خود در پایداری واحدها و افزایش راندمان نیروگاه طرشت موثر بوده‌اند. به علاوه اضافه کردن یک واحد گازی ۲۵ مگاواتی در سال ۹۸ هم گام بلندی در جهت افزایش راندمان نیروگاه طرشت بود که میزان راندمان نیروگاه را پنج درصد افزایش داد.
وی در ادامه افزود: در صورت استفاده از حرارت خروجی از این واحد گازی در بویلر‌های مجموعه، امکان بالاتر بردن راندمان وجود دارد که طراحی‌های آن صورت گرفته و در صورت اختصاص بودجه مناسب، قابل اجرا خواهد بود. برنامه بعدی در راستای افزایش توان و راندمان این نیروگاه، جایگزینی واحدهای قدیمی‌بخار با واحد‌های جدید راندمان بالا است که این اقدام در کنار اضافه شدن دو واحد جدید با راندمان بالا تا تابستان ۱۴۰۱، راندمان نیروگاه طرشت را افزایش می‌دهد و با تکمیل پروژه و نصب چهار واحد راندمان بالا در ادامه (مجموعا ۶ واحد)، علاوه بر افزایش راندمان، شاهد افزایش ظرفیت تولید نیز خواهیم بود.
معاون تولید شرکت بهره‌بردار نیروگاه طرشت از کمبود منابع مالی به عنوان یکی از مشکلات عدیده همه بخش‌ها از جمله نیروگاه‌ها یاد کرد و افزود: بودجه اختصاص داده شده به نیروگاه‌ها میزان مشخصی دارد که معمولا هم تمام نیازهای آنها را مرتفع نمی‌کند. بنابراین باید راه‌هایی برای درآمدزایی و کسب بودجه‌های غیر عملیاتی نیروگاه‌ها در نظر گرفته شود. باید راه‌حل‌هایی شناسایی و اجرایی شود که وابستگی مالی نیروگاه‌ها را به دولت کاهش دهد.
وی تاکید کرد: در این راستا میدان دادن به سرمایه‌گذاران بخش‌خصوصی، واقعی‌سازی قیمت برق، ایجاد زمینه‌های خرده‌فروشی برق، راه‌اندازی بورس انرژی جهت تعیین قیمت برق به صورت رقابتی و نیز راه‌اندازی و استفاده از شبکه‌های هوشمند (Smart grid) می‌تواند به بهبود شرایط فعلی کمک کند.
وی در پایان در خصوص انتظارات فعالان صنعت برق از دولت سیزدهم اذعان کرد: دولت سیزدهم با شعار عملگرایی شروع به کار کرده است و انتظار داریم عملگرایی دولت سیزدهم را در ایجاد ظرفیت‌های جدید نیروگاهی در کنار نشر فرهنگ استفاده صحیح از برق، نوسازی شبکه‌های انتقال و توزیع، استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به خصوص انرژی خورشیدی، تسهیل ورود سرمایه‌گذاران بخش خصوصی به عرصه تولید برق و حذف موانع موجود و استفاده از نیروهای جوان عملگرا را ببینیم.