نهضت حفظ و بهره‌برداری از رودخانه‌های استان خراسان رضوی

مدیر حقوقی شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی خبر صدور سند مالکیت بیش از ۴۵ هکتار از رودخانه های کدکن تربت حیدریه اعلام کرد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان رضوی، ناصر صادقیان پور با اعلام خبر صدور سند مالکیت بیش از ۴۵ هکتار از رودخانه‌های استان خراسان رضوی و کدکن تربت حیدریه گفت: به لطف همکاری مردم، همراهی شایان تقدیر سمن های فعال استان و هم افزایی مناسبی که با ادارات ثبت اسناد شهرستانهای استان به عمل آوردیم موفق شدیم سند مالکیت یک رودخانه دیگر در استان را اخذ کنیم.

وی افزود: اکنون شاهد به بلوغ رسیدن نهضت زیبای سند دار کردن رودخانه‌های استان خراسان رضوی هستیم و این نشانه تمایل رو به رشد مردم استان خراسان رضوی به حفظ طبیعت رودخانه های محل زندگی شان است.
صادقیان پور با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بیش از ۳۰۰ هکتار از اراضی بستر رودخانه های استان سند دار شده است از کلیه مردم و فعالان و همراهان این حوزه قدردانی کرد و این وعده را داد که با فراگیری این نهضت سرعت بیشتری به کار داده و تا پایان سال جاری آمار خیره کننده تری از این خیزش قابل ستایش که معلول همراهی مردم و مسئولان استان است بدست آید.
وی با اشاره به تکلیفی که قانونگذار در اصل ۴۵ قانون اساسی و مواد ۱ و ۲ قانون توزیع عادلانه آب و آیین نامه مربوط به بستر و حریم رودخانه ها بر عهده وزارت نیرو قرار داده است افزود: طبق قانون، رودخانه ها متعلق به مردم است و وزارت نیرو مکلف به حفاظت از این ثروت ملی است، اما با توجه به وسعت بسیار زیاد پهنه رودخانه ها و کمبود منابع مالی و‌انسانی لازم برای صیانت دفعتاً از تمامی این اراضی ارزشمند، طمع و وسوسه سودجویان و رودخواران نسبت به این ثروت ملی از سوی دیگر لزوم هم افزایی و مشارکت مردمی را بیش از پیش نمایان می سازد. بر همین اساس با استعانت از ظرفیت مطالبه گری مردمی و تنویر افکار عمومی نسبت به ضرورت حفظ این اراضی، نهضتی را راه اندازی کردیم که تا کنون دستاوردهای چشم گیری داشته است .از جمله این دستاورد ها جانمایی ۷۵۰۰ هکتار از اراضی بستر رودخانه های استان در سامانه کاداستر اداره ثبت می باشد.
وی در ادامه ازمردم استان خواست در صورت مواجهه با رودخواری و تصرف و یا خرید و فروش اراضی بستر رودخانه ها سریعا مراتب را به اطلاع همکاران ما در ادارات امور آب شهرستان‌ها برسانند تا در اسرع وقت اقدامات لازم صورت پذیرد.

“”