مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای کرمان عنوان کرد:

نقاط حادثه خیز سیلاب در بستر رودخانه‌های شهرستان بم لایروبی شد

مدیر روابط عمومی و سخنگوی این شرکت از لایروبی ورفع تصرفات بستر رودخانه‌های فعال و انهار طبیعی در روستاهای درب باغ، باغچمک و خواجه عسکر توسط مدیریت منابع آب شهرستان بم خبر داد.

به گزارش برقآب، سینا روزبهانی مدیر روابط عمومی و سخنگوی این شرکت از لایروبی ورفع تصرفات بستر رودخانه‌های فعال و انهار طبیعی در روستاهای درب باغ، باغچمک و خواجه عسکر توسط مدیریت منابع آب شهرستان بم خبر داد. روزبهانی اظهار کرد: با شروع فصل پاییز و لزوم آمادگی لازم جهت مدیریت سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌های احتمالی، لایروبی و برداشت نخاله‌های ساختمانی از مسیر اصلی رودخانه در اولویت کاری شرکت آب منطقه‌ای کرمان است.

مدیریت بستر رودخانه: تعیین بستر رودخانه هر محل با توجه به آمار هیدرولوژیک و داغاب و حداکثر طغیان با دوره برگشت ۲۵‌ساله به وسیله وزارت نیرو محول شده و در مناطقی که ضرورت ایجاب می‌نماید سیلاب با دوره برگشت کمتر یا بیشتر از ۲۵‌ساله ملاک محاسبه قرار می‌گیرد. شرکت آب منطقه‌ای با ارایه نقشه‌های مربوط و توجیهات فنی مجوزات لازم را از حوزه ستادی وزارت نیرو اخذ می نماید.

مالکیت بستر رودخانه: حد بستر رودخانه در مالکیت عموم افراد است و جزء انفال محسوب می‌شود و هیچکسی حق تصرف آن را ندارد. خرید و فروش آن بخش از زمین که در بستر رودخانه قرار دارد مصداق بارز فروش مال غیر است و شهروندان بایستی در هنگام خرید و فروش زمین به این موضوع توجه داشته باشند و استعلامات لازم را از مدیریت امور منابع آب شهرستان ها اخذ نمایند.

آمادگی برای مقابله با سیلاب: با شروع فصل پاییز و احتمال بارش‌های فراوان، شرکت آب منطقه‌ای کرمان آمادگی لازم را برای مدیریت سیلاب‌های ناشی از بارندگی‌ها به عهده دارد. لایروبی و برداشت نخاله‌های ساختمانی از مسیر اصلی رودخانه در اولویت کاری این شرکت قرار دارد.

مجوزهای لازم برای مدیریت منابع آب: شرکت آب منطقه‌ای کرمان جهت انجام فعالیت‌های مدیریت رودخانه‌ها و بسترهای آبی، نیاز به دریافت مجوزات لازم از حوزه ستادی وزارت نیرو دارد. این مجوزات با ارایه نقشه‌های مربوط و توجیهات فنی صادر می شوند.

بدین ترتیب، شرکت آب منطقه‌ای کرمان با توجه به آمار هیدرولوژیک و داغاب و با تحت پوشش قرار دادن ضوابط و مقررات وزارت نیرو، تلاش می‌کند تا با مدیریت بهینه بستر رودخانه‌ها، در هنگام بارش‌های شدید و سیلاب‌های ناگهانی مشکلات را به حداقل برساند و خسارات احتمالی را کاهش دهد.