مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس خبر داد:

نصب ۲۲۴۳۲ کنتور هوشمند فهام بر روی چاه های کشاورزی استان فارس

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس گفت: از ابتدای اجرای طرح هوشمندسازی چاه های آب کشاورزی در سال 93 تاکنون 22432 دستگاه انواع کنتور هوشمند بر روی چاه‌های استان نصب شده است.

حمیدرضا کریمی فرد با اعلام این خبر در بازدید دکتر احمدی، مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر و هیات همراه، از مرکز پایش شرکت توزیع نیروی برق استان فارس افزود: با پیگیری‌های انجام شده در استان تعداد ۱۵۶۷ دستگاه کنتور هوشمند از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون نصب شده است.

وی با بیان اینکه تمام اشتراک های برق مربوط به چاه های کشاورزی به صورت تک مشترک کنترل پذیر بوده و امکان قطع و وصل برق آن ها از راه دور میسر می باشد و بیش از ۸۰ درصد آن ها نیز رویت پذیر می باشند، خاطرنشان کرد: تحقق این موفقیت با توجه به میزان گستردگی و پهناوری استان فارس حائز اهمیت است.

این مقام مسئول در ادامه به نقش مهم مشترکین کشاورزی در بحث مدیریت مصرف به ویژه در ایام پیک بار اشاره کرد و گفت: تنها کمتر از ۳ درصد از تعداد کل مشترکین برق استان مربوط به چاه های کشاورزی      می باشد ، اما حدود ۳۸ درصد از مصرف انرژی را به خود اختصاص داده اند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس با تقدیر از همکاری بخش کشاورزی استان با برنامه های پیک بار تابستان سال جاری ابراز داشت: تعامل مطلوب و همکاری موثر مشترکین بخش کشاورزی توانست نقش مهمی در گذر از اوج بار مصرف برق تابستان و اجرای موفق برنامه های مدیریت مصرف برق داشته باشد.

کریمی فرد در بخش دیگری از سخنان خود به ایجاد سامانه دوسویه آب و برق نیز اشاره کرد و بیان داشت: با ابلاغ شرکت توانیر روزهای دوشنبه هر هفته، جلسه ای به صورت ارتباط بر خط با حضور مدیران ارشد صنعت آب و برق در شرکت توانیر و مسئولین ارشد شرکت های توزیع نیروی برق و سهامی آب منطقه ای چند استان از جمله فارس در ستاد شرکت های توزیع نیروی برق و با محوریت هوشمند سازی انشعاب های برق مصارف پمپاژ کشاورزی و ایجاد یک سامانه دو سویه آب و برق برگزار می شود.

وی ایجاد سامانه مشترک بین دو مجموعه توزیع برق و آب منطقه ای را اقدامی در راستای ایجاد اتاق های پایش دانست و بیان داشت: در حال حاضر در سطح این شرکت تعداد ۲۴۶۰۷ اشتراک برق مربوط به مصارف پمپاژ کشاورزی (۳-الف) وجود دارد که از این تعداد، اطلاعات ۷۷ درصد آنها تطبیق داده شده و در سامانه “ساماب” قابل دسترسی است. این مقام مسئول تصریح کرد: سایر اشتراک های تطبیق داده نشده عموما مربوط به انشعاب های راکد کشاورزی و یا مصارفی غیر از پمپاژ کشاورزی می باشد که بررسی دقیق آن ها در برنامه کاری شرکت قرار دارد.

در ادامه این نشست، مدیرکل دفتر هوشمندسازی و فناوری‌های نوین شرکت توانیر نیز طی سخنانی از عملکرد موثر و مطلوب مدیرعامل و کارکنان شرکت توزیع نیروی برق استان فارس در اجرای موفق اقدامات و
برنامه های مدیریت مصرف در تابستان و عبور از پیک بار سال جاری، تقدیر کرد.

دکترحامد احمدی، اظهارداشت: درگذشته، حوزه هوشمندسازی تنها به بحث کنتورها و بخش مشترکین محدود شده بود، اما با رویکرد جدید این مبحث می بایست به سایر بخش ها ازجمله بهره برداری و مهندسی نیز تسری یابد. وی تاکید کرد: برنامه در نظر گرفته شده برای مدیریت بار ۱۴۰۲، همدلی و همراهی تمام همکاران در بخش های مختلف صنعت برق کشور را می طلبد تا بتوانیم با موفقیت پیک بارتابستان سال آینده را پشت سر بگذاریم.

این مقام مسئول، تصریح کرد: در بحث مدیریت بار سال آینده این انتظار است که اطلاعات  بر پایه GIS  بوده و مباحث خاموشی و مدیریت مصرف و سایر اطلاعات مربوط به مشترکان شرکت در GIS کشوری قابل رویت باشد.

احمدی با بیان اینکه حوزه هوشمند سازی تنها مختص حوزه مشترکین نمی باشد، گفت: در واقع مشترکین جزیی از بحث هوشمندسازی را شامل می شود و به طور قطع با بهره گیری از تجربیات موفق در حوزه های مهندسی و بهره برداری می توانیم ضمن مدیریت صحیح تر برروی داده ها، از پیک بار سال آینده نیز با موفقیت عبور نماییم.