نصب ۳۰۰ پنل خورشیدی در پشت بام منازل مددجویان کمیته امداد در خوزستان تایید شد

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان گفت: ۵۰۰ طرح اشتغالزایی در قالب احداث نیروگاه خورشیدی مقیاس کوچک یا پنل خورشیدی با هدف تامین درآمد پایدار برای مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و تولید انرژی در خوزستان هدفگذاری شده که تاکنون نصب ۳۰۰ پنل تایید شده است.

علی خدری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با بیان اینکه استفاده از پنل‌های خورشیدی ، خودکفایی در تولید برق را هم به دنبال دارد، افزود: تاکنون ۳۰۰ خانه برای احداث نیروگاه، بازدید، بررسی و تایید شده و از این تعداد، ۱۵۰ خانه به تصویب رسیده است که برای دریافت تسهیلات به بانک معرفی شده‌اند.

وی با بیان اینکه این طرح یک تفاهم نامه سه جانبه بین کمیته امداد امام خمینی(ره)، بانک و مددجو است، گفت: بر اساس تفاهم‌نامه دیگری بین شرکت توزیع نیروی برق و کمیته امداد امام خمینی(ره)، برق تولیدی این نیروگاه‌ها به صورت تضمینی به مدت ۲۰ سال خریداری می‌شود و از محل درآمد نیروگاه‌های خانگی، مددجوی کمیته امداد به درآمدزایی می‌رسد.

خدری ، ظرفیت تولید نیروگاه خورشیدی را پنج کیلو وات برق در ساعت بیان کرد و ادامه داد: مزایای این طرح از سوی شرکت توزیع نیروی برق برای مسوولان کمیته امداد امام خمینی(ره) تشریح شد، و بانک‌های عامل هم طبق ابلاغ دولت تسهیلات یک میلیارد ریالی به هر مددجو اختصاص می‌دهند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با بیان اینکه احداث نیروگاه خورشیدی بر پشت بام منازل مددجویان کمیته امداد موجب توانمندی اقتصادی و عزت نفس این افراد می شود، افزود: بازدهی نیروگاه‌های خورشیدی در خوزستان به دلیل آفتابگیر بودن در بیشتر روزهای سال، بالاتر از دیگر مناطق است و درآمد خوبی برای مددجویان و تولید انرژی برای استان را به دنبال دارد.

وی، در خصوص روند بازپرداخت تسهیلات از سوی مددجویان گفت: شرکت توزیع نیروی برق به صورت ماهانه برق تولیدی را از مددجویان خریداری می‌کند که پس از تسویه تسهیلات در هشت سال مددجو مالک نیروگاه می‌شود و کل سود حاصل از فروش انرژی به دولت را، ماهانه دریافت می‌کند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خوزستان بیان کرد: امیدواریم با اجرای طرح نیروگاه‌های خورشیدی، در زمینه اشتغالزایی نیز بتوانیم گام موثری در تقویت رفاه مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) برداریم.

به گزارش ایرنا سازمان انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)از سال ۱۳۹۴ تاکنون طرحی موسوم به ( خرید تضمینی ۲۰ساله نیروگاه‌های خورشیدی) را با عاملیت شرکت‌های توزیع برق کشور اجرا کرده است.

سامانه‌های پنل خورشیدی می‌توانند انرژی خورشید را دریافت و آن را به الکتریسیته تبدیل کنند که برای مصرف تجاری و مسکونی قابل استفاده باشد. سامانه‌های فتوولتائیک معمولا شامل یک پنل و ماژول‌های صفحات خورشیدی، اینورتر، و گاهی اوقات یک باتری یا ردیاب خورشیدی و سیم‌کشی اتصالات هستند.

خوزستان دارای یک میلیون و ۱۱۲ هزار و ۴۴۰ مشترک برق است که از این تعداد ۳۳ درصد مشترکان روستایی هستند.