نخستین شب شعر زمزم رضوی

آیین نخستین شب شعر “زمزم رضوی” از سوی آبفای استان اصفهان و با حضور شاعرانی از سراسر کشور برگزار شد. این شب شعر با محوریت “آب و نفحات آسمانی”، “آب و سرگذشت اصفهان”، “آب و لطافت شعر”،  “آب و آینده” و “آب و سلامتی” ، شامگاه  پنج‌شنبه سوم تیرماه به میزبانی شرکت آبفای استان اصفهان […]

آیین نخستین شب شعر “زمزم رضوی” از سوی آبفای استان اصفهان و با حضور شاعرانی از سراسر کشور برگزار شد.

این شب شعر با محوریت “آب و نفحات آسمانی”، “آب و سرگذشت اصفهان”، “آب و لطافت شعر”،  “آب و آینده” و “آب و سلامتی” ، شامگاه  پنج‌شنبه سوم تیرماه به میزبانی شرکت آبفای استان اصفهان و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان جهاد کشاورزی و بانک مسکن برگزار شد.

در مدت فراخوان این جشنواره ۷۰ اثر از ۴۶ شاعر به دبیرخانه ارسال شد که از میان آنها، از پنج اثر “برگزیده” و پنج اثر “قابل تقدیر” به تشخیص هیات داوران، تقدیر به عمل آمد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مراسم آغاز شب شعر زمزم رضوی گفت: راز ماندگاری تمدن ایرانی، غنای فرهنگی ملتی است که میراث دار ادبیات فاخر و شاعران خوش آوازه است که با بهره ‌گیری از آموزه‌های دینی، عرفانی و اخلاقی اندیشه‌های مردم را به سرمنزل مقصود هدایت می‌کنند.

هاشم امینی با اشاره به شرایط اقلیمی بد استان، کاهش میزان بارش و افزایش بی سابقه دمای هوا گفت: راهبرد آبفای استان اصفهان صرفه‌جویی در مصرف آب و تغییر رویکردهای رفتاری شهروندان است، پس تلاش کردیم تا با معطوف ساختن توجه هنرمندان، ادیبان و شاعران به موضوع آب، از نگاه تیزبین و زبان گویای این عزیزان برای اصلاح فرهنگ رفتاری مردم  بهره ببریم.

وی بابیان این که شاعران، سخنگویان زمان خویش‌اند، گفت:  برای اجرایی شدن برنامه از اصحاب شعر و ناقدان سخن برای بیان آگاهانه اشعار دعوت شد و خوشبختانه شاعران نیز با ارسال ۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره  به دعوت ما پاسخ دادند.

امینی با اشاره به  فکر و ایده برگزاری نخستین شب ‌شعر زمزم رضوی با تأسی از امام رئوف حضرت رضا (ع) و نام‌گذاری آن به نام “زمزم رضوی ”  اظهار داشت:  در این جشنواره شاعران به وظیفه ملی و مسئولیت اجتماعی خود در قبال آب به نحو احسن عمل کردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین رمضانعلی معتمدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان نیز در این مراسم با بیان این که شعر یکی از ابزارهای تأثیرگذار است که می‌توان با آن مفاهیم را منتقل کرد، گفت: استان اصفهان مهد شعر و ادب پارسی است و باید دستگاه‌های اجرایی از این ظرفیت عظیم برای انتقال مفاهیم به شهروندان استفاده کنند.

وی در ادامه افزود: شاعران از متن جامعه‌اند و از این‌ رو کلام آن‌ها در بین مردم از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و باید از این ظرفیت برای هدایت و انتقال مفاهیم به شهروندان استفاده کرد.

گفتنی است در این مراسم همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین اباذر بختیاری، مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی استان  اصفهان و حسن نوروزی، مدیر شعب بانک مسکن استان به عنوان حامیان جشنواره در سخنان جداگانه در خصوص اهمیت موضوع آب و مسئولیت اجتماعی مطالبی بیان کردند.