در دیدار مهندس رمضانی مدیرعامل برق مشهد با دکتر بحرینی نماینده مجلس:

مهم ترین برنامه های توزیع برق مشهد برای گذر از پیک بار تابستان ۱۴۰۱ تشریح شد

نشست صمیمی مهندس رمضانی با حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس برگزار شد.

 به گزارش دفتر روابط عمومی، در این نشست مهندس رمضانی مدیرعامل برق مشهد ضمن تشریح ویژگی های شهر مشهد و تأمین برق ۱.۷۰۰.۰۰۰ مشترک که حدوداً ۸۰ درصد آن مشترکان خانگی هستند گفت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد مصرف انرژی برق مربوط به بخش خانگی است بنابراین توجه ویژه به این بخش بسیار ضروری است.

وی تأمین برق مناطق روستایی و اصلاح و بهینه سازی شبکه های موجود در مناطق روستایی را خاطرنشان کرد و گفت: به منظور تأمین برق و بهینه سازی شبکه های این مناطق ۲۸۰ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۰ بودجه اختصاص یافت که صرف عملیات اجرایی تأمین برق و اصلاح و بهینه سازی شبکه های روستایی شده است. ضمن اینکه در سال ۱۴۰۱ آمادگی داریم با هماهنگی دفاتر نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی برای رفع مشکلات روستایی نهایت تلاش را داشته باشیم.

وی در ادامه به تشریح فعالیت های توزیع برق مشهد در گذر از پیک بار تابستان ۱۴۰۰ پرداخت و گفت: در پیک بار سال ۱۴۰۰ فعالیت دستگاه های رمز ارزهای غیرمجاز، خشکسالی و گرمای زودرس، و در مدار آمدن زود هنگام چاه های کشاورزی و کاهش تولید نیروگاه های برق آبی و… باعث شد تا تابستان سال گذشته برای تأمین برق مردم مشهد با محدودیت هایی روبه رو شویم.

مهندس رمضانی با اشاره به تجربیات بدست آمده از پیک بار تابستان ۱۴۰۰ و ضرورت برنامه ریزی برای عبور موق از پیک بار سال ۱۴۰۱ گفت: در سال جاری ۱۰۰ برنامه عملیاتی از سوی وزارت نیرو برای گذر از پیک سال ۱۴۰۱ تدوین شده که بخشی از آنها تولید انرژی برق، ارتقاء سطح بهره وری نیروگاه ها، اصلاح تعرفه های برق، مدیریت مصرف بویژه در بخش خانگی و همچنین هماهنگی و انعقاد تفاهم نامه با صنایع و توسعه هوشمندسازی در تابستان خواهد بود.

وی گفت: ۸۰ درصد مشترکین برق مشهد مربوط به مشترکین خانگی است و از این تعداد مشترک حدوداً ۸۲ درصد آنها الگوی مصرف را رعایت می کنند و ۱۸ درصد باقیمانده، الگوی مصرف را رعایت نمی کنند و به واقع جزء پرمصرف ها بوده و ۴۰ درصد برق مصرفی را به خود اختصاص داده اند.

مهندس رمضانی بحث رؤیت پذیری و کنترل پذیری مشترکین را ضروری دانست و گفت: برابر ضوابط و دستورالعمل های صادره از سوی وزارت نیرو و شرکت توانیر، برای مشترکین سه فاز پرمصرف و ولتاژ اولیه تاکنون ۱۵۰۰۰ کنتور هوشمند نصب شده که امکان رؤیت پذیری و کنترل پذیری آنها فراهم شده است. همچنین برای حدود ۵۰۰ اداره، سازمان و بانک های شهر مشهد نیز هوشمند نصب شده که حجم بار مصرفی آنان حدوداً ۲۷ مگاوات بوده و در حال حاضر امکان رویت پذیری کنترل …….. آنها فراهم می باشد.

مهندس رمضانی به یکی دیگر از برنامه ریزی های این شرکت برای پیک بار تابستان ۱۴۰۱ اشاره کرد و گفت: به منظور استفاده بهینه از دیزل ژنراتورهای سطح شهر مشهد که حدود ۵۵۰ دستگاه شناسایی شده است، گروه های فنی و مشاوره ای توزیع برق مشهد با شناسایی این ژنراتورها برابر برنامه زمانبندی از دیزل های موردنظر بازدید کرده و هماهنگی های لازم را برای در مدار آوردن آنها در زمان اوج مصرف انجام شده است.

وی در ادامه به اقدامات ارزنده توزیع برق مشهد در جمع آوری دستگاه های رمز ارز غیرمجاز اشاره کرد و گفت: در این بخش و با هماهنگی دستگاه قضایی و نیروی انتظامی تاکنون ۱۰۲۷۳ دستگاه رمزارز غیرمجاز جمع آوری شده که به میزان حدوداً ۲۴ مگاوات استفاده از برق غیرمجاز جلوگیری شده است.

در این نشست حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمدحسین حسین زاده بحرینی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از تلاش ها و زحمات توزیع برق مشهد و برنامه ریزی های لازم برای عبور موفق از پیک بار سال ۱۴۰۱ گفت: سال گذشته با محدودیت های تامین برق، متأسفانه مشکلات عدیده ای برای مردم مشهد ایجاد شد و تابستان سختی را پشت سر گذاشتیم و امیدواریم با برنامه ریزی های انجام شده در سال ۱۴۰۱ رفاه مردم بیشتر شده و ارتقاء سطح رضایت مردم افزایش یابد.