معرفی برگزیدگان جشنواره منطقه ای فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای آب و انرژی

مراسم پایانی نخستین جشنواره منطقه ای فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای آب و انرژی با معرفی برگزیدگان در وزارت نیرو برگزار شد. در این مراسم که با حضور دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو برگزار شد، مهندس هاشم امینی در سخنانی از هنرمندان خواست تا همه تلاش خود را به کار بندند و با زبان بین […]

مراسم پایانی نخستین جشنواره منطقه ای فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای آب و انرژی با معرفی برگزیدگان در وزارت نیرو برگزار شد.

در این مراسم که با حضور دکتر رضا اردکانیان وزیر نیرو برگزار شد، مهندس هاشم امینی در سخنانی از هنرمندان خواست تا همه تلاش خود را به کار بندند و با زبان بین المللی هنر، جهانی بدون جنگ و توام با صلح و آرامش را برای ساکنان این کره خاکی به تصویر درآورند .

متن سخنرانی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در مراسم پایانی نخستین جشنواره فیلم های ۱۰۰ ثانیه ای آب و انرژی به این شرح است:

به نام خدا

خانم ها،آقایان “آب”و”خشکسالی” را شاید بتوان مهمترین چالش زندگی بشر در قرن بیست و یکم به شمار آورد. موضوعی که     نمی توان آن را ندید و به سادگی از کنار آن گذشت. سالهاست به دلیل توسعه نامناسب جوامع، مدیریت نادرست منابع انرژی، افزایش موج مهاجرت به شهرها و خالی شدن روستاها از جمعیت، تخریب محیط زیست توسط انسانها و در نتیجه تغییر اقلیم و کاهش میزان بارندگی، بسیاری از کشورها دچار ورشکستگی آبی شده و گام در مسیری سخت و دشوار برای تامین امنیت غذایی مردم خود گذاشته اند؛ مشکلی که می تواند گریبانگیر حاکمیت و فروپاشی جوامع انسانی شود.

در این شرایط چاره ای نیست جز این که نگاه هوشمندانه تری به مقوله آب و انرژی داشته باشیم و با تقویت سازمان های مردم نهاد و رسانه های مستقل، نسبت به حساس کردن افکار عمومی و ایجاد گفتمان محیط زیستی در جوامع اقدام کنیم.

بدون شک در زمانی که برخی سیاستمداران از”جنگ بر سر آب” سخن می رانند، وظیفه هنرمندان بسیار سنگین تر شده است تا همه تلاش خود را به کار بندند و با زبان بین المللی هنر، جهانی بدون جنگ و توام با صلح و آرامش را برای ساکنان این کره خاکی به تصویر درآورند.

“نگاه تیز بین هنرمندان به مسئله آب” شعاری است که بنیان گذاران جشنواره ملی فیلم و عکس جلوه های آب اصفهان در سال های ۱۳۹۰و۱۳۹۴ برگزیدند و از آن برای دعوت هنرمندان جهت خلق آثار در زمینه  استفاده بهینه از آب و حفاظت از این مایع حیات بخش استفاده کردند. و اینک خوشبختانه در نخستین جشنواره بین المللی فیلم های  ۱۰۰  ثانیه ای آب و انرژی، این شعار جنبه منطقه ای به خود گرفته و هنرمندانی از چهار کشور حوزه تمدنی ایران بزرگ در جهت خلق آثار فاخر و ارزشمند، همگام و همسو شده اند.

خانم ها،آقایان ما معتقدیم اگرچه استفاده از فناوری های نوین برای حل این مشکلات بخشی از راه حل است اما کافی نیست و زمانی موثر خواهد بود که با آموزش و ایجاد آگاهی بتوان نگرش شهروندان نسبت به چگونگی استفاده از آب و انرژی را تغییر داد. و این تغییر نگرش جز با انعکاس واقعیت ها برای اعتماد سازی، استفاده از الگوهای بومی، درس گرفتن از تجربیات سایر ملل و فرهنگ ها، طراحی راه حل ها بر اساس شرایط هر کشور و مهمتر از همه افزایش اعتماد مردم به حاکمیت در مدیریت مصرف، به دست نمی آید. آموزش زمانی موثر واقع خواهد شد که مردم به چشم ببینند که حاکمان و مدیران شان در حال کار و بهبود شرایط هستند.

اگر امروز سرانه مصرف آب شهروندان اصفهانی از ۱۸۹ به ۱۵۷ لیتر در شبانه روز که کمترین در کشور به شمار می رود رسیده، بدان دلیل است که سالهاست با چشم خود دیده اند سقایان و خادمان آنها با انجام طرح هایی همچون بازسازی شبکه های فرسوده، استفاده از سامانه های تله متری و تله کنترل، پایش شبکه توزیع، مدیریت فشار و کاهش زمان رسیدگی به حوادث؛ میزان هدر رفت آب را در این کلان شهر به ۱۶ درصد کاهش داده و از این جهت رتبه نخست را در کشور به خود اختصاص داده اند. علاوه بر این با تعاملات انجام شده، زمینه استفاده گسترده از پساب را در صنایع بزرگی همچون ذوب آهن، فولاد مبارکه، پالایشگاه و نیروگاه فراهم کرده اند.

راه اندازی نخستین خانه فرهنگ آب در کشور و برگزاری ده ها جشنواره و پویش همگانی برای آموزش و ترغیب مردم به ویژه زنان و کودکان در جهت مدیریت مصرف بهینه آب از دیگر اقداماتی است که در “اصفهان، پایتخت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی” انجام شده است.

در پایان ضمن سپاس از مسئولان و دست اندرکاران برگزاری این رویداد فرهنگی -هنری به ویژه وزارت محترم نیرو و دفتر منطقه ای یونسکو و همچنین هنرمندانی که از کشورهای ایران، پاکستان،  افغانستان و ترکمنستان در این جشنواره شرکت کرده اند، آمادگی مدیران و کارکنان زحمتکش شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان را برای انتقال تجربیات ۵۵ ساله این سازمان کهن در عرصه های علمی، تحقیقاتی، فناوری و فرهنگی به علاقه مندان آب و محیط زیست اعلام می دارد.