مصرف آب کولرهای آبی

با روشن‌ شدن کولرهای آبی طی روزهای اخیر به‌ طور متوسط ۲۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز بر مصرف هر خانوار افزوده می‌شود. در برخی شهرستان های استان فارس استفاده شبانه روزی از کولرهای آبی حدود ۴۰۰ لیتر مصرف آب را نشان می دهد. این میزان از استاندارد مصرف روزانه یک فرد ایرانی خیلی بیشتر است، […]

با روشن‌ شدن کولرهای آبی طی روزهای اخیر به‌ طور متوسط ۲۰۰ لیتر آب در شبانه‌روز بر مصرف هر خانوار افزوده می‌شود. در برخی شهرستان های استان فارس استفاده شبانه روزی از کولرهای آبی حدود ۴۰۰ لیتر مصرف آب را نشان می دهد. این میزان از استاندارد مصرف روزانه یک فرد ایرانی خیلی بیشتر است، بنابراین می‌توان فرض کرد که هر خانوار در صورتی‌که از یک کولر آبی استفاده کند گویی چند نفر به سرانه مصرف آب افراد افزوده شده است.

مطابق برآورد در استان فارس حدود یک و نیم میلیون کولر آبی وجود دارد؛ با چند راهکار ساده می‌توان میزان مصرف آب کولرها را کاهش و از هدر رفت آن جلوگیری کرد.

چنان‌چه کولرها در معرض نور آفتاب قرار گیرند آب داخل آن‌ها با سرعت زیادی تبخیر می‌شود و در نتیجه مصرف آب‌شان افزایش می‌یابد. این در حالی است که قرار گرفتن کولرها در سایه و یا نصب سایه‌بان روی آن‌ها، ضمن افزایش کارایی کولر و کاهش مصرف انرژی، از هدررفت آب ناشی از تبخیر نیز جلوگیری می‌کند.

نشتی کولر و تنظیم‌ نبودن شناور آن‌ها نیز موجب هدررفت آب می‌شود. با کنترل شناور، شیلنگ، اتصالات و یا تعویض قطعات فرسوده آن در ابتدای فصل گرما از نشتی‌های احتمالی آب کولر جلوگیری خواهد شد.
ظرفیت هوادهی کولر نیز باید با توجه به حجم فضایی که کولر باید خنک کند انتخاب شود.

اردوان نیکنام، کارشناس حوزه آب و محیط زیست