مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده از موزه آب یزد بازدید کرد

مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده و هیئت همراه از موزه آب یزد بازدید کردند.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای یزد، سمیه خداپرست، مشاور وزیر نیرو در امور زنان و خانواده ، مشاوران امور بانوان شرکت های مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران، مهندسی آب و فاضلاب کشور ، توانیر و نیروگاه برق حرارتی و جمعی از مشاوران بانوان شرکت های صنعت آب و برق استان یزد از موزه آب بازدید کردند و با بخش های مختلف آن آشنا شدند.

موزه آب یزد ، معروف به خانه کلاهدوزها نشان از تمدن و فرهنگ دیرینه مردم استان یزد در مصرف بهینه آب در روزگاران نه چندان دور دارد. در زمان هایی که علم مهندسی هنوز پیشرفت چندانی نداشته و ابزارهای این علم نقش خود را در زندگی بشر آغاز نکرده بود. زمانی که مقنی ها به عنوان نجات دهنده زندگی و حیات در کویری ترین منطقه کشور ، در سخت ترین شرایط ، با توکل و امید به خدا، مسیر آب را از انتهایی ترین منطقه زمین به سطح آن هدایت می کردند تا نوید بخش طراوت و شادابی و شکوفایی و سرزندگی در زندگی مردم ساده و بی ریای آن زمان باشند.

در روزگارانی که لباس کار مقنی ها برایشان حکم کفن داشت و قبل از ورود به قنات لباس را بر تن می کردند، وضو می گرفتند، اشهد خود را می خواندند و وارد قنات می  شدند، شرایط کار در قنات آنقدر سخت بود که ریسک ورود به آن هر لحظه با خطر از دست رفتن جانشان همراه بود؛ مردمانی از دیار یزد که برای حفظ حیات در این منطقه کویری جانفشانی می کردند، شغل مقدس سقایی در شرایط سخت را بر عهده داشتند.

آشنا شدن با این فرهنگ و پیشینه غنی یکی از ضروریات نسل امروز است و تلاش شرکت سهامی آب منطقه ای یزد بر این است که با نشان دادن گوشه هایی از این تمدن در موزه آب یزد، جهت دانستن قدر آب، این ماده حیاتی و ضروری در زندگی بشر و فرهنگ سازی مدیریت مصرف آن تلاش نماید و با استقبال از میهمانان در موزه ، آنها را با استان یزد و بحران آب در این استان که پیشینه ای تاریخی دارد، آشنا نماید.