لزوم همراهی مشترکین صنعتی و خانگی در کاهش مصرف و جلوگیری از خاموشی

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور گفت: با توجه به افزایش دما در هفته جاری و روزهای پیش رو و خروج چند نیروگاه برق آبی از مدار در هفته های گذشته به دلیل کاهش تراز آب پشت سدها، هفته ای حیاتی پیش روی شبکه برق است که نیازمند همراهی مشترکین صنعتی و خانگی در کاهش […]

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور گفت: با توجه به افزایش دما در هفته جاری و روزهای پیش رو و خروج چند نیروگاه برق آبی از مدار در هفته های گذشته به دلیل کاهش تراز آب پشت سدها، هفته ای حیاتی پیش روی شبکه برق است که نیازمند همراهی مشترکین صنعتی و خانگی در کاهش مصرف، برای عبور بی خطر و جلوگیری از خاموشی گسترده در شبکه است.

به گزارش روابط عمومی شرکت سهامی برق منطقه ای خوزستان، کیومرث زمانی بیان کرد: با توجه به پیش بینی افزایش دمای هوا تا ۵۱ درجه در استان خوزستان و افزایش متوسط دمای هوای کشور به ۳۷.۶ درجه، پیش بینی شده که نیاز مصرف برق در کشور به ۶۶ هزار مگاوات برسد که این به معنای حداقل ۱۲ هزار مگاوات کمبود تولید برق در شبکه سراسری می باشد.

وی افزود: در منطقه خوزستان نیز پیش بینی شده نیاز مصرف به هشت هزار و ۹۰۰ مگاوات برسد که با وجود نیروگاه های آبی باقیمانده در مدار تولید، با کمبود ۲ هزار و ۵۰۰ مگاواتی مواجه خواهیم بود.

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور تصریح کرد: این افزایش مصرف در حالی رخ داده که ذخایر برق آبی بیش از پیش کاهش یافته و نیروگاه های کارون ۴ و ۳ و واحد دوم نیروگاه عباسپور بطور کامل از مدار تولید خارج شده اند. همچنین  به دلیل پایین بودن سطح آب در سدهای دز و کرخه، امکان جبران کمبود تولید از طریق نیروگاه های برق آبی عملا  میسر نمی باشد.

زمانی ادامه داد: با توجه به این شرایط در روزهای پیش رو تمامی صنایع تحت پوشش شبکه برق منطقه خوزستان می بایست مطابق الگوهایی که به آنها داده شده مصرف خود را محدود کنند و ادارات و دستگاه های دولتی نیز در ساعات اداری تا ۵۰ درصد و بعد از ساعت اداری اقدام به کاهش ۹۰ درصدی مصرف نمایند در غیر این صورت راساٌ از شبکه جدا و خاموش خواهند شد.

وی توضیح داد: با توجه به اینکه ناترازی تولید سبب افت شدید فرکانس شبکه سراسری می گردد سیستم های حفاظتی خودکار به منظور حفظ امنیت شبکه در زمان افزایش مصرف و به تبع کاهش فرکانس،  اقدام به قطع خودکار مصارف به صورت تصادفی می نمایند و لذا خاموشی های ناخواسته و غیربرنامه ریزی شده در شبکه رخ می دهد.

سخنگوی صنعت برق جنوب غرب کشور اضافه کرد: از این رو برای جلوگیری از این خاموشی ها، از مردم خوزستان تقاضا می کنیم در وضعیت جولان کرونا در پیک پنجم خود، بار مصرفی به خصوص بارهای سرمایشی خود را کاهش داده تا با خاموشی ناخواسته و آسیب به بیماران و مردم عزیز در شرایط پیک بار شبکه مواجه نباشیم.

زمانی اظهار کرد: به نظر می رسد بعد از روزهای پایانی مرداد و اوایل شهریور به دلیل افت دما در کشور بخش زیادی از مصرف شبکه سراسری کاهش پیدا کند. این امر سبب می شود که شبکه سراسری بتواند در بازه مذکور به شبکه خوزستان (که تا پایان شهریور در وضعیت پرباری است) کمک شایانی بنماید. لذا یک هفته پیش رو مهم ترین و آخرین پیچ سنگین جهت عبور از پیک بار سال جاری می باشد.

وی تاکید کرد: بهار و تابستان امسال یکی از سخت ترین فصول پرباری شبکه برق کشور در تاریخ خود بوده که با همراهی صنایع، مردم عزیز و دستگاه های دولتی و … در مدیریت مصرف برق، تاکنون بخوبی سپری شده است. امیدواریم در روزهای پیش رو که برای شبکه حیاتی است نیز این همکاری تداوم داشته تا بتوانیم از این پیچ تاریخی صنعت برق بدون مشکل عبور نماییم.