لزوم توجه به توسعه اقتصاد آب در خراسان جنوبی

معاون مجامع ، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: همه دستگاه های اجرایی اعم از خصوصی و دولتی باید بکوشند اقتصاد آب در استان مرزی خراسان جنوبی با توجه به پتانسیل های خوب آن، تقویت شود.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی، معاون مجامع ، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: همه دستگاه های اجرایی اعم از خصوصی و دولتی باید بکوشند اقتصاد آب در استان مرزی خراسان جنوبی با توجه به پتانسیل های خوب آن، تقویت شود.

“هوشنگ ملایی” در آیین تکریم و معارفه مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان که با حضور نماینده دفتر نماینده ولی فقیه در استان خراسان جنوبی، معاون هماهنگی امورعمرانی استاندار، دبیر شورای فرهنگی صنعت آب و برق خراسان جنوبی و جمعی از مدیران استانی همراه بود، با اشاره به لزوم بهره وری و اقتصاد آب در استان خراسان جنوبی افزود: در مجموع در کل کشور سالانه ۳۰۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داریم که معادل ۹۰ تا ۱۰۰ میلیارد مترمکعب آب مصرف می شود، سهم این استان نیم درصد تولید و بیش از یک درصد منابع آب است که نسبت به متوسط کشور به ازای هر مترمکعب آب ۱.۲ دهم اقتصاد آب شکل می گیرد.

وی بیان کرد: اگر این عدد افزایش نیابد حتی اگر آب دریا هم به استان منتقل شود برای آن مشتری نیست لذا آب باید برای مصرف کننده اقتصادی باشد.

معاون مجامع ، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران، با تاکید بر اینکه آب محرک اقتصاد است، تصریح کرد: درهراستانی که آب ارزش اقتصادی خوبی دارد آن استان از لحاظ اقتصادی قوی است و همانطور که آب، آبادانی، توسعه و رشد می آورد منجر به توسعه اقتصادی نیز می شود.

وی اظهار داشت: استان خراسان جنوبی نیز با بیش از ۱۵۰ هزار کیلومتر مساحت، یک درصد جمعیت و حدود یک درصد حجم آب کشور را دارد که بیش از ۹۷ درصد در منابع آب زیرزمینی استفاده می شود و مابقی از منابع آب سطحی است.

ملایی با بیان اینکه امروز به موضوع بهره وری آب کمتر در کشور پرداخته شده است، تصریح کرد: تقریبا در همه استان های کشور اعم از استان های شمالی که بالاتر از هزار میلیمتر بارندگی داریم مانند مازندران با چالش آب مواجه هستیم.

وی عنوان کرد: در استان هایی که میزان بارندگی از متوسط کمتر است نیز این امر می تواند شدت بیشتری داشته باشد لذا در همه مناطق کشور مشکل تأمین آب شرب، کشاورزی و صنعت مسأله است.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد آب در بخش شرب و ۹۰ درصد در بخش کشاورزی مصرف می شود، گفت: مقام معظم رهبری امسال در بازدید از دستاوردهای دولت تأکید کردند در بخش مصرف کشاورزی اگر ۱۰ درصد آب مدیریت شود به اندازه کل بخش صنعت و کشاورزی توانسته ایم اقدام مثبتی انجام دهیم.

وی اظهار داشت: از آنجاییکه تصمیم بر رشد جمعیت است و بایستی سفره غذایی مردم نیز از طریق بخش کشاورزی تأمین شود، در این بخش به ازای هر یک مترمکعب آب یک و دو تا یک و سه کیلوگرم تولید محصول داریم که این میزان در کشورهای پیشرفته تا چهار کیلوگرم است.
ملایی عنوان کرد: ایران یک درصد جمعیت دنیا را دارد در حالیکه ۲.۵ تا سه برابر دنیا در بخش کشاورزی آب مصرف می کنیم و ۸۰ درصد کشاورزی ما مبتنی بر کشاورزی آبی است.

وی با بیان اینکه برنامه سازگاری با کم آبی در استان هایی مانند خراسان جنوبی دیده شده گفت: چند شاخص از جمله افزایش سهم صنعت از منابع آب استان باید ارتقا پیدا کند چراکه این بخش بیشترین اشتغالزایی و ارزش افزوده را ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه هایی که در برنامه سازگاری با کم آبی دیده شده بهره وری در بخش کشاورزی است، ادامه داد: نگاه ما به سمت جهاد کشاورزی نیست بلکه تمام حاکمیت و بخش خصوصی باید کمک کنند تا ارتقای بهره وری در بخش کشاورزی اتفاق بیفتد.

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران بیان کرد: توسعه کشت های گلخانه ای و متراکم، توسعه کشاورزی حفاظتی و کشت محصولات کم آب بر از جمله راهکارهای ارتقای بهره وری بخش کشاورزی در خراسان جنوبی است.

وی افزود: باید بپذیریم خراسان جنوبی استانی کم آب است لذا باید از منابع آبی موجود حفاظت کنیم.
وی با بیان اینکه چندین سال است در کشور از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مکانیزه در حرکت هستیم، گفت: در بخش آب زیرزمینی در کشور دچار بحران کمیت و کیفیت هستیم چون سالانه چند هزار مترمکعب اضافه برداشت از منابع آب زیرزمینی داریم.

ملایی اظهار داشت: بیلان منفی استان خراسان جنوبی ۱۲۰ میلیون مترمکعب است و اگر بتوانیم این میزان را کاهش دهیم می توان گفت پایداری در منابع آب زیرزمینی استان ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه هایی که همه استان ها با آن درگیر هستند تأمین آب شرب است، تصریح کرد: در استان خراسان جنوبی  یکی از مسائلی که باید در اولویت قرار بگیرد پروژه های تأمین آب شرب است تا مردم در مواقع خشکسالی دچار بحران آب شرب نباشند.

 

معاون مجامع، توسعه مدیریت و پشتیبانی شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: برای پروژه های تأمین آب از محل اعتباراتی که در اختیار وزارت نیرو بوده کمک شده است، همچنین پروژه های تغذیه مصنوعی در خراسان جنوبی باید در اولویت قرار بگیرد زیرا نگه داشت آب در سدها موجب تبخیر می شود.

ملایی بیان کرد: شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی دارای پتانسیل نیروی انسانی بسیار خوب، صاحب فکر و ایده و جزو شرکت های خوب بوده که با همراهی و حمایت دیگر ارگانها می تواند در جهت تأمین و حفاظت از منابع آب استان گام های مؤثری بردارد.

در پایان این مراسم ضمن تقدیر از تلاش های “سعید سروری” مدیرعامل سابق شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی ،”عباس سارانی” به عنوان مدیرعامل شرکت آب منطقه ای خراسان جنوبی معرفی شد.