لزوم افزایش ۱۰۰ درصدی اعتبارات طرح تعادل بخشی

جلسه پایش عملکرد اداره منابع آب مینودشت و گالیکش با حضور مدیر عامل ، معاونین و مدیران ستادی در اداره منابع آب مینودشت و گالیکش برگزار شد. به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس حسینی مدیر عامل شرکت در این بازدید و پایش ، ضمن عرض خدا قوت به همکاران اداره منابع […]

جلسه پایش عملکرد اداره منابع آب مینودشت و گالیکش با حضور مدیر عامل ، معاونین و مدیران ستادی در اداره منابع آب مینودشت و گالیکش برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، مهندس حسینی مدیر عامل شرکت در این بازدید و پایش ، ضمن عرض خدا قوت به همکاران اداره منابع آب گالیکش و مینودشت، اظهار کرد: با توجه به اینکه در نیمه دوم سال قرار داریم موضوع سیل نباید ما را غافلگیر نماید و پیمانکاران لایروبی رودخانه ها نیز مشخص و در نقاط ضروری اقدامات لازم انجام شود.
وی با بیان اینکه دو موضوع نصب کنتور بر روی چاههای مجاز و انسداد چاههای غیرمجاز در بخش حفاظت منابع آب بسیار مهم است، گفت: موضوع فرونشست زمین در استان گلستان و سایر استان ها مطرح است وبرای کنترل این موضوع باید نسبت به مدیریت آب های زیرزمینی بیشتر بکوشیم.
وی افزود: در استان گلستان نیمی از آب موجود، آب زیرزمینی است و باید تخصیص اعتبار در بخش اعتبارات تعادل بخشی جهت حفظ و حراست از منابع آب زیرزمینی  ۱۰۰ درصد باشد.
مهندس حسینی اظهار کرد: استفاده از ابزارهای نوین در اجرای طرح ها، پیگیری اخذ سند رودخانه ها و بسترها، تسریع در کار مردم و سرعت بخشیدن به استعلام ها و تقاضاها به ویژه در آب زیرزمینی و سلامت در کار از مهم ترین مواردی است که باید در این اداره و سایر امورها مد نظر همکاران قرار گیرد.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان تصریح کرد: در بخش کمک اداره به طرح ها در شهرستان مینودشت، موضوع پاکسازی اراضی کف مخزن سد نرماب بسیار مهم است و باید با پیگیری اداره منابع آب هر چه سریع تر این اراضی در کف مخزن پاکسازی شود . همچنین جابجایی اموات و شهدای سرافراز نیز با رعایت اصول و قواعد اجرایی شود که کمک و هماهنگی اداره را می طلبد.
مهندس حسینی افزود: اراضی شیبدار در استان که میزان فرسایش بالایی دارند، زیاد است واین اراضی باید دارای پوشش گیاهی که اقتصادی هم باشد شوند چرا که به کاهش فرسایش اراضی، کاهش رسوب وارده به سدها و رودخانه ها کمک می کند و باید در کمیته منابع آب شرایط بهتری برای استفاده این اراضی از منابع آب را فراهم نمائیم.
رئیس اداره منابع آب مینودشت و گالیکش در این جلسه گفت: در واحد مهندسی رودخانه و طرح ها در تخلفات بستر و حریم ۸۶ مورد موارد شناسایی شده که ۴ هزار مترمربع از بسترها و ۷۰۰ متر از حرائم آزادسازی شده است.
مصطفی لو در ادامه، کمبود امکانات اداری، هزینه دادرسی ها، تنخواه های به موقع و تسریع در ساختمان اجاره شده برای اداره را از دیگر درخواست های اداره منابع آب شهرستان عنوان نمود.

حضور مدیرعامل آب منطقه ای استان در جلسه شوراها و دهیاران بخش مرکزی علی آبادکتول با نماینده مردم شهرستان

جلسه شوراها و دهیاران بخش مرکزی علی آبادکتول با نماینده مردم  در مجلس شورای اسلامی و مدیرعامل آب منطقه ای استان و دیگر و مسئولان استانی و شهرستانی برای بررسی و حل مشکلات روستاهای مذکور در بخش های مختلف برگزار شد.
در این جلسه شوراها و دهیاران در خصوص مشکلات روستاهای خود تقاضاهای مربوطه را بیان کردند که نماینده  مردم علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی توضیحات مربوطه را ارائه نمود.
مهندس سید محسن حسینی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان از جمله تقاضاهای مردم در این جلسه مربوط به بخش آب را، درخواست استفاده برخی از روستاها از آب سد نگارستان، حقابه از رودخانه زرین گل، مشکلات یک آب بندان متروکه و… عنوان کرد.
وی در خصوص استفاده از آب سد نگارستان گفت: با توجه به اینکه هنوز شبکه قره سو زرین گل آماده نشده است ، میزان آبی که پشت سد جمع می شود در اختیار شرکت های تعاونی قرار گرفته و با عقد قرارداد، آب به آنها تحویل می شود وزمانی که شبکه تکمیل شود ، بعد از آن آب متعلق به شبکه است.
مهندس حسینی در رابطه برخی تقاضاها بر استفاده از حقابه رودخانه زرین گل گفت: طبق قانون توزیع عادلانه آب ، حقابه تعریف مشخص دارد و اگر بر اساس مستنداتی این عزیزان، صاحبان حقابه هستند به اداره منابع آب علی آبادکتول مراجعه کنند تا تمهیدات لازم اندیشیده شود.
وی در خصوص آب بندان متروکه در یکی از روستاها اظهار کرد: این آب بندان مانع توسعه روستا شده بود و با بررسی های انجام شده مشخص شد این آب بندان متردکه بوده و مجوز آب نیز ندارد و از نظر ما آب بندان محسوب نمی شود.

انسداد ۲۶ حلقه چاه غیر مجاز  در ۷ماهه اول سال ۱۴۰۰در شهرستانهای کردکوی ، بندرگز و ترکمن

رئیس اداره منابع آب کردکوی ،بندرگز و ترکمن گفت : از ابتدای سال ۱۴۰۰ تا ۲۰ مهر ماه در راستای دستیابی به اهداف طرح احیاء و تعادل بخشی و به منظور صیانت از منابع آب زیرزمینی  تعداد ۴۰ حلقه چاه غیر مجاز در محدوده اداره منابع آب کردکوی ، بندرگز و ترکمن توسط اکیپ های گشت و بازرسی شناسائی شده است.
حسن درویشی اظهار کرد:  پس از تشکیل پرونده جهت  مسلوب المنفعه شدن به مراجع قضایی معرفی شده اند که از این تعداد ، ۲۶ حلقه چاه تا کنون پرشده است و از این طریق از بهره برداری غیر مجاز حدود ۳۸۰ هزار متر مکعب از منابع آبهای زیرزمینی جلوگیری بعمل آمد.
وی در انتها خاطر نشان کرد آبخوان خواری توسط چاههای غیر مجاز یکی از عوامل اصلی اختلال در تعادل منابع و مصارف آب زیرزمینی است .