برنامه توانير براي اجراي برنامه هاي مديريت بار در تابستان 1401:

کنترل پذیر کردن ۵۰ تا ۶۰ درصد بارهای مصرفی شبکه برق

مديرعامل توانير با بيان اين كه براساس برنامه ريزي هاي صورت گرفته، بيش از نيمي از بارهاي مصرفي شبكه كنترل پذير خواهد شد، افزود: تفاوت اصلي برنامه هاي مديريت بار امسال با سال هاي گذشته، كنترل پذيري بارهاي مصرفي شبكه برق است.

به گزارش پایگاه خبری توانیر،به گفته مهندس آرش کردی، صنعت برق برنامه های پیش رو برای گذر موفق از پیک تابستان ۱۴۰۱ را به شکل منسجم و ویژه ای در دست پیگیری و اقدام دارد.

کردی با بیان این که تمام بخش های صنعت برق شامل تولید، انتقال و توزیع،  برنامه ها را به شکل مدون از ماه ها قبل تدوین  و عملیات اجرایی طرح ها را شروع کرده اند، افزود: یکی از بزرگترین وجه تمایز برنامه های مدیریت مصرف امسال نسبت به سال های گذشته، اجرای برنامه ها با محور هوشمند سازی  و کنترل پذیری مصارف است.
مدیرعامل توانیر اظهارداشت: در همین راستا هوشمند سازی عمده بارها به لحاظ قرائت و از لحاظ کنترل در دست اجراست و براساس برنامه ریزی ها بین ۵۰ تا ۶۰ درصد بارهای مصرفی شبکه برق در تابستان امسال، قابل رصد و پایش دقیق خواهد بود.
کردی در عین حال با اشاره به این که هوشمند سازی و کنترل بارهای مصرفی به این معنا نیست که رصد در سایر بخش ها صورت نمی گیرد، تصریح کرد: رصد هوشمند به این معناست که اگر مصارف از حدودی که برایشان تعیین می شود، افزایش یابد، دچار محدودیت هایی خواهند شد و این محدودیت ها آن ها را سوق می دهد که  مصرف خودشان را در سطوحی که تعیین می شود، مدیریت کنند و  این بخش مهمترین وجه تمایز برنامه های مدیریت مصرف امسال با سال های گذشته خواهد بود.
وی همچنین تلاش های صورت گرفته برای تامین برق در زمستان ۱۴۰۰ را نیز مورد اشاره قرار داد و گفت:  در زمستان ۱۴۰۰ قابلیت خوبی به لحاظ جلوگیری از خاموشی و مدیریت محدودیت های ناشی از سوخت ایجاد شد و این موضوع را که پتانسیل های مناسبی برای کنترل مصرف و موضوعات مربوط به کاهش خاموشی ها یا محدودیت ها وجود دارد، به اثبات رساند.
مدیرعامل توانیر با بیان این که از تجربه زمستان پارسال در تابستان امسال هم استفاده خواهیم کرد، به فعالیت صنعت برق از ابتدای نوروز اشاره کرد و اظهارداشت: صنعت برق تعطیلی نداشت و از آغازین روزهای سال جدید، جلسات مداومی با شرکت ها تشکیل و با ۱۵ شرکت توزیع برق سراسر کشور نشست های کاری فشرد ه ای به منظور بررسی و تدوین دقیق برنامه های پیک بار ۱۴۰۱ برگزار شد.

کردی ادامه داد:  در این جلسات تفاهمات لازم صورت گرفت که  بتوانیم با وضعیت مناسبی بر اساس ظرفیت های موجود در مناطق  مختلف کشور، مصرف را هوشمندانه مدیریت کنیم.