سرپرست شرکت توزیع برق استان فارس :

فارس استان درخشان عرض جغرافیایی در تولید انرژی خورشیدی است

سرپرست شرکت توزیع برق استان فارس با بیان اینکه فارس استان درخشان عرض جغرافیایی در تولید انرژی خورشیدی است گفت: بسیاری از کشاورزان و بهره برداران کشاورزی در این استان تمایل دارند در شرایط خشکسالی مزارع خود را به مزرعه تولید انرژی برق با ایجاد سامانه تولید انرژی خورشیدی تبدیل کنند.

 حمیدرضا جلایر  در نشست خبری افزود: وزارت نیرو از طرح های تولید انرژی خورشیدی حمایت می کند، در سالهای اخیر تولید انرژی خورشیدی در فارس رشد دوچندان داشته است ، میزان انرژی تولید شده از مزارع خورشیدی ۱۷  هزار گیگابایت ساعت بوده است که در ۹ ماهه امسال موجب جلوگیری از تولید و انتشار بیش از ۸ هزار و ۴۲۳  تن دی اکسید کربن  شده است.

سرپرست شرکت توزیع برق استان فارس ادامه داد : این شرکت قراردادهای تضمین خرید ۲۰ ساله برق با سرمایه گذاران منعقد می کند ، در صورتی که سرمایه گذاران از کالای تولید داخل برای ایجاد سامانه های تولید انرژی خورشیدی استفاده کنند هم تا ۳۰ درصد سقف تولید برق با قیمت های بالاتر توسط وزارت نیرو خریداری می شود.

این مسوول بیان کرد: همچنین همچون سالیان گذشته برای حفظ محیط زیست و رسالت ایجاد نیروگاه‌های سبز اقدامات مطلوبی در استان انجام شده است و ۷۶۴ سامانه خورشیدی مختص مشترکین در پشت بام منزل و یا در جوار منازل نصب شده است ،  توان تولیدی و سرمایه گذاری که توسط مردم در این زمینه انجام شده حدود  ۵۱۰ هزار و ۲۵۰ میلیون ریال است.

جلایر با اشاره به اینکه وزارت نیرو برای تولید کننده‌های نیروگاه خورشیدی که قطعات تولید ایران مصرف کنند تا سقف ۳۰ درصد برق را از آن‌ها را گرانتر خریداری می کند ، بیان کرد: در همین ارتباط ۴ مزرعه خورشیدی با ظرفیت ۲۷۰۰ کیلووات و با هزینه و سرمایه گذاری ۳۲۰ هزار میلیون ریال در شهرستان‌های نی ریز، آباده، داراب و اقلید برای تولید برق احداث شده است.

وی در ادامه ضمن تبریک ایام الله دهه فجر، با بیان اینکه  ۸۸ پروژه برق رسانی با هزینه ۸۱۸ میلیارد ریال  امسال در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد، اظهار داشت: این طرح‌های قابل افتتاح شامل ۷ کیلومتر شبکه فشار ضعیف، ۶۰ دستگاه ترانسفورماتور با ظرفیت ۱۲ کیلو ولت آمپر، توسعه و اصلاح ۲ هزار شبکه روستایی معابر، نصب ۳ هزار دستگاه چراغ معابر جدید با اعتبار ۵۵ میلیارد ریال است.

وی با بیان اینکه برق رسانی به ۱۴ روستا در شهرستان‌های فسا، کازرون، لامرد، آباده، رستم، فراشبند، گراش، قیروکارزین، زرین دشت، ممسنی، مهر و جهرم با اعتبار ۱۰۷ میلیارد ریال انجام می‌شود، افزود: ۴۹ کیلومتر شبکه فشار متوسط، ۹ کیلومتر فشار ضعیف و ۱۸ دستگاه ترانس راه اندازی خواهد شد ر و ۲۱۶ خانوار روستایی از تامین برق بهره‌مند می شوند.

جلایر گفت: با هدف مدیریت مصرف برق نیز کنتورهایی  رویت پذیر، معروف به کنتورهای هوشمند فهام  به تعداد ۶ هزار و ۳۵۶ دستگاه با اعتبار ۲۴۰ میلیارد ریال برای مشترکان فارس نصب خواهد شد.

سرپرست شرکت توزیع برق نیروی برق استان فارس گفت: کنتورهای هوشمند میزان مصرف کنندگان اصلی و بزرگ را پایش  و  میزان مصرف را به سامانه‌های مرکز منتقل می کنند و با استفاده از آن  برای مدیریت مصرف و راهنمایی مشترکان صنعتی می توان مدیریت بهتری داشت.