آغاز شد

خط انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور

وزیر نیرو با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، گفت: با آبگیری سد کهیر از امروز، امکان استفاده و بهره‌مندی شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست فراهم شده است.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی وزارت نیرو (پاون)، “علی‌اکبر محرابیان” صبح امروز پنجشنبه در آیین افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های صنعت آب‌و برق با حضور رئیس جمهور در استان سیستان و بلوچستان، با اشاره به آغاز عملیات اجرایی خط انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، گفت: امروز با حضور رئیس جمهور در کنار آغاز عملیات اجرایی طرح ملی انتقال آب از دریای عمان به استان‌های شرقی کشور، شاهد عملیاتی شدن آبگیری سد کهیر به منظور آبرسانی به روستاهای استان سیستان و بلوچستان هستیم.
وزیر نیرو ضمن تشریح مشخصات فنی سد کهیر، افزود: این سد یکی از سدهای بسیار مهم و از بزرگترین سدهای استان سیستان و بلوچستان با ظرفیت مخزن ۳۴۳ میلیون مترمکعب به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: ۳۴۳ میلیون متر مکعب برابر با ظرفیت سد امیرکبیر و نیز دوبرابر ظرفیت سد لتیان است.
وزیر نیرو با بیان اینکه کیفیت آب این منطقه بسیار مناسب و مطلوب است و جزو بهترین کیفیت‌ها در کشور به شمار می‌رود، اضافه کرد: عملیات اجرایی احداث این سد از سال ۱۳۸۹ آغاز شد اما متاسفانه تا ۶ سال قبل از دولت این طرح به طور کامل متوقف بود. از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ با تغییر مجری طرح( شرکت‌ آب‌ و نیروی ایران) عملیات سرعت گرفت و امروز، فرآیند آبگیری این سد آغاز شد.
محرابیان یادآور شد: همزمان با آبگیری این سد، احداث خط انتقال آب در حال اجراست و انتظار می‌رود طی دو تا سه ماه آینده خط انتقال نیز به اتمام برسد و آب در کنارک وارد تصفیه‌خانه شود؛ البته در حال عقد قرارداد جدید هستیم تا یک تصفیه‌خانه جدید نیز برای تامین نیاز آب شرب منطقه احداث شود.
وی اظهار کرد: با عملیات آبگیری، امکان استفاده و بهره‌مندی شرب، صنعت، کشاورزی و محیط زیست از امروز فراهم شده است.
وزیر نیرو در ادامه به روند اجرای طرح‌های آبرسانی روستایی اشاره کرد و گفت: این طرح در قالب طرح جهاد آبرسانی با حضور نهادهای انقلاب اسلامی از جمله سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، خیران آبرسان، گروه‌های جهادی و نیز پیمانکاران بخش خصوصی برای ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور هدف‌گذاری شده است که حدود ۱۷۵۰ روستا متعلق به استان سیستان و بلوچستان می‌شود.
محرابیان با بیان اینکه استان سیستان و بلوچستان بیشترین سهم را از طرح جهاد آبرسانی به خود اختصاص داده است، اضافه کرد: تا امروز بالغ بر ۱۰۰۰ کیلومتر لوله‌گذاری در کل این پروژه‌ها انجام شده و امروز شاهد افتتاح طرح جهاد آبرسانی در ۱۵۵ روستای استان سیستان و بلوچستان هستیم.
وی افزود: در ادامه با پشتیبانی‌های دولت قادر خواهیم بود در قالب این طرح ۱۰ هزار روستا را تا پایان دولت به طور کامل به مرحله بهره‌برداری برسانیم‌؛ این طرح تا امروز بالغ بر ۳۶ درصد پیشرفت داشته است.