طرح اضطراری آبرسانی به همدان پایان بحران آب نیست.

دادستان همدان گفت: اگرچه این طرح تا حدودی می تواند کمک کند تا کسری آب شرب همدان تامین شود اما اجرای آن به معنای پایان بحران آبی استان نیست. به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای همدان حسن خانجانی در بازدید روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ماه از طرح اضطراری آبرسانی به همدان، اظهار داشت: متاسفانه […]

دادستان همدان گفت: اگرچه این طرح تا حدودی می تواند کمک کند تا کسری آب شرب همدان تامین شود اما اجرای آن به معنای پایان بحران آبی استان نیست.
به گزارش روابط عمومی آب منطقه ای همدان حسن خانجانی در بازدید روز پنجشنبه ۱۴ مرداد ماه از طرح اضطراری آبرسانی به همدان، اظهار داشت: متاسفانه خشکسالی حادث شده از کمبود بارش ها باعث شده است استان همدان در شرایط بحرانی تامین آب قرار داشته باشد و چنانچه مردم همکاری لازم را در صرفه جویی از این منبع حیاتی زندگی نداشته باشند همدان با چالش جدی مواجه خواهد شد.
وی همچنین به نقش رسانه ها در افزایش اطلاعات و آگاهی به مردم نسبت به شرایط آبی موجود در استان اشاره کرد و افزود: اگرچه شرایط تامین و توزیع آب در همدان در وضعیت مناسبی نیست اما اقدامات خوبی از جانب شرکت آب منطقه ای و آب و فاضلاب استان شکل گرفته که نیازمند اطلاع رسانی به مردم از سوی رسانه ها است.
وی تاکید کرد: اطلاع رسانی به مردم می تواند آگاهی از شرایط موجود را در بین افراد جامعه بالا برد و کمک کند تا تمامی آحاد یک جامعه در مدیریت و صرفه جویی آب گام بردارند.
در ادامه این جلسه معاونت عمرانی استانداری همدان نیز گفت: طرح اضطراری آبرسانی به همدان با همکاری قرارگاه خانم الانبیا، پیمانکار شرکت آب منطقه‌ای استان در حال انجام است که انتظار می رود با تامین مالی مورد نیاز این طرح هرچه زود پروژه فوق وارد مدار شود.
فرهاد فرزانه، افزود ارزش وجود آب به عنوان حیات بخش زندگی در شرایطی که استان در وضعیت خشکسالی قرار دارد بیش از گذشته احساس می شود ، بنابر این لزوم توجه افراد به بحران آب از جمله مواردی است که همواره باید در جامعه اطلاع رسانی شده و حساس سازی های لازم درباره این امر انجام شود.
وی همچنین با اشاره به طرح اضطراری آبرسانی همدان، تاکید کرد: باید توجه داشت که اجرای این طرح هرگز به معنای خروج استان از شرایط خشکسالی و کم آبی نیست و بالعکس باید توجه جدی تر از سوی مردم، کشاورزان و صنایع آب بر همدان به این شرایط صورت گیرد.

تامین حدود ۱۵ درصد آب شرب همدان با اجرای طرح اضطراری آبرسانی
مدیر عامل آب منطقه ای استان همدان هم در ادامه ضمن اشاره به آنچه تاکنون در مسیر اجرای این طرح انجام شده است گفت: طرح اضطراری آبرسانی به همدان بطول ۷۰ کیلومتر جهت انتقال بخشی از منابع آب زیرزمینی برای جبران کسری آب شرب ذخایر سد اکباتان است که در حال اجرا توسط قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء بعنوان پیمانکار شرکت آب منطقه‌ای می باشد.
وی ادامه داد: با بهره گیری موثر از ظرفیت مقدور طرح که شامل ۷۰ کیلومتر خط انتقال و ۴۵ هزار متر مکعب مخزن می باشد امکان انتقال آب شرب بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ لیتر در ثانیه به شهر همدان وجود دارد. بیشترین حجم اجرایی پروژه اضطراری آبرسانی همدان شامل لوله گذاری فولادی با قطر ۱۴۰۰ میلیمتر، ساخت مخازن، حوضچه های فشارشکن، حوضچه های تخلیه، نصب شیر آلات و اتصالات طرح، آب بندی مخازن، تست فشار هیدرو استاتیک خط، عملیات سیویل و مکانیکال تصفیه خانه آب شرب و خط انتقال انجام شده است و باقی مانده طرح نیز به زودی به پایان می رسد.
مدیر عامل آب منطقه ای همدان با اشاره به اینکه طرح اضطراری آبرسانی تامین کننده حدود ۱۵ درصد آب مورد نیاز شهر همدان است، تاکید کرد: گذر از کم آبی استان همدان تنها با همکاری شهروندان و صرفه جویی در مصرف امکان پذیر است.
ستوده به کاهش ۴۲ درصدی بارندگی ها نسبت به سال گذشته اشاره کرد و افزود: اکنون وضعیت بارش های تاکنون کشور نشان‌دهنده کاهش قابل ملاحظه ای نسبت به دو سال اخیر است که ضرورت توجه جدی تر به مدیریت مصرف را چند برابر می‌سازد.