هم زمان با ثبت 100 درصدی شبکه توزیع برق استان در نرم افزار GIS؛

طراحی شبکه های توزیع برق با استفاده از مدل واقعی

به همت کارشناسان شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی، 100 درصد داده های مکانی شبکه توزیع برق استان برداشت و در نرم افزار GIS ثبت شد.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی؛ رئیس گروه GIS و مطالعات فنی سیستم این شرکت با بیان این مطلب گفت: از آن جایی که موضوع فعالیت های برداشت و ثبت اطلاعات مکانی شبکه های توزیع نیروی برق برای وزارت نیرو مسئله ای بسیار با اهمیت است، در همین راستا این شرکت به منظور برنامه ریزی برای توسعه شبکه برق استان با استفاده از نرم افزارهای برداشت و ثبت داده های مکانی شبکه های برق، قدم های اساسی برداشته است.

“حمید براتی” افزود: نوع فعالیت ها و کارکردهای سیستم شبکه توزیع برق از جمله حجم قابل توجه مشترکین، نیازمند استقرار انواع نرم افزارها و سخت افزارهای بر اساس استانداردهای روز و متعارف است که به کارگیری نرم افزارهای ثبت موقعیت مکانی داده ها مانند نرم افزار GIS نقش و جایگاه ویژه ای در شبکه های توزیع برق دارد، به گونه ای که با استفاده مستمر از این نرم افزارها می توان دستاوردهای علمی و فنی شبکه های توزیع برق را در سطح ملی مشاهده کرد.

وی ادامه داد: از آن جایی که استفاده از نرم افزارهای ثبت داده های مکانی از جمله نرم افزار GIS در شرکت های توزیع نیروی برق بسیار ضرورت دارد، خوشبختانه شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی با جدیت فعالیت های GIS خود را از سال ۱۳۸۵ شروع کرد و توانست طی سال متوالی اطلاعات شبکه برق استان را برداشت و ثبت کند.

رئیس گروه GIS و مطالعات فنی سیستم ادامه داد: کارشناسان این شرکت با تلاش و پیگیری های خود، تمام اطلاعات شبکه های فشار متوسط و پست های توزیع کل استان و شبکه های فشارضعیف مراکز شهرستان های استان را تا پایان سال ۱۳۹۶ برداشت و اطلاعات آن ها در نرم افزار GIS ثبت کردند. هم چنین با رفع موانع موجود و استفاده از روش های ابتکارانه، شبکه های فشارضعیف باقی مانده و مشترکین کل استان را برداشت و ثبت اطلاعات تمامی تجهیزات در سال ۹۹ به اتمام رسید.

“حمید براتی” با بیان این که شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی توانست رتبه برتر GIS در سال ۱۴۰۱ از میان تمامی شرکت های توزیع کشور کسب کند، افزود: این شرکت تاکنون ۱۰۰ درصد اطلاعات شبکه های فشار متوسط و فشار ضعیف استان برداشت و در نرم افزار GIS ثبت کرده است.

وی هم چنین با بیان این که این شرکت نخستین شرکت در میان شرکت های توزیع برق است که راه اندازی و استفاده از نرم افزار قدرتمند QGIS را اجرایی کرده است، در پایان تاکید کرد: طراحی شبکه های توزیع برق استان با استفاده از مدل واقعی عوارض با گرافیک بالا در نرم افزار GIS بدون افت سرعت اقدام دیگری است که نخستین بار در کشور توسط شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی پیاده سازی شده است.