توسط مدیرکل دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آبفا کشورمطرح شد:

ضرورت ایجاد زیر ساخت های مدیریت مصرف آب در دوران مواجهه با تنش

مدیرکل دفتر مدیریت مصرف ، خدمات مشترکین و کاهش آب بدون درآمد  شرکت مهندسی آبفا کشور بر ایجاد زیر ساخت های لازم برای مدیریت مصرف آب شرب مشترکان در شرایط تنش تاکید کرد.

“علی سیدزاده” در جلسه هم اندیشی آب بدون درآمد آبفا خراسان رضوی با اشاره به چالش های ناشی از کاهش آب ورودی به شهر همدان که با بسیج امکانات وزارت نیرو در سطح کشور، عوامل موثردر پایدارسازی هیدرولیکی آب درشبکه های توزیع را برشمرد.

وی اظهار داشت: با توجه به وضعیت آب شرب و اقلیم کشور ، بروزمشکل کم آبی در سایر شهرهای کشور دور از انتظار نیست ، بنابراین برای مقابله و کاهش حداکثر تبعات کم آبی ، زون بندی شبکه ، تقویت و ایجاد ارتباط میان مخازن ذخیره آب ، راه اندازی بستر GIS و پایدار سازی هیدرولیکی آب بایستی در دستور کار تمام شرکت های آبفا قرار بگیرد.

وی در همین رابطه از آغاز تهیه سناریوهای کم آبی برای شهرهای مختلف در شرکت مهندسی خبرداد و از مدیران شرکت های تبصره دو و امورهای تابعه آبفا در خراسان رضوی خواست با تمرین دوره ای در قالب برگزاری مانور ،  خود را برای مواجهه با شرایط مشابه شهر همدان آماده کنند.

به گفته وی ابزارهایی که تامین و تهیه آن ها در نگاه اول ضرورت ندارد در مواقع بحران می تواند تنش آب را کنترل و شرایط را بهترمدیریت کند.

وی همچنین توجه به این موارد را تاثیر گذار در کاهش هدررفت آب دانست و با بیان اینکه  آب بدون درآمد به عنوان یک شاخص اصلی دارای ده ها شاخص فرعی است افزود: چنانچه بسترلازم فراهم نشود امکان کاهش و کنترل آب بدون درآمد هم وجود نخواهد داشت.

“سیدزاده” از تدوین الگوی جدید مصرف آب در شرکت مهندسی خبرداد که برای تصویب نهایی در اختیار وزارت نیرو قرار گرفته است .

وی خاطر نشان کرد: در صورت بکارگیری این الگو که با نگاه به شرایط ویژه منابع آب کشور تهیه شده است طبقات مازاد برمصرف هزینه بیشتری خواهند پرداخت.

وی یادآورشد : بر اساس بند “ت” تبصره هشت قانون بودجه ۱۴۰۱ نیز تحویل آب به واحدهای صنعتی که از شبکه آب شرب و یا چاه های آب منطقه ای مشروب می شوند متوقف خواهد شد و در صورت سرمایه گذاری در اجرای شبکه و ساخت تصفیه خانه فاضلاب شهرها ، پساب حاصل در اختیار تولید قرار می گیرد و یا اینکه با سرمایه گذاری در جهت کاهش هدررفت آب ، می توانند به میزان آب حاصل از کاهش حجم هدر رفت ، آب غیر قابل شرب و پساب دریافت کنند.

مدیرعامل آبفا خراسان رضوی هم یکی از تخصصی ترین و پیچیده ترین مباحث را آب بدون درآمد دانست و اظهار داشت: با شرایط آبی و مالی موجود قطعا حرکت به سمت کاهش آب بدون درآمد و هدر رفت آب به نفع شرکت خواهد بود.

“سید ابراهیم علوی” تاکید کرد: درکنارمدیریت آب ،  بایستی مدیریت توقعات و انتظارات آب نیز مورد توجه قرار گیرد.

سپس “مهدی جهان طلب” معاون بهره برداری و توسعه آب آبفا استان از کاهش یک درصدی آب بدون درآمد در سال قبل خبر داد و خواستار تامین بودجه و اعتبارات مورد نیاز این بخش شد.

در ادامه پس از گزارش محمد سلطانی اصل مدیر دفتر بهره برداری و توسعه شبکه توزیع و کاهش آب بدون درآمد آبفا خراسان رضوی درباره اقدامات سال گذشته این دفتر در راستای کاهش آب بدون درآمد ، مدیران عامل شرکت های تبصره دو  و امورهای تابعه آبفا به طرح دیدگاه ها و پرسش های خود پرداختند که توسط مدیرکل دفتر مدیریت مصرف ، خدمات مشترکین و کاهش آب بدون درآمد  شرکت مهندسی آبفا کشور پاسخ داده شد.