مدیرعامل آبفای کاشان :

صرفه جویی آب : ۳۸۰ هزار مترمکعب آب با اصلاح شبکه صرفه جویی شد

مدیرعامل آبفای کاشان در نشست خبری هفته صرفه جویی گفت: موضوع مهمی که در تنش آبی به ما کمک می‌کند اصلاح شبکه آبی است. حدود 41 کیلومتر از شبکه‌های فرسوده را در سال گذشته نوسازی کردیم. اصلاح شبکه، از نظر ما منبع تامین آب جدید است. هر متر اصلاح شبکه 600 هزار تومان هزینه در بر دارد. سال گذشته با اصلاح شبکه، یک درصد، یعنی حدود 380 هزار مترمکعب آب صرفه‌جویی شده است.

اصلاح شبکه

مدیرعامل آبفای کاشان در نشست خبری هفته صرفه جویی گفت: موضوع مهمی که در تنش آبی به ما کمک می‌کند اصلاح شبکه آبی است. حدود ۴۱ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده را در سال گذشته نوسازی کردیم. اصلاح شبکه، از نظر ما منبع تامین آب جدید است. هر متر اصلاح شبکه ۶۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد. سال گذشته با اصلاح شبکه، یک درصد، یعنی حدود ۳۸۰ هزار مترمکعب صرفه جویی آب شده است.

صرفه جویی آب

به گزارش برقآب، «محمدرضا اسدی» در نشست خبری هفته صرفه‌جویی، بحران خشکسالی در کاشان را «بسیار شدید» توصیف کرد و افزود: فرونشستها پیامد بحرانی است که سالهاست از آن سخن می‌گوییم و این بحران شدید خشکسالی، حاصل برداشتهای بی‌رویه است. در منطقه گرم و خشک قرار گرفته‌ایم و بارندگی کم است. امسال حدود ۸۲ میلیمتر بارندگی داشته‌ایم و این رقم، ۲۸ درصد از متوسط بلندمدت بارندگی منطقه کمتر است. از سوی دیگر روز به روز کیفیت آب هم در حال زوال است و اگر به آب زاینده‌رود دسترسی نداشتیم، آب کاشان به تنهایی قابل آشامیدن نبود. متاسفانه روز به روز، وضعیت منابع و کیفیت آب درحال بدتر شدن است و همین الان اگر یک ساعت آب زایندرود قطع شود، کاشان دچار مشکل می‌شود.

او ادامه داد: چاره‌ای  به جز مدیریت مصرف آب نداریم و مدیریت مصرف آب را نیز نباید به آب آشامیدنی مردم منحصر کرد. سال گذشته مجموع ساکنان روستاها و شهرهای شهرستانهای کاشان و آران و بیدگل حدود ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب آب مصرف کرده‌اند، که از این میزان ۹۱ درصد در بخش شهری و مابقی در بخش روستایی مصرف شده است. از کل میزان مصرف آب شرب نیز، بیش از ۸۱ درصد در بخش خانگی ، ۳.۴ درصد نیز در واحدهای تجاری و مابقی نیز در بخشهای دیگر مصرف می‌شود.

مدیرعامل آبفای کاشان افزود: با اینکه کاشان و آران و بیدگل شهرهای صنعتی هستند، در سال ۲ میلیون و ۲۰۰ میلیون مترمکعب، یعنی ۵.۷ درصد از کل آب مصرفی در بخش صنعت استفاده شده است، حال آنکه میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی ده برابر میزان مصرف آن در بخش شرب و بهداشت یعنی بیش از ۳۸۰ میلیون متر مکعب است. لذا در بحث مدیریت مصرف آب، باید به بیش از همه به حوزه کشاورزی پرداخته شود. دیگر نباید در منطقه کاشان کشاورزی به سبک غرقابی انجام شود. راه نجات کشاورزی منطقه، تغییر الگوی کشت است و این موضوع نیز در حیطه وظایف آبفا نیست.

ساخت ۱۷۰۰۰مترمکعب مخزن در دو سال

اسدی گفت: اگر حتی مردم با راهکارهای بسیار ساده، پنج درصد از مصرفشان را هم کم کنند، قطعا موثر است. کاشان تا ۷۰ روز دیگر در بحران آب است. طبق تحقیقات انجام شده اگر در منطقه‌ای دمای هوا به بالای ۴۰ درجه برسد، به ازای هر درجه افزایش، مصرف آب نیز پنج درصد افزایش می‌یابد. کاشان از اول خردادماه، بالای ۴۰ درجه بوده و در چند روز گذشته دمای ۴۸ درجه را هم تجربه کرده‌ایم.

او ادامه داد: اگر قرار باشد به جیره بندی آب برسیم، مردم در مشقت بسیار زیادی قرار می‌گیرند. تمام تلاش بنده و همکارانم این است که هیچ وقت در این نقطه قرار نگیریم. الان در هیچ شهری قطعی نداریم و در یکی دو روستا مشکلی پیش آمد که به دنبال رفع آن هستیم. همه باید دست در دست هم دهیم که پایداری در منابع تامین آب اتفاق بیفتد و این موضوع، با اطلاع مردم از وضعیت منابع آب محقق می‌شود.

مدیرعامل شرکت آبفا بر محدودبودن منابع آبی منطقه فرهنگی کاشان اشاره کرد و گفت: منابع آبی ما همان چیزی است که امروزه به آن دسترسی داریم و برای مدیریت بهینه در زمان پیک مصرف باید برنامه‌ریزی داشته باشیم. ضریب ذخیره آبرسانی در منطقه باید افزایش یابد تا در طول روز بتوانیم از مخازن استفاده کنیم. به همین منظور استانداردی تعریف شده که بر اساس آن به ازای هر مشترک شهری باید ۰.۸ متر مکعب و به ازای هر مشترک روستایی باید یک متر مکعب آب ذخیره شود. بر اساس این آمار، نهضت مخزن‌سازی را آغاز کرده‌ایم. آب شرب، شب ذخیره و روز در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در دو سال گذشته، در کاشان ۱۷ هزار متر مکعب مخزن ساخته شده که این آمار بی‌نظیر بوده است. از زمان تاسیس آب و فاضلاب تا کنون ۱۰۰ هزار مترمکعب مخزن ساخته شده است؛ یعنی ۱۷ درصد مخازن در این دو سال ساخته شده است.

صرفه‌جویی ۳۸۰ هزار مترمکعب آب با اصلاح شبکه

اسدی گفت: موضوع دیگری که در تنش آبی به ما کمک می‌کند اصلاح شبکه آبی است. حدود ۴۱ کیلومتر از شبکه‌های فرسوده را در سال گذشته نوسازی کردیم. اصلاح شبکه، از نظر ما منبع تامین آب جدید است. هر متر اصلاح شبکه ۶۰۰ هزار تومان هزینه در بر دارد. سال گذشته با اصلاح شبکه، یک درصد، یعنی حدود ۳۸۰ هزار مترمکعب صرفه جویی آب  شده است.

وی افزود: باید بتوانیم از همه منابع آب نامتعارف در منطقه بهره ببریم. یکی از این منابع که در چند سال گذشته مورد توجه قرار گرفته، استفاده از آبهای شور است. در ابوزیدآباد، نوش آباد، سفید شهر و نیاسر آب شیرین کن صنعتی تاسیس شده است. روزانه در این مراکز ۱۰ میلیون لیتر آب تصفیه می‌شود. آب شیرین‌کن‌ها ۳۰ درصد پرت دارد که این آب شورتر است. این آب شورتر خودش یک منبع آب غیرمتعارف است. یعنی ۳ میلیون لیتر در روز آب شور داریم. بخشی از این آب برای شست و شوی شن و ماسه در اختیار معدن‌داران قرار گرفته است. بخشی از آن نیز در آینده مجددا تصفیه می‌گردد.

مدیرعامل شرکت آبفای کاشان با اشاره به اجرای پروژه فاضلاب در چندین شهر این منطقه گفت: تصفیه خانه فاضلاب کاشان در هر ثانیه ۱۱۰ لیتر پساب تصفیه شده دارد. این پساب یک منبع آب جدیدی است که حداقل می‌توان از آن در بخش صنعت استفاده کرد. این کار، مهمترین کمک به منابع آبی است. فاضلاب تصفیه می‌شود تا هم جلو آلودگی آبهای زیرزمینی گرفته شود و هم از آن استفاده بهینه شود. ۱۵ لیتر بر ثانیه از محل پساب به مصرف فضای سبز کاشان می‌رسد. حدود ۳۰ لیتر در ثانیه آن هم در فولاد کویر استفاده می‌شود. ما هم در زمانی این پساب را در اختیار فولاد قرار دادیم که این کارخانه در شهرستان کاشان قرار داشت. به لحاظ قانونی ما موظفیم درصورت وجود پساب آن را در اختیار صنایع منطقه قرار دهیم و این به صلاح توسعه منطقه و حفظ محیط زیست است.

او ادامه داد: غیر از پسابی که فروخته شده، میزانی از پساب نیز به صورت موقت و برای صنعت چوب در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.

اسدی با تاکید بر اینکه با تفکرات قدیمی نمی شود، منابع آب را مدیریت کرد، گفت: این شرکت از سال ۱۳۷۱ مستقل شده است.منابع آبی که سی سال قبل در اختیار داشتیم، کمتر شده است. تعداد نیروهای ما کاهش یافته است، چرا که باید نقش نیروی انسانی در چرخه مدیریت مصرف کاهش یابد.

اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به طرح هوشمندسازی

او ادامه داد: شرکت آبفای کاشان پایلوت اجرای هوشمندسازی شبکه در کشور است و برای اجرای این طرح ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان اختصاص پیدا می کند. این رقم وقتی معنا پیدا می‌کند که بدانیم کل منابعی که سال گذشته به آبفا اختصاص داده شده ۸ میلیارد تومان بوده است. ما به دنبال هوشمندسازی در همه سطوح یعنی هوشمندسازی در زمینه مدیریت مصرف، مدیریت تامین، خدمات به مردم و سایر حوزه ها هستیم.

مدیرعامل آبفای کاشان ادامه داد: خوشبختانه با پیگیری‌های چندساله مبلغ ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل ماده ۵۶ برای ایجاد شبکه و تاسیسات فاضلاب شهرنوش آباد تخصیص یافته و عملیات اجرایی آن آغاز شده است.