سومین خشکسالی شدید در ۴۵ سال اخیر

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اقدامات مدیریت خشکسالی سال جاری با اشاره کاهش شدید منابع آبی در استان توصیه کرد که کشاورزان از آتش زدن بقایای محصول خودداری، کشت غرقابی و پرآب طلب را تعطیل و زراعت متعارف از طریق آب های سطحی و زیر زمینی […]

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای گلستان در جلسه شورای اداری استان با اشاره به اقدامات مدیریت خشکسالی سال جاری با اشاره کاهش شدید منابع آبی در استان توصیه کرد که کشاورزان از آتش زدن بقایای محصول خودداری، کشت غرقابی و پرآب طلب را تعطیل و زراعت متعارف از طریق آب های سطحی و زیر زمینی را به ترتیب ۵۰ و ۲۰ درصد کاهش دهند.
به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای گلستان، سید محسن حسینی در ارائه گزارش وضعیت خشکسالی استان طی سال جاری و اقدامات شرکت آب منطقه ای برای مقابله با آن گفت: کارگروه سازگاری با کم آبی در استان فعال است و طبق مصوبات این کمیته باید ظرف ۵ سال ۱۴۰ میلیون متر مکعب از میزان  مصرف آب استان کاهش پیدا کند که سهم سال جاری۳۷ میلیون متر مکعب است که این مقدار با مشارکت آب منطقه ای، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و آبخیزداری و شرکت شهرک های صنعتی انجام می شود.
وی افزود: در راستای اطلاع رسانی وضعیت خشکسالی سال جاری تاکنون ۱۲ هزار اطلاعیه بین کشاورزان توزیع و ۱۲ هزار پیامک اطلاع رسانی نیز برای کشاورزان ارسال شده است. ملاقات با ائمه جمعه و فرمانداران سراسر استان و برگزاری کنفرانس خبری و حضور دربرنامه های اطلاع رسانی صدا و سیما از جمله برنامه های اطلاع رسانی این شرکت بوده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان ادامه داد: با پیگیری های انجام شده و در راستای اجرای مصوبات کمیته سازگاری با کم آبی طی دو ماه گذشته وبا فعالیت ۳۲ اکیپ گشت و بازرسی منابع آب در استان، ۳۹ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود و ۹۸ کنتور هوشمند نیز طی این دو ماه بر روی چاه های استان نصب شده است
حسینی همچنین گفت: از حفر ۳۴ حلقه چاه غیر مجاز حین حفاری جلوگیری و ظرف همین مدت نیز ۵۸ حلقه چاه غیر مجاز به دستگاه های قضائی معرفی شده است.
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای گلستان، با اشاره به این که سه هزار کیلومتر طول رودخانه در استان وجود دارد، خواست اعتبارات مهندسی رودخانه ها و مدیریت سیلاب برای مقابله با بروز سیل احتمالی در استان ، تقویت شود.