سرانه مصرف آب در استان ۷۰ لیتر بالاتر از حد استاندارد است

مدیرعامل شرکت آبفای استان در برنامه زنده سحرلر صداوسیما گفت: سرانه استاندارد 150 لیتر در شبانه روز برای هر فرد می باشد که در آذربایجان شرقی 220 لیتر مصرف می شود و 70 لیتر بالاتر از حد استاندارد است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب وفاضلاب استان؛ مهندس خانی افزود: با توجه به پراکندگی جمعیتی در شهرها و روستاهای استان در بحث تامین آب به حدود ۴ میلیون نفر ارائه خدمات می گردد که از این تعداد ۲ میلیون و هشتصد هزار نفر در شهرها و نزدیک به ۱ میلیون و دویست هزار نفر در روستاها ساکن می باشند.

وی ادامه داد: در رابطه با تامین آب خوشبختانه در کل استان با توجه به برنامه ریزی هایی که انجام گرفته است مشکل کمبود نخواهیم داشت.
رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان تاکید کرد: در ۱۵ شهر استان تولید و مصرف آب سر به سر می باشد که این به معنی مصرف زیاد همشهریان محترم می باشد.
مهندس خانی اظهار کرد: در ۲ هزار روستای استان هم وضعیت آب مطلوب و خوب است اما در ۷۰۰ روستا نیز به دلیل مصرف زیاد و موازنه منفی شرایط سر به سر می باشد همچنین در ۵۰ روستا هم به دلایل نبود منابع آبی مطمئن با تانکر آبرسانی می شود.
مدیرعامل شرکت آبفای استان ادامه داد: افزایش ظرفیت تولید و از طرفی مدیریت مصرف و اجتناب از مصارف غیر ضروری، بایستی در اولویت تصمیمات مسئولین و فرهنگ و رفتارهای اجتماعی همشهریان عزیز قرار گیرد تا در این مورد نیز همانند سایر زمینه ها اولین باشیم.
وی افزود: از مردم شریف استان خواهشمندیم با صرفه جویی ۱۰ درصدی در مصرف، ما را در تامین هر چه بهتره آب یاری کنند.
مهندس خانی تاکید کرد:  ۷۵ درصد آب شرب استان از طریق شرکت آب منطقه ای و ۲۵ درصد آب از طریق چاه های استان تأمین می گردد که در برنامه ریزی بلند مدت برای تامین آب شرب شهر تبریز بحث انتقال آب ارس مطرح گردید که با کمک استاندار محترم و نمایندگان عزیز در مجلس شورای اسلامی انتظار داریم حداقل در بازه ۴ سال آینده پروژه به بهره برداری برسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تصریح کرد: عملیات آبرسانی به ۱۲۱ روستای محروم در ۴ شهرستان استان که شامل کلیبر، خدآفرین، ورزقان و هشترود می شود توسط قرارگاه امام حسن (ع) سپاه در حال انجام است و در فاز نخست پروژه آبرسانی، با اعتبار ۲۵۰ میلیارد تومان برای ساخت سه مجتمع آبرسانی و انتقال آب به ۱۲۱ روستا است که آبرسانی به اولین روستا با سه کیلومتر لوله‌گذاری اجرایی شده است.
مهندس خانی در پایان خاطرنشان کرد: با مساعدت استاندار محترم تعداد روستاهای محروم از  ۱۲۱ روستا به ۴۰۰ روستا افزایش داده شده و عملیات اجرایی آن در سال جاری اجرا خواهد شد .