سرپرست شرکت آب منطقه ای زنجان:

سدهای مراش و بلوبین در استان به ترتیب ۶۵ و ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان گفت: از ابتدای سال آبی جاری اول مهرماه ۱۴۰۱ تاکنون ۲۳۴ میلیمتر در این استان بارندگی رخ داده که این میزان در سال آبی گذشته ۱۹۲ میلیمتر بود و ۲۱ درصد افزایش یافته است.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه ای زنجان، اکبر باقری در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان، افزود: میزان بارندگی های سال آبی امسال نسبت به دوره آماری حدود ۶.۵ درصد منفی است.

وی حجم آب ورودی امسال به سد تهم را ۱۳ میلیون مترمکعب عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۴ میلیون مترمکعب آب ورودی به سد تهم داشتیم که خوشبختانه بارش‌های امسال ۲۵۶ درصد آب مخزن را بیشتر کرده است و اکنون ۲۳.۵ میلیون مترمکعب آب پشت سد داریم و میزان پرشدگی آن ۲۸ درصد است.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان میزان آب ورودی به سد گلابر در سال جاری و سال گذشته را به ترتیب حدود ۵ و ۴ میلیون مترمکعب برشمرد و افزود: حجم کل سد کلابر ۱۱۶ میلیون مترمکعب است و درصد پرشدگی آن ۴۵ درصد ثبت شده است.

وی با اشاره به اینکه امسال برای سد کینه‌ورس ۴ میلیون مترمکعب آورد داشتیم در حالی که این میزان در سال گذشته ۷ میلیون مترمکعب بود، ابراز کرد: حجم کل مخزن ۱۶ میلیون مترمکعب و حجم آب موجود حدود ۸ میلیون مترمکعب است که حکایت از پرشدگی ۵۴ درصدی دارد.

باقری با بیان اینکه سال گذشته ۱۵ میلیون مترمکعب آب به سد تالوار وارد شده و امسال ۳۶ میلیون مترمکعب آب ورودی ثبت شده است، تصریح کرد: این سد حجم مخزن ۱۲۷ میلیون مترمکعبی دارد و در حال حاضر میزان آب موجود آن با ۲۸ درصد پرشدگی ۱۵ میلیون مترمکعب است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو سد در حال احداث در استان داریم، یادآور شد: سد مراش با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در شهر دندی احداث می‌شود که ۴۰ میلیون مترمکعب حجم مخزن آن بوده و ۲۶ میلیون مترمکعب آب تنظیمی خواهد داشت و حدود ۲ ونیم میلیون مترمکعب از آن به مصارف صنعتی اختصاص می‌یابد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای زنجان ادامه داد: از آب پشت این سد حدود ۵.۵ میلیون مترمکعب به محیط زیست و حدود ۲ میلیون مترمکعب به حق‌آبه‌های پایین‌دست تعلق می‌گیرد و بهره‌برداری از آن شهرهای ماهنشان و دندی و ۱۲۲ روستای حوزه ماهنشان را پوشش خواهد داد.

وی با اشاره به اینکه احداث سد بلوبین نیز حدود ۷۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، بیان کرد: حجم آب تنظیمی آن  حدود ۱۷ و نیم میلیون مترمکعب است و ۳ و نیم میلیون مترمکعب برای آب شرب، حدود ۶ میلیون مترمکعب برای محیط زیست، ۶ میلیون مترمکعب برای صنعت و حدود یک میلیون متر مکعب برای حق‌آبه‌های پایین دست پیش‌بینی شده است.

باقری خاطرنشان کرد: اگر این پروژه تکمیل شود دو شهر حلب و زرین‌آباد می‌توانند برای آب شرب از آن استفاده کنند و ۹۲ روستای این دو شهر نیز تحت پوشش شبکه قرار می‌گیرند.

وی با بیان اینکه خط انتقال آب برای دندی ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ابراز کرد: این مسیر ۱۲.۵ کیلومتر خط انتقال آب خواهد داشت که ۴ کیلومتر آن به پایان رسیده و ۴ کیلومتر در حال اجرا است و لوله‌ها برای ۴ کیلومتر دیگر نیز خریداری شده و به زودی کار احداث آغاز می‌شود.

دبیر شورای حفاظت منابع آب استان در خصوص طرح تعادل بخشی و سازگاری با کم آبی گزارشی ارائه داد و خاطرنشان کرد: از مجموع هفت دشت استان، پنج دشت ابهر، خرمدره، زنجان، قیدار و سجاس ممنوعه است و در وضعیت بحرانی قرار دارد.

باقری یادآور شد: مجموع افت سطح آبهای زیرزمینی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ در دشت زنجان حدود ۱۶.۵ متر، دشت سجاس ۱۱ متر، دشت ابهر ۳۰ متر، دشت قیدار ۱۳ متر و دشت زرین آباد ۱۱ متر بوده است.

وی با بیان اینکه تمهیداتی برای این دشت ها که از حساسیت بالایی برخوردارند اندیشیده شده است، خاطرنشان کرد: اثرات چاه های عمیق بر افت آبهای زیرزمینی بسیار زیاد است.

باقری تصریح کرد: چاه های عمیق موجود در دشت های ممنوعه استان پر شده و چاه های غیرمجاز در این دشت ها هم اکنون کمتر از ۱۰ حلقه است و پیگیری های لازم برای مسدود شدن این چاه ها نیز انجام می شود.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۳۲۰ حلقه چاه غیرمجاز در استان شناسایی و مسدود شد و از ابتدای امسال تاکنون نیز ۵۳ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسلوب المنفعه شده است.

باقری خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۱۰ دستگاه کنتور هوشمند بر چاه های کشاورزی نصب شد و ساخت و نصب حدود ۵۰ دستگاه کنتور را نیز برای امسال شرکت کنتورساز متعهد شده است.

سرپرست شرکت آب منطقه ای زنجان گفت: با این اقدام هم در حوزه مصرف آب کشاورزی و هم از طریق جلوگیری از اضافه برداشت بیش از یک و نیم میلیون مترمکعب آب صرفه جویی شده است.

وی همچنین با اشاره به اجرای طرح ” داناب” در استان، گفت: اجرای این طرح از سال ۸۹ شروع شد که در آن دانش آموزان مقطع متوسطه به عنوان نسل های آینده کشور با وضعیت منابع آبی موجود و نحوه مدیریت مصرف این منابع آشنا شدند.

باقری افزود: در اجرای این طرح با تفاهم نامه ای که میان جهاد دانشگاهی، آب منطقه ای و آموزش و پرورش منعقد شده، ارتباطات شرکت آب منطقه ای با دانش آموزان بیشتر شده است تا تفکرات مربوط به مدیریت بهینه مصرف آب به آنها به عنوان پیشرانان نسل آتی منتقل شود که این امر تاکنون نتایج بسیار مفیدی داشته است.

وی اظهار کرد: با اجرای طرح داناب، دانش آموزان می توانند با کشاورزانی که شاید با ادبیات به روز منابع آبی آشنایی زیادی نداشته باشند، ارتباط برقرار کرده و حساسیت های موجود در این حوزه و مدیریت و مصرف بهینه منابع آبی را بیش از پیش ترویج کنند.

شایان ذکر است،پس از پایان این نشست خبری اصحاب رسانه و خبرنگاران با حضور سرپرست شرکت آب منطقه ای زنجان از سد تهم بازدید و در جریان هدف از احداث این سد، میزان آب موجود و آورد رودخانه آن قرار گرفتند.