سدهای زیرزمینی به کمک مدیریت منابع آب می‌آیند

ذخیره آب در منابع آب زیرزمینی از شیوه‌هایی است که می‌تواند مزایای قابل توجهی به جعبه ابزار مدیریت منابع آب کشور اضافه کند.

به گزارش برقآب، به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، ذخیره آب در منابع آب زیرزمینی از شیوه‌هایی است که می‌تواند به جعبه ابزار مدیریت منابع آب کشور مزایای قابل توجهی اضافه کند. این روش به عنوان یک راهکار موثر در کشورهایی که سطح آب زیرزمینی نوسانی دارند، شناخته شده است. منابع ذخیره آب زیرزمینی به دو دسته طبیعی و مصنوعی تقسیم می‌شود.
در منابع طبیعی، آب به طور طبیعی در زیرزمین ذخیره می‌شود. مثلاً در مناطق بکر و کمابیش ندارای جمعیت، آب‌ها به صورت طبیعی در زیرزمین ذخیره می‌شوند و مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در این حالت، کالای خراب‌شدنی نیست و در طول زمان واکنش نشان نمی‌دهد. این نوع ذخیره‌سازی منابع آب زیرزمینی به ویژه در مناطق خشک و نیازمند آب استفاده می‌شود.

اما در منابع مصنوعی، انسان به صورت طراحی و اجرا سازه‌هایی را در زیرزمین ایجاد و به کمک آن آب را ذخیره می‌کند. این سازه‌ها می‌توانند شامل سد زیرزمینی، چاه‌های آب زیرزمینی و لوله‌های ذخیره‌سازی آب باشند. استفاده از این روش‌ها به منظور بهبود تأمین آب در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند، بسیار مفید است.

استفاده از شیوه سد زیرزمینی برای ذخیره آب در ایران، که سطح آب زیرزمینی آن نسبت به فصول مختلف سال نوسانی دارد، راهکاری مناسب به حساب می‌آید. این روش باعث می‌شود تا آب در دوران فصل خشک و کم آبی ذخیره شده و در دوران بارش فراوان مورد استفاده قرار گیرد. به این ترتیب، تأمین آب در مناطق خشکسال طولانی مدت تضمین می‌شود و مشکل کمبود آب کاهش می‌یابد.

در کل، ذخیره آب در منابع آب زیرزمینی از طریق سازه‌های مصنوعی می‌تواند به عنوان یک راهکار مفید در مدیریت منابع آب کشور و بهبود تأمین آب در مناطق کم آب استفاده شود. برای این منظور، نیاز است تا به بررسی دقیق و بهینه شیوه‌های ساخت سد زیرزمینی و استفاده از منابع آب زیرزمینی در کشور پرداخته شود.