در سومین جشنواره و نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت؛

سامانه پایش وضعیت ترانسفورماتورها منصوبه در شبکه سراسری برق ایران برگزیده شد

در سومین جشنواره و نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت، سامانه پايش وضعيت ترانسفورماتورها و راکتورهای منصوبه در شبکه سراسری برق ايران برگزیده شد.

به گزارش برقاب,  در سومین جشنواره و نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت که در بهمن ماه ۱۴۰۲در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد، به نقش مهم ترانسفورماتورها و راکتورها در پایداری شبکه انتقال برق و همچنین ارزش اقتصادی ویژه این تجهیزات، لزوم نظارت مداوم بر نگهداری و بهره ­برداری و ارزیابی وضعیت آنها به عنوان امری ضروری تاکید شد.

گفتنی است، در راستای اجرای مفاد اقتصاد مقاومتی و کاهش هزینه ­ها ، به منظور پایش دقیق وضعیت بهره‌برداری ترانسفورماتورها و راکتورها، همزمان با تدوین مفاد نظام‌نامه “بهره‌برداری، نگهداری و تست و راه­اندازی ترانسفورماتورهای قدرت”، طراحی سامانه پایش ترانسفورماتورها و راکتورهای شبکه سراسری برق ایران در معاونت برنامه‌ریزی و نظارت بر امنیت شبکه شرکت مدیریت شبکه برق ایران در دستور کار قرار گرفت.

لازم به ذکر است؛ این سامانه از سال ۱۳۹۶ و با تکیه بر دانش فنی کارشناسان متخصص در موضوع ترانسفورماتور و شاغل در معاونت و بدون تحمیل هیچگونه هزینه مالی، زیر ساخت‌های لازم در جهت استانداردسازی، ثبت و آنالیز داده ­ها ایجاد گردید. همزمان با پیشرفت بخش‌های مختلف سامانه، با تلاش و پیگیری از کارشناسان مرتبط شرکت‌‌های برق منطقه ­ای، داده­ های مربوط به نتایج آزمایشات نظارتی سالیانه حدود ۱۸۰۰ دستگاه ترانسفورماتور و راکتور در بانک اطلاعاتی این سامانه جمع آوری و ثبت گردید.

سامانه مذکور، از۶ بخش اصلی شامل بانک اطلاعاتی، آنالیز هوشمند نتایج آزمایشات، کارت پایش تجهیزات، بخش ثبت حوادث ترانسفورماتور، پلاک فنی و دستیار هوشمند تشکیل شده است و هر یک از این بخش‌های اشاره شده، دارای فرم مجزا با زیر بخش‌های مربوطه می‌باشد. مهم­ترین ویژگی منحصر به فرد این سامانه در برگرفتن نقطه ­نظرات کارشناسان خبره در مورد وضعیت تجهیز در کنار استنباط‌های علمی بر اساس معیار استانداردهای مطرح از وضعیت آن است.

براین اساس، سامانه مذکور با عنوان طرح نوآورانه جهت ارائه در سومین جشنواره و نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت در بهمن ماه ۱۴۰۲ از طرف کمیته علمی وزارت نیرو انتخاب گردید و مورد استقبال مدیران ارشد صنعت برق و نمایندگان سایر ارگان‌ها  قرار گرفت و موفق به دریافت لوح تقدیر از معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر نیرو شد. سامانه فوق با همکاری مریم حریرفروش ، حمید اسکندری، علی سجادی و شهروز بهنیا و نیز با حمایت‌های بی‌دریغ اردشیر مذکوری  معاون برنامه ریزی و نظارت بر امنیت شبکه برق و در راستای اجرای رهنمودهای مصطفی رجبی مشهدی مدیر عامل محترم وقت شرکت مدیریت شبکه برق ایران طراحی شده است.