سالانه ۴۰ هزار کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی کشور نصب می‌شود

مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب ایران با اشاره به لزوم نصب کنتورهای هوشمند بر روی تمامی چاه‌های آب ایران گفت: براساس برنامه هفتم توسعه کشور قرار است سالانه ۴۰ هزار کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شود.

به گزارش برقآب، مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب ایران با اشاره به لزوم نصب کنتورهای هوشمند بر روی تمامی چاه‌های آب ایران گفت: براساس برنامه هفتم توسعه کشور قرار است سالانه ۴۰ هزار کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی نصب شود.
فیروز قاسم‌زاده روز دوشنبه در نشست با خبرنگاران در شهرکرد به وجود ۳۵۰ هزار حلقه چاه آب مجاز در کشور اشاره و تصریح کرد: از این تعداد تاکنون کنتور هوشمند بر روی ۱۱۰ هزار حلقه چاه نصب شده است.
وی یادآور شد: هم‌اکنون بیش از ۴۰۰ هزار حلقه چاه آب غیرمجاز در کشور وجود دارد که ۱۹ درصد آب مصرفی کشور در بخش‌های مختلف، از چاه‌های غیرمجاز برداشت می‌شود.
وی با اشاره به انسداد ۱۲۰ هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور از سال ۱۳۹۴ تاکنون افزود: از این تعداد ۲۳ هزار حلقه چاه در ۲ سال اخیر ایجاد شده است.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب ایران با اشاره به اولویت‌های دولت سیزدهم در بخش آب اظهار داشت: در این راستا نخستین مصوبه‌های سفر رییس‌جمهور به استان‌ها مختص مسائل و طرح‌های آب بود.
وی با اشاره به شرایط تغییر اقلیم دنیا و ایران گفت: ۵۰ درصد آورد آبی کشور مختص حوضه کارون است، اما با کاهش بارش‌ها آب‌خوان‌ها در شرایط تحلیل قرار دارد.
قاسم‌زاده به تدوین برنامه سازگاری با کم‌آبی برای استان‌های کشور اشاره و تاکید کرد: دولت سیزدهم ضعف‌های این طرح را حین اجرا شناسایی کرد.
وی با اشاره به بررسی هفتگی برنامه منابع و مصارف آب حوضه‌های مختلف کشور افزود: برخی حوضه‌های آبریز ایران چالش داشت که در دولت سیزدهم سند جامع حوضه زاینده‌رود تهیه شد تا مصارف آشامیدنی، کشاورزی و صنعت به همراه بُعد اجتماعی آن مدیریت شود.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب ایران به پیگیری مستمر هفتگی برای تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام وزارت نیرو اشاره و تصریح کرد: در این زمینه تکمیل ۸۰ طرح اضطراری و ۲۵۰ طرح اولویت‌دار آبی در دستور کار قرار گرفته است.
وی مدیریت مصرف منابع آب را از مهم‌ترین برنامه‌های وزارت نیرو در دولت سیزدهم دانست و یادآور شد: در مدیریت مصرف آب‌های زیرزمینی جلوگیری از برداشت‌های بی‌رویه به‌طور جدی در دستور کار قرار دارد.
قاسم‌زاده اظهار داشت: از یکم مهرماه سال‌جاری طرح مقابله با برداشت‌های مازاد و غیرمجاز در بخش آب عملیاتی و اجرایی خواهد شد.
وی با اشاره به وجود ۶ حوضه آبریز خلیج‌فارس، دریای خزر، فلات مرکزی، دریاچه ارومیه، مرزی شرق و قره‌قوم در کشور گفت: از این حوضه‌ها خلیج‌فارس و دریای خزر می‌توانند در مسیر توسعه پایدار باشند اما چهار حوضه دیگر پایدار نیستند.
مدیرکل دفتر اطلاعات و داده‌های آب کشور و سخنگوی صنعت آب ایران به وجود محدودیت آبی در ۶ حوضه آبریز کشور اشاره و تاکید کرد: بازچرخانی آب به‌ویژه در صنعت، استفاده از آب دریا پس از شیرین‌سازی برای صنعت و آشامیدن و بهره‌مندی از پساب در صنعت ضروری است.
وی افزود: به‌همین منظور دولت سیزدهم استفاده از یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون مترمکعب پساب و بازچرخانی آن در صنعت را در دستور کار قرار داد.
قاسم‌زاده تصریح کرد: در این راستا ۵۰ طرح برای استفاده از ۳۳۰ میلیون مترمکعب پساب به سمت‌وسوی سرمایه‌گذاری هدایت شده است و این میزان تا پایان سال‌جاری به ۲ برابر می‌رسد.
وی یادآور شد: دولت سیزدهم رفع مشکل آب آشامیدنی در کشور و پایداری منابع آب برای کشاورزی و صنعت را در دستور کار قرار داده است که تحقق این مهم به کمک جدی مردم نیاز دارد.
بنا بر این گزارش برای رفع مشکلات آب آشامیدنی حدود ۶۰۰ هزار نفر از مردم چهارمحال و بختیاری ۲ طرح آب‌رسانی در حال اجرا است.