سازه آبی-باستانی کل غرون بررسی شد

با حضور جمعی از کارشناسان شرکت آب منطقه ای بوشهر، باستان شناسان، مورخین و کارشناس ارشد سازه های آبی و باستانی کشور، سازه آبی-باستانی کل غرون در استان بوشهر مورد بررسی و واکاوی فنی قرار گرفت.

 سازه آبی- باستانی کل غرون بررسی شد. به گزارش برقآب و روابط عمومی شرکت آب منطقه ای بوشهر سازه آبی – باستانی کل غرون بررسی شد. مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت:  این بازدید در راستای حفظ گنجینه آب استان بوشهر و ظرفیت هایی که این سازه های آبی می توانند برای شناخت تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم داشته باشد انجام شد.

امید آزادی جو افزود: علاوه بر کل غرون، مکان های مختلف و دیگر سازه ها و سیستم های مربوط به این سازه نیز مورد بازدید قرار گرفت تا اجزاء این سیستم و کارکردهای احتمالی آن بیشتر بررسی شود.

وی عنوان کرد: کل غرون یکی از استثنایی ترین سازه های آبی – باستانی استان بوشهر است که در ساخت آن از قیر استفاده شده است. در این سازه خشت های پخته شده با ابعادی یکسان و دریچه های طاقی شکل وجود دارد که متاسقانه به مرور زمان بخشی از آن ها از بین رفته است و بازسازی آن کار سخت و پیچیده ای است.

آزادی جو خاطرنشان کرد: آثار باقی مانده از این سازه باز هم در معرض تخریب و ریزش است و باید با هماهنگی و انسجام همه ارگان های مرتبط، نسبت به حفاظت و سپس بازسازی آن اقدام شود. با حفظ و احیاء این بنا، ظرفیت های زیادی در حوزه گردشگری نیز پیش روی منطقه قرار خواهد گرفت.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر اظهار کرد: یکی دیگر از اهداف این بازدید، مستند و مکتوب سازی این سازه آبی- باستانی کل غرون است. از طریق ثبت مکتوب و انتشار یک اثر در قالب کتاب، ارزش های این سازه را می توان به سایر علاقمندان نیز معرفی نمود و امیدواریم این سازه و سیستم آبی کاملا منحصر به فرد در فهرست آثار ملی کشور قرار گیرد.

وی با اشاره به مشاهدات و نظریات اولیه گفت: بر اساس برآورد های و تخمین های اولیه، قدمت این سازه آبی- باستانی مربوط به دوره  هخامنشیان یا حکومت عیلامی است.

امید آزادی جو اظهار کرد: معمرین و افراد آگاه محلی معتقدند که سازه آبی – باستانی کل غرون وظیفه انتقال آب به دشت وحدتیه، کانسرخ و دشت سبا را بر عهده داشته است و کشت، زراعت و حتی مصارف شرب در این منطقه از طریق این سازه می توانسته انجام گیرد.

وی افزود: این کارکرد (بهره برداری در دشت کانسرخ)، از نظر مهندسی نیز امکان پذیر و قابل توجیه است چرا که ساختگاه این سازه در ارتفاع بالاتری نسبت به دشت همجوار بنا نهاده شده و امکان انتقال آب به صورت ثقلی به سمت دشت وجود داشته است.

مدیر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای بوشهر گفت: در حوزه ساخت این سد و در کنار رودخانه شاپور یک رشته قنات نیز وجود دارد که این رشته قنات نیز آب را به اراضی پایین دست منتقل می کرده است.

آزادی جو تنوع سازه های آبی این منطقه را بسیار بالا عنوان کرد و گفت: ترکیبی از کانال های سنگی، رشته قنات، میله های چاه، بند یا سازه آبی، سازه انحراف آب و تونل های حفر شده، همگی کارکردهای مرتبط به هم داشته  و ضروری است تا با نقشه برداری و بازطراحی مهندسی، به کارکرد اصلی آن پی برد.

وی اضافه کرد: در این منطقه تعدادی از اشکال نقاشی شده روی سنگ، دیوارنقش یا کتیبه ای ناتمام نیز وجود داشته که نشانه از اهمیت باستانشناسی ، تاریخی و فرهنگی  دارای ارزش هستند.

این گزارش می افزاید: سازه آبی – باستانی کل غرون و سیستم آبی باستانی در شهرستان دشتستان استان بوشهر و در کرانه رودخانه شاپور واقع شده است.