خلاقیت و دانش بومی ضامن خودکفایی ملی؛

ساخت سامانه اعلام حریق سمانیر به دست متخصصان نیروگاه مشهد

با همت و تلاش متخصصان داخلی ، عملیات ساخت سامانه اعلام حریق سمانیر با اتکا به دانش و تخصص داخلی نیروگاه مشهد به پایان رسید.

به گزارش برقآب، به نقل از روابط عمومی شرکت مدیریت تولید برق مشهد؛ مهندس اباذر دهقان پور مدیر عامل شرکت با اعلام این خبر افزود:نیروگاه­ ها به عنوان یکی از صنایع مهم و حیاتی صنعت برق از تاسیسات متعددی تشکیل شده است که مشتمل بر سالن­ های بهره­ برداری، اتاق­ های فرمان، کابل­ خانه ها، ساختمان­ های مدیریت واداری، انواع فضاهای کارگاهی ، انبار تجهیزات و قطعات یدکی، ایستگاه­ های تخلیه سوخت و پمپ خانه­ ها می باشد.سیستم­ های اعلام­ حریق در این­گونه مجموعه­ ها به دلیل گستردگی محیط و از طرفی اهمیت و حساسیت زیر­ساخت­ های فنی و مالی ، به عنوان یکی از سیستم­ های مهم نظارتی مطرح می­باشند که در اکثر نیروگاه­ ها به صورت سنتی و به روش موضعی و مجزا برای هر قسمت و یا بخش اجرا شده است.
وی با بیان اینکه ساخت این سامانه توسط امور برق و کنترل نیروگاه صورت گرفته است گفت: در ابتدای پروژه نمونه پانل اعلام حریق آمریکایی نصب شده در واحد­های اشکودا، مهندسی معکوس گردید.که در ادامه ویژگی­ های فنی و بهره­ برداری اغلب پانل های اعلام حریق موجود در بازار مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و پس از تحلیل کامل عملکرد سیستم ، بازطراحی و ارتقاء این پانل صورت پذیرفت. کلیه مراحل باز طراحی و ساخت این پانل توسط همکاران پر تلاش و متخصص امور برق وکنترل مدیریت گردیده است، همچنین نیازهای موجود جهت مانیتورینگ، و الزامات جهت بهره برداری تعریف و پس از چند ماه بررسی و تحلیل اولین نمونه طراحی و ساخته شد.
مهندس دهقان پور بیان کرد : راهبری سامانه آغاز و مشکلات و نواقص بهره برداری شناسایی گردید که خوشبختانه تلاش و زحمات همکاران مثمر ثمر واقع و اولین پانل اعلام حریق با نام “سمانیر”که برگرفته از عنوان سامانه مانیتورینگ اعلام حریق نیروگاه مشهد بود، در واحد اشکودا نصب و مانیتورینگ آن در واحد ایمنی وآتش­ نشانی شرکت انجام شد.
در ادامه مهندس مجتبی مومنی مدیر امور برق کنترل شرکت مدیریت تولید برق مشهد افزود: پانل اعلام حریق SAMANIR از ضریب دقت و ویژگی­های منحصر به فردی برخوردار می­باشد. این پانل از نوع متعارف بوده و تا ۱۶ زون را پشتیبانی می­کند و با توجه به قابلیت مانیتور تمامی ورودی ها و خروجی ها امکانات قابل توجهی را به مصرف کننده این تجهیز می­دهد.
وی در پایان گفت:این محصول در حال گذاراندن و پیگیری اخذ استاندارد از سازمان استاندارد و سازمان آتش نشانی می باشد که ان شاا.. در آینده ای نزدیک روانه بازار و صنعت خواهد شد.