مدیر کل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور خبر داد:

روند رو به رشد کاهش هدر رفت آب در کشور

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور با حضور در برنامه فرامتن شبکه افق از کاهش روند چشمگیر هدر رفت آب در کشور خبر داد.

به گزارش برقآب، علی سیدزاده با بیان اینکه میانگین بارش باران در سال های آبی مختلف ۲۲۰ میلی لیتر بوده است، اظهار داشت: بر اساس آمار از ابتدای سال آبی، یعنی مهرماه سال گذشته تا ۸ خرداد ماه امسال میزان بارندگی در کشور به صورت میانگین ۱۷۴ میلی لیتر بوده است. این رقم نشان می دهد ۲۰ درصد نسبت به سال های آبی بلند مدت کاهش بارندگی داشته ایم
وی در ادامه به قرار گیری ایران در یک منطقه خشک و نیمه خشک بیابانی اشاره کرد و افزود: میزان جهانی بارندگی در سال های آبی متفاوت ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلی لیتر است و ایران در آمار مقایسه ای یک کشور کم آب به شمار می رود. تغییرات اقلیمی در سال های گذشته نیز باعث شده که این آمار رو به کاهش نیز داشته باشد.
مدیر کل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور همچنین عنوان کرد: بررسی سدهای کشور نیز نشان می دهد در حال حاضر حجم کنونی سدها حدود ۳۲ میلیارد مترمکعب در کل کشور است که نسبت به سال گذشته افزایش ۱۸ درصدی داشته ایم. اما وضعیت ذخیره آب و بارش ها در همه کشور یکسان نیست و در نقاطی مانند سیستان و بلوچستان با وضعیت بحرانی مواجه هستیم.
سیدزاده درباره کمترین و بیشترین میزان بارندگی در استان های کشور نیز گفت: استان های شمالی کشور به دلیل ماهیت جغرافیایی بیشترین میزان بارندگی را داشته است و کمترین میزان آن مربوط به تهران است که با کاهش ۴۴ درصدی مواجه بوده ایم. استان های خراسان جنوبی و رضوی، سیستان و بلوچستان، قزوین، قم، سمنان، کرمان، گلستان، مرکزی، مازندران و مرکزی بیشترین میزان کاهش بارندگی در بلند مدت را داشته ایم. استان های بوشهر، خوزستان، کردستان، کهکیلویه و بویراحمد و یزد نسبت به بلند مدت افزایش بارندگی داشته اند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حال حاضر در تر سالی به سر می بریم یا خشکسالی، اظهار داشت: مسئله ترسالی و خشکسالی باید بر اساس مسائل علمی بررسی شود اما طبق آماری که سازمان هواشناسی کشور منتشر کرده تا پایان فروردین سال جاری ۸۶ درصد مساحت کشور دچار خشکسالی است. بر اساس سایر شاخص ها نیز کشور ایران جزو کشورهای کم آب به شمار می رود.
مدیر کل دفتر مدیریت مصرف، خدمات مشترکین و کاهش هدر رفت شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: کل میزان منابع آبی تجدیدپذیر ایران حدود ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیارد متر مکعب است که از این میزان حدود ۹۲ درصد مصرف آن برای بخش کشاورزی، ۷ درصد مربوط به شرب و ۲ تا ۳ درصد نیز در صنعت مصرف آب داریم. بیشترین حجم هدر رفت نیز مربوط به بخش کشاورزی است و در بخش شرب حدود ۱۵ درصد آب ورودی به شبکه توزیع به دلایل مختلف هدر می رود. البته لازم به ذکر است که در بخش شرب با توجه به اقدامات صورت گرفته در شرکت های آب و فاضلاب کشور، این عدد از ۳۰ درصد به ۱۵ درصد رسیده و روند هدر رفت آب روندی کاهش در بخش شرب را نشان می دهد.
سیدزاده در پایان فرسودگی، قدمت بالای لوله ها، فشار بالای آب در برخی شبکه های توزیع و هدر رفت ناشی از نشتی یا اصراف زیاد در منازل را از جمله مهمترین دلایل هدر رفت آب در بخش شرب دانست.